Dagens vin

Skikkelig snadderrekke det der.:p:love:
Robert Ampeau er en stor favoritt.
De er jo i en litt annen prisklasse enn de andre, så ikke så rart at de oppleves som bedre.
Guy Bocard er forresten et røverkjøp ift kvalitet.
Bocard var meget bra. Ganske røff og heftig rett fra kjøleskapskald og nyåpnet flaske men etter en times tid hadde den endret seg betydelig til det bedre. En læring var at unge burgundere må luftes godt og ikke serveres for kalde.
De gamle Ampeau'ene drakk godt rett fra flasken.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU
806F44BB-83D3-4DEA-AF83-76D725B5B37D.jpeg


En av mine favoritter uansett prisklasse.

(Ikke samme lengde som Testamatta, Tignanello & Corison)
 
Montaubret 2012.
Forventningene var høye etter utallige mislykka forsøk på å få tak i den hypa 2008-versjonen. Kjøpte 1 flaske for å prøve før jeg tok ut de 2 kassene som ligger klar til henting. Rareste champagnen jeg har prøvd. Tynn, syrlig, noe eple men et rart preg av noe som går mot gummi men som nok skulle vært noe gjæraktig. Leverte flaska tilbake til polet i dag og fikk en ny. Samme noter på denne.
Kansellerer de kassene jeg har liggende til henting og innser at jeg vel burde innsett tidligere at det var for godt til å være sant å få premium årgangschampis på billigsalg.
Vis vedlegg 256139

For å avslutte Montaubret-kapitlet åpnet jeg en flaske av deres standard Brut som jeg slengte med for å teste. Den var ikke god men bedre enn 2012’ern og mistenkelig billig.
Vis vedlegg 256140

Skulle gjerne smakt 2008-årgangen mot disse men bruker ikke mer tid på dette merket på en stund.

Montaubret 2012 fortsatt tilgjengelig på polet her og etter en prat med en polansatt som mente det var en veldig god champagne og at jeg måtte ha fått fra en dårlig batch forrige gang, ga jeg den en ny sjanse.
Det må jeg si, nå smakte den bra, uten de notene jeg fikk første gang. Ikke så godt at jeg kjøper kasser for lagring kanskje men føler behov for å korrigere mitt tidligere innlegg hvor jeg gav denne det glatte lag.
42402544-B20C-4C1F-B65E-E2A5E6360F71.jpeg
 
Noen andre som føler seg lurt etter slippet forrige uke? Fikk sms i går av at noen flasker i bestillingen ikke ble levert fra leverandør, så ser jeg plutselig nå at det finnes 19 flasker av den på polet i Sarpsborg:cautious: Trodde ikke polene fikk bestille før dagen etter selve slippet?
 
Hvis Vectura er distributør så har de en tendens til å kansellere bestillinger på enkeltflasker (altså ikke hele kasser), særlig når det er hektisk. Og et sånt megaslipp er vel selve definisjonen på hektisk for dem - så det kan være forklaringen.

Grunnen de har gitt er at de må rekke å kjøre ut bestillinger innen noen frister, og systemene deres tillater ikke at bestillinger blir stående i "rest". Så da sletter de bare hele greia, og konsentrerer seg om det de kan få ut innen fristen, som er hele kasser, siden dette plukkes av en robot som stort sett virker og er effektiv.

Det eneste jeg bestilte var en kasse av denne:
1636701033039.png