Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Ser veldig bra ut i mine øyne! Vil ihvertfall si at den virker kosher :)

Dersom den har hatt service nylig er prisen bra. Hvis ikke vil jeg si at den bør kunne prute ned littegrann.
 
Okei. Denne er så sjelden at jeg må ta den med, selv om den har noen "issues". En A386, den mest ettertraktede vintage krono-en til Zenith, fra 1969. En av de første automatiske kronograf-verkene produsert i 2500 eksemparer i perioden 1969-1971.



Så hva er problemet? Vel, den har fått en full service fra Zenith, og det har blitt byttet ut skive, visere, krone og pleksi. MEN: Originale deler følger med, og så vidt jeg kan se er disse å foretrekke å ha på klokka. Derfor må en regne med en runde hos urmakeren for å få montert de originale delene. Litt surrete men ok.

Videre har Zenith (eller har det kanskje skjedd tidligere?) ved service også satt inn et kaliber 400, en seinere variant av 3019PHC/PHF. Igjen: Originalt Zenith, men dog...

Altså en franken, men så sjelden at man kan begynne å vurdere en franken bare for å få kloa i den. Pris? Den er helt feil, gitt det jeg har påpekt. Så var det enten å prute, eller vente noen år til... Hmm..... :)

For dyp-nerding i gamle Zenith-er kan jeg varmt anbefale denne tråden, som gir en oversikt over El Primeroer, og denne som ser mer på hva man må kikke etter for å spotte frankens.

Å ja. Jeg må vel gi et rop til @Santos-Dumont her? :)

A386. Grunnen til at jeg falt for Zenith i utgangspunktet. Kom over denne klokken på en Vintage-side og syntes den var veldig tøff, men litt dyr sammenlignet med annen Vintage Zenith. Den var strøken med boks og kvittering og kostet halvparten av denne for ca. 5 år siden. Der har det eksplodert. Men 400 verket ødelegger mye. 3019 er ikke så forskjellig, og urmakere har ingen problemer med å serve dem hvis de kan El Primero, så hva har skjedd? Rust? Vannskade? Uansett er dette en real dealbreaker. Og med alle de nye delene så ender man opp med dilemmaet - Beholde nye deler og bruke, men vite at det ikke er originalt (og her er skiven det verste med ny font på "El Primero") eller bytte tilbake og få en klokke som du vet du hadde brukt mye mer hvis du ikke hadde byttet tilbake. Nei, takke meg til en litt sliten A783. Eller legg på litt og få en G381 i gull. Samme smekre kassa, enda mer sjelden.
 
Redigert av en moderator:
Beholde nye deler og bruke, men vite at det ikke er originalt (og her er skiven det verste med ny font på "El Primero")

Ja, den fonten. I begynnelsen var jeg ikke klar over det, men når jeg først ble oppmerksom på denne detaljen... Det skjærer i øyet. :)
 
En fin og meget sjelden Hamilton Pan-Europ til salgs på klocksnack.se:

12800x485_zps5060b562.jpg


Denne er korrekt og alt stemmer så vidt jeg kan se. Den er dog noe polert som trekker det hele litt ned. Men det er nesten så en kan tilgi akkurat det, da det er en skikkelig sjelden godbit.
 
Mer snop på klocksnack:

ZjclizU.jpg


En referanse 166.073, Omega Seamaster 120. Jeg liker disse veldig godt, denne har en fantastisk patina og tilstanden ser veldig bra ut. Denne har svart skive, kom også med blå. Begge er nydelige, holder kanskje en knapp på blå. :)

Skal ha SEK 17.000, som muligens er i overkant. Disse går for USD 2500 og deromkring på eBay.
 
Holy crap! Så ikke denne første gang du postet den. Hadde nok glatt gitt blanke i kronen. Grail!
 
Ser ikke ut som han fikk solgt denne til en "buy it now" på USD 30.000, så nå ligger den ute med en NR.

Står i skrivende stund i drøye USD 10.000, blir spennende så se hva denne går for til slutt!

Wow! Den gikk for litt over 90.000 (USD 15.000). For et fantastisk kjøp! Det er det jeg sier, eBay er brilliant hvis du har god kontroll på hva du ser etter. :)
 
Wow! Den gikk for litt over 90.000 (USD 15.000). For et fantastisk kjøp! Det er det jeg sier, eBay er brilliant hvis du har god kontroll på hva du ser etter. :)

Hmmm.... Da ligger den ute på eBay på nytt.

Det virker som selger har brukt en "annen" id til å kjøpe den til seg selv. Klassisk triks hvis du ser at budene ikke ender der du ønsker. :p

Kan selvsagt være en kjøper som har trukket seg også. Nå er kjøp-den-nå redusert med $7000...

Tror fortsatt denne er legitim, men det er klart salgstriksene til selger hjelper ikke på troverdigheten. Tror nok de fleste som ser etter en slik Blancpain får det med seg, så hvorfor ødelegge for seg selv på denne måten? Også i den prisklassen. Ganske håpløst synes nå jeg. :rolleyes:
 
Hmmm.... Da ligger den ute på eBay på nytt.

Det virker som selger har brukt en "annen" id til å kjøpe den til seg selv. Klassisk triks hvis du ser at budene ikke ender der du ønsker. :p

Kan selvsagt være en kjøper som har trukket seg også. Nå er kjøp-den-nå redusert med $7000...

Tror fortsatt denne er legitim, men det er klart salgstriksene til selger hjelper ikke på troverdigheten. Tror nok de fleste som ser etter en slik Blancpain får det med seg, så hvorfor ødelegge for seg selv på denne måten? Også i den prisklassen. Ganske håpløst synes nå jeg. :rolleyes:

eBay tar 10% gebyr i klokkekategorien, så du skal ikke kjøpe den selv så mange ganger før det begynner å bli dyrt...
 
eBay tar 10% gebyr i klokkekategorien, så du skal ikke kjøpe den selv så mange ganger før det begynner å bli dyrt...

Ja, selvfølgelig det tenkte jeg ikke på: Det virker fornuftig. Har jo aldri solgt, kun kjøpt. :)

Men da blir spørsmålet: Hvorfor har selger trukket seg? Hmmm... Jeg skal ta meg en grundigere Due Dilligence runde på denne i kveld tror jeg. Ble veldig nysgjerrig.
 
Redigert av en moderator:
Takk for svar! Ser jeg ikke valgte helt riktig tråd her ja. Får bare beklage det. Uansett fin klokke for en fin pris.
 
Hva tenker dere om dette tilbudet? Syns klokken ser helt rå ut.

Vil bare her notere @Walker at "Vintage" i navnet er villedende og skal heller være "Vintage-styled" og er en nyprodusert klokke.
Ville sjekket hva disse koster nye eller sett meg om på tidssonen marked før jeg kjøpte på eBay
 
Redigert av en moderator:
Takk for svar! Ser jeg ikke valgte helt riktig tråd her ja. Får bare beklage det. Uansett fin klokke for en fin pris.

Jeg ser forøvrig at den per dags dato er utsolgt fra Steinhart, men at den kommer tilbake.
Det ser også ut som priser er omtrent lik rett fra fabrikk som den du har funnet på ebay.
OCEAN One Vintage - Diver Watch - Steinhart Watches

Forøvrig dukker det stadig opp Steinhart'er på Kjøp og salg sidene her Klokker