Dagens vin

Anbefaler siste episode av "Jeg kan ingenting om vin" podcasten til DN hvor vin til påsken tas opp. Rioja er stikkordet derfra.
Hørte på episoden i går @darkcho, men takk for tipset! :)
Burde ha nevnt at jeg som oftest drikker Rioja til lam. I fjor ble det Tondonia og Cubillo fra Lopez de Heredia.
Men tror aldri jeg har drukket Muga eller Contino, så det kan være verdt ett forsøk!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Meyer Pinot?

Noen sam har noen gode kjøp til påskelammet? +-300NOKs. Drikker for lite Bordeaux så gjerne noen tips derifra :)

Det var ikke Meyer eller pinot, men en ny og spennende blend fra British Columbia. Kan få navnet av meg senere i kveld. Da kan du også få en enorm franskmann perfekt til påskelammet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Hørte på episoden i går @darkcho, men takk for tipset! :)
Burde ha nevnt at jeg som oftest drikker Rioja til lam. I fjor ble det Tondonia og Cubillo fra Lopez de Heredia.
Men tror aldri jeg har drukket Muga eller Contino, så det kan være verdt ett forsøk!

Jeg hører i tillegg Finansavisen/Kapital's "Ukens vintips". De kom med et meget fristende innspill til påskevin i går. Selvsagt over budsjett: https://www.vinmonopolet.no/Produce...Napa-Valley-Cabernet-Sauvignon-2016/p/6843201

Edit: ser nå at denne er utsolgt overalt
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Jeg hører i tillegg Finansavisen/Kapital's "Ukens vintips". De kom med et meget fristende innspill til påskevin i går. Selvsagt over budsjett: https://www.vinmonopolet.no/Produce...Napa-Valley-Cabernet-Sauvignon-2016/p/6843201

Edit: ser nå at denne er utsolgt overalt
Det er ett morsomt tips, synd de er utsolgt! Besøkte gården i Napa i 2019, de har veldig mye godt :)
8CB50609-A69E-4A13-A1F5-353337F10AE8.jpeg
 
Meyer Pinot?

Noen sam har noen gode kjøp til påskelammet? +-300NOKs. Drikker for lite Bordeaux så gjerne noen tips derifra :)


Lovte deg svar. Denne franske er på topp nå! Kanonmatch til klassisk lammestek med hvitløk og rosmarin.

Canadieren er en spennende blend jeg gleder meg til å teste. Skal være nokså frisk og tåle en del mat.
12841FF9-F401-4DF7-BECD-E84CC25457F7.jpeg
0DAD3D59-9D18-4073-8C56-206235D149B1.jpeg
 
Såg nett TV2 hjelper deg. Denne vant soleklart testen til påskelammet. Så får håpe du har spart 1 til årets lam:)

Edit: Ser eg har 3 igjen i kjellern. Da drikkes nok 1 til påske sidan den fekk så voldsomt med skryt.

Trur eg skal ha eit par flasker igjen. Vi tok ei her forrige helg , men ingen av oss synest den var sååå fantastisk. Eg har eit par rioja som eg trur eg heller tar foran denne til påskelammet.
 
I kveld ble det klassiske perler for svin () men gu’bedre så godt det var! Fruen kjørte i gang sin vri av @Golfballen sine eminente fried potatoes (takk for tips der altså) sammen med amerikansk entrecote og skikkelig peppersaus! Makan til innertier er det sjeldent man opplever, halleluja.. Selv er jeg alltid ansvarlig for saus, kjøtt og vin. Klare oppgaver forenkler hverdagen.

Over til vinen, denne kjøpte jeg noe flasker av til Jr som er født i 2013. Jeg har spart på alle helt til i dag, og vet egentlig ikke hva som var utslagsgivende for at dette var kvelden å smake på en, men sånn ble det og jeg angrer ikke. Nå burde jeg selvsagt hatt kjennskap til eldre Cab’er i samme sjikt for å spå dens fremtid, men det kan jeg ikke. Men jeg skjønner såpass at denne vil skinne en gang i fremtiden. Jeg kan drikke noen flasker på veien og fortsatt ha igjen nok til en raus middag på 18 eller 20 års dagen hans. Vi gleder oss til det.

3EE57548-149A-4AA7-B51D-9892E33A3DDD.jpeg
57F04C6A-BB9C-4820-BE6D-F3B45A594A02.jpeg
F7BE5A80-53D7-41EF-A84C-32F362FBBC65.jpeg
 
Denne åpnet opp en helt ny verden mht til spanske viner for min del, helt fantastisk flott vin!
Enig @Kenny1000, dette er snacks. Drakk 2007 årgangen til pinnekjøtt på julaften i 2019. Det er en knall kombo :)
Mayacamas må testes ut merker jeg. Ser de har 2001 årgangen inne på noen pol, du kan jo prøve en av de for å se hva fremtiden vil bringe? :mrgreen:
 
Hvordan var den?
Har ikke fått rotet meg til å smake den ennå.
Noe å fylle kjelleren med?

Meget fruktig, smak av grønne epler, noe tropisk frukt/mango, med god syre.
ikke for søt, godt balansert mtp syren. Små bobler og fin mousse som passer vinen godt.
God lengde. Tipper denne vil passe godt i kjelleren i minst 5 år.
Passet utmerket til dim sum.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU