Dagens vin

4ACEE156-329D-4D98-8F0A-DBA63EE52FE6.jpeg
 
Noen som har gode tips til vinsmaking med publikum som ikke er like reflektert over hva de putter i nebbet? altså mer som en sosial underholdning. Jeg bruker ufordelaktig mye tid og penger på vin, men mine nærmeste er ikke helt der…

Har tidligere kjørt blindsmaking på samme drue i tre prisintervaller - som har blitt godt motatt og gitt gode diskusjoner, selv med utrent publikum. Andre gode tips til format?
 
Samme vin, ulike glass?
Vært på det i regi av Merete Bø. Enormt morsomt og interessant, men krever at den som leder virkelig kan sakene sine. Lett å kjenne store forskjeller med en som peker deg i riktig retning, mye vanskeligere hjemme på egenhånd.

Vi hadde vel 4 ordentlige vinglass pluss plastkopper.
 
Samme vin, ulike glass?
Vært på det i regi av Merete Bø. Enormt morsomt og interessant, men krever at den som leder virkelig kan sakene sine. Lett å kjenne store forskjeller med en som peker deg i riktig retning, mye vanskeligere hjemme på egenhånd.

Vi hadde vel 4 ordentlige vinglass pluss plastkopper.

Godt tips! Har akkurat bestilt Riedel New World PN glassene på januarsalg - så spent på å teste de mot Zalto som vi har fra før.

Kanskje teste det med Faiveley Gevery-Chambertin VV, relativt mye nese og noe vi drikker mye av i heimen, så kjent referansepunkt
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C og BigT
Dagens vin står til bolognese. Helt nydelig. Mye frukt og bær, men også et tanninbitt jeg kan like. Noen små vaniljetoner.

Kan også legge til at gårsdagens vin jaune, som har fått luft siden i går, var enormt god til ost som comte og manchego. Dette blir klart en slager hos oss. Vi er sikkert noen særinger.

God helg!
117E3F2E-2753-4377-A6B7-3102FB35A58A.jpeg
 
Denne til dry aged burger fra Maschmanns med karamelisert løk og sopp.
Hatt en pause fra nebbiolo de siste par årene (med få unntak) og det må jeg rett og slette slutte med. Herregud nebbe-juice er godt!!
Må også slå ett slag for Veritas New World Pinot glassene til Riedel. Fikk tak i en 4-pack til 799 fra Christiaia glassmagasin forrige uke. Tror dette blir de nye allround rødvinsglassene. Veldig behagelig å drikke av!
0867EE08-C1BF-4097-8965-2DA29DE35220.jpeg
 
Redigert:
Noen som har gode tips til vinsmaking med publikum som ikke er like reflektert over hva de putter i nebbet? altså mer som en sosial underholdning. Jeg bruker ufordelaktig mye tid og penger på vin, men mine nærmeste er ikke helt der…

Har tidligere kjørt blindsmaking på samme drue i tre prisintervaller - som har blitt godt motatt og gitt gode diskusjoner, selv med utrent publikum. Andre gode tips til format?
Har tidligere god erfaring med blindsmaking av samme drue fra forskjellige land. Kjørte en smaking for noen år siden med Syrah/Shiraz fra Usa, Frankrike, Sør-Afrika og Australia.
 
  • Liker
Reaksjoner: Talisker
Noen som har gode tips til vinsmaking med publikum som ikke er like reflektert over hva de putter i nebbet? altså mer som en sosial underholdning. Jeg bruker ufordelaktig mye tid og penger på vin, men mine nærmeste er ikke helt der…

Har tidligere kjørt blindsmaking på samme drue i tre prisintervaller - som har blitt godt motatt og gitt gode diskusjoner, selv med utrent publikum. Andre gode tips til format?

Kunne sikkert prøvd deg på en Kommune/Village/Enkeltmark-reise fra samme produsent, om mulig.
 
Dagens:

image.jpg


Simpsons The Roman Road er for meg helt på høyde med det som produseres over kanalen i samme jordsmonn.

Kalk, sitron, fersken, grapefrukt, kjøling stein, sjø.

Claude Dugat Bourgogne er min go-to regionalvin. Blindt ville jeg gjettet mot PC, typ Gevrey Chambertin. Erketypisk i stilen.

Markjordbær, kirsebær, fløtetanniner, pepper, tørre urter.
 
Redigert: