Dagens vin

I kveld fortsatte temaet «billig-bordeaux» med litt lagring. «Norske» Chateau Bertrand Braneyre Haut Medoc 2011. Også varmt anbefalt av Merete Bø, noe svigerfar hadde plukket opp. Til den nette sum av 250kr fremstår denne som et bedre kjøp enn gårsdagens St Emilion. Mer toppfrukt, og silkemyke tanniner. Fortsatt ikke veldig kompleks, men fin lengde. Meget pen match til indrefilet med fløtegratinerte poteter. Dette var rett og slett godt. Har nevnt det før at jeg drikker alt for sjeldent bordeaux og tok grep ved slippet nå og plukket opp litt forskjellig. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet i 10+ år :)
B17D3F02-DB07-4360-B763-D8177F6F0722.jpeg
 
Redigert:
DFC0B266-8E15-44BA-A821-35718CD1F609.jpeg


Morsomt å prøve en 33 år gammel Cabernet Franc på egen 34 årsdag.

Sammenlignet med 2020-versjonen. Toppfrukt er mer eller mindre borte. Har ikke ord til å beskrive smaken.

Foretrekker nok en leskende burgund, men ganske digg det her og.
 
Vis vedlegg 315957

Morsomt å prøve en 33 år gammel Cabernet Franc på egen 34 årsdag.

Sammenlignet med 2020-versjonen. Toppfrukt er mer eller mindre borte. Har ikke ord til å beskrive smaken.

Foretrekker nok en leskende burgund, men ganske digg det her og.
Gratulerer med dagen! «Gammel» vin er ikke bare-bare. Fort mange tertiære smaker som sopp, lær, tjære og jord. Veldig godt når en først er klar for det. Klart, leskende burgund er alltid godt!
 
Røkt pinnekjøtt i dag. Sverger som regel til øl og akevitt, men utforsket søtlig hvitvin og moden Bordeaux i dag. Jaggu, så funket alt! Andre enn meg kan sikkert si massevis om temaet, men dette smakte godt. Såpass godt at alle rundt bordet koste seg.
AA44A3E3-908B-4FFD-92C3-9C764B049EA9.jpeg
22077FFB-16D9-4A54-93CE-2830F4C2844B.jpeg
 
Gratulerer med dagen! «Gammel» vin er ikke bare-bare. Fort mange tertiære smaker som sopp, lær, tjære og jord. Veldig godt når en først er klar for det. Klart, leskende burgund er alltid godt!
Takk!
Sopp og lær var to smaker jeg kjente på. Den ferske versjonen var også grei, men ikke noe storstilt. Kanskje morsommere å prøve noe jeg i utgangspunktet synes er dritdigg. Dog utfordrende å finne en annen 30 år gammel Bruno Clair. :cool:
 
Jeg har fått en flaske med cognac (Bache Gabrielsen Serenite Extra) i gave men drikker ikke cognac. Det er ikke mulig å returnere over 22% til polet og ikke lov å selge alkohol på Finn.
Blomqvist har auksjoner av og til, men regner med de skal ha en stor % av flaska i kommisjon.
Noen som har noen smarte forsalg for å få solgt denne?
 
Jeg har fått en flaske med cognac (Bache Gabrielsen Serenite Extra) i gave men drikker ikke cognac. Det er ikke mulig å returnere over 22% til polet og ikke lov å selge alkohol på Finn.
Blomqvist har auksjoner av og til, men regner med de skal ha en stor % av flaska i kommisjon.
Noen som har noen smarte forsalg for å få solgt denne?
Vinningen går opp i spinningen på såpass rimelige varer. Gi den videre til noen som liker cognac?
 
Vinningen går opp i spinningen på såpass rimelige varer. Gi den videre til noen som liker cognac?
Ja har tenkt tanken å gi bort, men sliter litt med kandidater til en slik gave….
Jeg får lagre den litt til og se om jeg finner en god anledning/kandidat.

Har en annen flaske stående også men det er 3x + prisen av denne så den tenker jeg å lufte hos Blomqvist.
 
Den planen røk dessverre tvert da forkjølelsen slo inn for fullt. Var ikke fristende å gå på disse med redusert smak og lukt. Vi får se hva som åpnes nyttårsaften.:cool:
Ja skjønte det ut fra den andre vintråden! Riktig god bedring! Du har heldigvis mye å se frem til! Godt nytt år!
 
1927654B-5403-44FF-BED4-CD2DC71A0E17.jpeg


Kjøpte en flaske av denne på en vinbar i Fukuoka. Sted du kjøper en flaske og betaler en hundrings for å åpne den på stedet.

Kjøpte en til på polet i høst. Sykt digg! Morgon er leskende og godt til pasta og fuggel.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og sunshine
Foie Gras og sauternes fra 1969. Kjøpt på auksjon - ren gambling. Dette var himmelsk! Massevis av frukt, rosiner og en flott sitrusnote i toppen. Kandisert frukt i toppnotene. Dette var over all forventning. For øvrig en dyrevennlig foie gras. Snart venter kveite og Chardonnay.
ADFC3D9F-B014-4496-AF7F-4D536A55AC71.jpeg
 
Fra sauternes til Chardonnay. Denne gang Mike Grgich sin gjenskapelse av det som knuste franskmennene i 1976. Den gang som vinmaker hos Chateau Montelena. Dette er kanskje Grgich siste verk? Servert til kveite med hollandaise. Perfekt match. Vinen er tung og fyldig - som amerikansk hvitvin gjerne er. Massevis av tropisk frukt og en viss eikefylde. Et lett preg av bakt sitron i ettersmaken. Gav den nærmere en time på karaffel. I alt en nydelig vin. Nydelig mat også - om en får si det selv.
AEE5DCD4-AE42-4317-BD7E-BB7954C65E7C.jpeg
 
Redigert: