Dagens vin

Fin og lett liten vin fra Chile - Cono sur pinot noir ( Økologisk også kanskje ?)
Fås på polet for en flaggstad pluss nokre 10`ere

Litt påfyll.

IMG_0048.JPG

IMG_0050.JPG

IMG_0051.JPG

IMG_0052.JPG

Vi hadde en Barolo-test forrige helg. Fire flighter med tradisjonalister mot modernister. Alle ganske unge 2009-2011. Lærerikt å sammenligne så systematisk. Helt ulike stiler og sjokkerende stor forskjell, f.eks på fargen. Modernistene er mye mørkere mens de tradisjonelle er tynne som burgundere. Konklusjonen (for min del) var at tradisjonell stil er tingen, og de beste var Oddero, Roagna og Mascarello. Mest for pengene definitivt Oddero til nesten halvparten av Mascarello, men skulle gjerne kjent Mascarelloen om 5-8 år.

Holder på med en Maydie 2012 som er en søt vin som er laget på samme måte som portvin fra området Madiran i det sørvestlige Frankrike. Vinen består hunde prosent av druen Tannat og er høstet sent på året. Mørk lilla til svart i glasset. Noe tanniner, fersk og fruktig med smak av bjørnebær, kirsebær og den slags. Denne drikker jeg gjerne mer av. Omtrent 200 på polet.

Æsj, vanskelig å spare til klokker når det slippes så mye deilig på polet. Clos des Ducs sprenger budsjettet, samt at 2015 klaffet bra i mange vinområder medfører forlenget horologisk oppsparingstid.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
1088686x.jpg

Prøver meg på denne i kveld. Har lest litt forskjellig om dens kvaliteter, men håper på det beste. Har stått en time til dekantering nå og nærmer seg drikkeklar.

Hvordan gikk det med denne? er jo en gammel kjenning fra et hyggelig år...

Jeg er ørlite skuffa, men den kom seg etter to, tre timer med luft. Jeg syns alkoholsmaken ble vel fremtredende, men samtidig så har den en ganske så kompleks og spennende smak så helt ille var det ikke. Så sett i forhold til pris så er det et helt ok kjøp.

• Liker
Reaksjoner: IPA