Dagens vin

Ser vanvittig bra ut! Hvilken type potet brukte du? :geek:
Denne gangen var det folva :)

Fremgangsmåte:
Skreller og kutter de i passende chunks, koker i 15 min og så lar de dampe av i 5 min etter å ha helt av vannet. Så på med lokk og rister potetene bitte litt for å «roughen up the edges». Da blir det litt kriker og kroker som gjør det litt ekstra crunchy.
Mens potetene koker putter jeg en ildfast form med ca 5mm olivenolje i ovnen (180-200 grader varmluft) så oljen blir varmet opp. Når potetene har dampet av seg og oljen er varm går potetene i formen og rører litt rundt så de blir dekket av olje. Viktig å ha stor nok form så potetene ikke ligger oppå hverandre. Stekes i ca 40-45 min og snur de hvert 15 min. Når de er klare fisker jeg ut potetene og salter de før de renner av seg på litt tørkerull. Har glemt det siste steget før og da blir de fort veldig oljete og soggy hvis de blir liggende i formen (ute av ovnen) frem til servering. Blir ekstra digg med litt rosmarin og hvitløk sammen med potetene, men det hadde jeg ikke i går. Noen sverger til natron i kokevannet og mener det gjør potetene ekstra crispy. Har prøvd det før jeg og, men synes det å riste poteten i kjelen gjør samme nytten. Ett triks jeg lærte av bestemoren til en studiekamerat i UK.

Potetene blir supercrispy og helt fluffy innvendig. Lager det egentlig alt for sjeldent, men helt klart verdt bryet. Mye bedre enn f.eks frossne pommes frittes som jeg har en tendens til å slenge i ovnen litt for ofte :rolleyes:
 
16162742871644530449445832528771.jpg

Idag 'pinnevinen'. Hugse godt tida før det vart selvbetjening på polet. Ung og lovende. Skulle kjøpe vin. Spurte om 'pinnevinen' når det skulle vere rød og 'vindusvinen' når det skulle vere hvit. #nostalagi
 
Jeg nevnte for en stund tilbake at vi jobber med en digitalisering av Wsetkurs 1. Vi har selvsagt ikke lov å lable dette innholdet som pensum til Wset1, der satte Londons vinaristokrati foten ned. Forståelig nok. Men! Vi kan kalle det Vinterapi, lære bort basic vinkunskap via film og så kan folk ta de fete kursene etterpå.
Her er en liten intro fra Jarle Madsen som driver vinskolen som vi jobber med:

 
Jeg nevnte for en stund tilbake at vi jobber med en digitalisering av Wsetkurs 1. Vi har selvsagt ikke lov å lable dette innholdet som pensum til Wset1, der satte Londons vinaristokrati foten ned. Forståelig nok. Men! Vi kan kalle det Vinterapi, lære bort basic vinkunskap via film og så kan folk ta de fete kursene etterpå.
Her er en liten intro fra Jarle Madsen som driver vinskolen som vi jobber med:

Har fulgt Jarle en stund på instagram, gleder meg veldig til filmene. Og til jeg skal få ut fingeren og ta Wset 2 :)
 
Var tom for rødvin med unntak av denne . så da gikk der 2 flasker då sammen med litt ost . Vi var begge enige om at vinene var særdeles god så den må vi kjøpe meir av. Ved sjekk i dag ser eg jo at det er umulig og ikkje minst at det muligens var en litt dyr vin å ta en mandagskveld.

Noken som har tips til en god dunk til påska ?
20210324_104818.jpg
 
Var tom for rødvin med unntak av denne . så da gikk der 2 flasker då sammen med litt ost . Vi var begge enige om at vinene var særdeles god så den må vi kjøpe meir av. Ved sjekk i dag ser eg jo at det er umulig og ikkje minst at det muligens var en litt dyr vin å ta en mandagskveld.

Noken som har tips til en god dunk til påska ? Vis vedlegg 241136

Ser at DN akkurat har kommet med noen anbefalinger https://www.dn.no/smak/vin/vin/mere...pa-bag-in-box-jo-ferskere-jo-bedre/2-1-980412
Ellers har jeg hørt at denne skal være god, dog har jeg ikke smakt den selv: Selezione di Luca Roagna Piemonte Barbera
https://www.vinmonopolet.no/p/5987006
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Dette var et hyggelig og forfriskende bekjentskap. Meget frisk og svakt i retning av fersken. Stod plassert sammen med naturvin på mitt pol men ikke la dere skremme av det.
7C2312BF-8C7C-4A87-B3CB-3783308FB6C1.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Fant denne i hylla på polet tidligere , var tilbake og tok med meg en 10 flasker . God vin som eg nok skal lagre litt.

Såg nett TV2 hjelper deg. Denne vant soleklart testen til påskelammet. Så får håpe du har spart 1 til årets lam:)

Edit: Ser eg har 3 igjen i kjellern. Da drikkes nok 1 til påske sidan den fekk så voldsomt med skryt.
 
I dag gav jeg polet frie tøyler. Først noen fruktbomber - gjerne pinot, så hva som helst. Ingen prisantydning. Alt endte mellom 150-500. En luring fra Canada dukket opp i kurven. Gleder meg stort til å leke meg gjennom de 25 utvalgte flaskene!
 
I dag gav jeg polet frie tøyler. Først noen fruktbomber - gjerne pinot, så hva som helst. Ingen prisantydning. Alt endte mellom 150-500. En luring fra Canada dukket opp i kurven. Gleder meg stort til å leke meg gjennom de 25 utvalgte flaskene!
Meyer Pinot?

Noen sam har noen gode kjøp til påskelammet? +-300NOKs. Drikker for lite Bordeaux så gjerne noen tips derifra :)