Dagens vin

I kveld ble det klassiske perler for svin () men gu’bedre så godt det var! Fruen kjørte i gang sin vri av @Golfballen sine eminente fried potatoes (takk for tips der altså) sammen med amerikansk entrecote og skikkelig peppersaus! Makan til innertier er det sjeldent man opplever, halleluja.. Selv er jeg alltid ansvarlig for saus, kjøtt og vin. Klare oppgaver forenkler hverdagen.

Over til vinen, denne kjøpte jeg noe flasker av til Jr som er født i 2013. Jeg har spart på alle helt til i dag, og vet egentlig ikke hva som var utslagsgivende for at dette var kvelden å smake på en, men sånn ble det og jeg angrer ikke. Nå burde jeg selvsagt hatt kjennskap til eldre Cab’er i samme sjikt for å spå dens fremtid, men det kan jeg ikke. Men jeg skjønner såpass at denne vil skinne en gang i fremtiden. Jeg kan drikke noen flasker på veien og fortsatt ha igjen nok til en raus middag på 18 eller 20 års dagen hans. Vi gleder oss til det.

3EE57548-149A-4AA7-B51D-9892E33A3DDD.jpeg
57F04C6A-BB9C-4820-BE6D-F3B45A594A02.jpeg
F7BE5A80-53D7-41EF-A84C-32F362FBBC65.jpeg

Denne åpnet opp en helt ny verden mht til spanske viner for min del, helt fantastisk flott vin!
Enig @Kenny1000, dette er snacks. Drakk 2007 årgangen til pinnekjøtt på julaften i 2019. Det er en knall kombo :)
Mayacamas må testes ut merker jeg. Ser de har 2001 årgangen inne på noen pol, du kan jo prøve en av de for å se hva fremtiden vil bringe? :mrgreen:

Hvordan var den?
Har ikke fått rotet meg til å smake den ennå.
Noe å fylle kjelleren med?

Meget fruktig, smak av grønne epler, noe tropisk frukt/mango, med god syre.
ikke for søt, godt balansert mtp syren. Små bobler og fin mousse som passer vinen godt.
God lengde. Tipper denne vil passe godt i kjelleren i minst 5 år.
Passet utmerket til dim sum.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU
Havari på vinskapet. Ikkje gøy. Steg fort til 20grader, så måtte til med litt tiltak idag for å få det ned på 16 idag igjen... Skjønt at variasjon ikkje er det beste for vin....

Men generelt spørsmål: Hva temperatur bør vin lagres på?
Rød?
Hvit?

Havari på vinskapet. Ikkje gøy. Steg fort til 20grader, så måtte til med litt tiltak idag for å få det ned på 16 idag igjen... Skjønt at variasjon ikkje er det beste for vin....

Rød?
Hvit?

Hvis skapet ikke skal stå i et kaldt rom hvor det må varme opp for å holde stabil temperatur ville jeg byttet det ut med et som kun kjøler.
En kompis fikk ødelagt sjelden vin for mangfoldige tusener pga et defekt skap som også tilførte varme.
All vin bør lagres stabilt mellom 8-12 grader.
Høyere temp opp til 17-18 går helt fint, men da vil drikkevinduet komme tidligere.
Det aller viktigste er å unngå lys, temperatursvingninger og opprettholde luftfuktighet.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og Oddemann
Slik jeg har forstått det er ca. 12 grader en fin temperatur. Så kan du heller justere temp. på vinen rett før den skal drikkes ved å ta den ut eller sette i kjøleskap.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann

Rød?
Hvit?

Mange faktorer spiller inn. Som regel, så har man «serveringsskap» fremfor lagringsskap. De er laget for å holde serveringstemperatur på vinen etter ønske, men duger også til en slags lagring. (Har dette selv, men er så heldig å ha en gammel kjeller hos familien i tillegg).

Optimal lagringstemperatur er ca. 12 grader og om lag 60 % luftfuktighet. Ved høyere temperatur, utvikles vinen raskere, og motsatt ved lavere temperatur. Det bør være så mørkt som mulig.

Kortvarige temperaturendringer, som f.eks. under flytting, havari o.l. trenger ikke være noen umiddelbar krise.

Støtter spesielt det som nevnes over her. «Varmeskap» er risikosport.