Dagens vin

Tips til store (full høyde og 100+ fl.) frittstående vinlagringsskap og forhandlere? Skapet skal stå bortgjemt i kjelleren så utseendet er mindre viktig. 1 temp. sone. Har sett litt på mQuvée, Climadiff og Temptech.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: arvidrattlaas
Tips til store (full høyde og 100+ fl.) frittstående vinlagringsskap og forhandlere? Skapet skal stå bortgjemt i kjelleren så utseendet er mindre viktig. 1 temp. sone. Har sett litt på mQuvée, Climadiff og Temptech.

Et generelt tips er å kjøpe litt større skap enn du først tror du trenger. Jeg har hvertfall aldri klart å stable så mange flasker produsenten antyder i mitt skap. Du skal ikke ha mange odde flasketyper/størrelser før det spiser opp masse ekstra plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
F26ADEE9-CFFA-4413-8323-C5711D2E6019.jpeg



Kjøpte tre stk da vi besøkte CNdP i sommer, åpner den første i dag.

Man burde hatt tenner i nesen og for å få max ut av den intense aromaen av røde våte nesten «muggne/modne» bær, nydelig!
Godt gjort da den har 15% vol.
Litt mer mørke bær i smak og lang tørrere utgang.
Gjorde seg godt til filet av rein med fløtebasert soppstuing.

Mtp at jeg bare har to stk igjen, lagringstid og drikkevindu lurer jeg på om dere har forslag til når flaske nr to og tre bør åpnes?
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Vis vedlegg 133832


Kjøpte tre stk da vi besøkte CNdP i sommer, åpner den første i dag.

Man burde hatt tenner i nesen og for å få max ut av den intense aromaen av røde våte nesten «muggne/modne» bær, nydelig!
Godt gjort da den har 15% vol.
Litt mer mørke bær i smak og lang tørrere utgang.
Gjorde seg godt til filet av rein med fløtebasert soppstuing.

Mtp at jeg bare har to stk igjen, lagringstid og drikkevindu lurer jeg på om dere har forslag til når flaske nr to og tre bør åpnes?

Har de ikke typisk lagringstid på 5-10 år maks?
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Har de ikke typisk lagringstid på 5-10 år maks?

Jo, det er et godt utgangspunkt - selv om ekspertene nok mener den kan tåle noen år til:

«It’s also important to note that after 10 years of age, Chateauneuf du Pape wines can be quite variable. As the wines age, if you’re buying older vintages, it’s better to seek the wines from the top domaine’s as for my taste, the majority of Chateauneuf du Pape wines are at their best between 5 to 15 years of age. You could even make a case for a smaller window, perhaps 8 to 12 years of age. Yes, of course there are wines that are better at 20 and 30 and perhaps even 40 years of age. But that list is quite small when you think about it.»

https://www.thewinecellarinsider.co...pape-southern-rhone-vintage-chart-1978-today/
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og JonasV
Vis vedlegg 133832


Kjøpte tre stk da vi besøkte CNdP i sommer, åpner den første i dag.

Man burde hatt tenner i nesen og for å få max ut av den intense aromaen av røde våte nesten «muggne/modne» bær, nydelig!
Godt gjort da den har 15% vol.
Litt mer mørke bær i smak og lang tørrere utgang.
Gjorde seg godt til filet av rein med fløtebasert soppstuing.

Mtp at jeg bare har to stk igjen, lagringstid og drikkevindu lurer jeg på om dere har forslag til når flaske nr to og tre bør åpnes?
Varierer på kvaliteten på vinen (produsenten) samt hvordan været var i sesongen.
Fin liste med oversikt over sesong og hvorvidt en vintage er drikkeklar eller ei sees her:
https://253qv1sx4ey389p9wtpp9sj0-wp...uploads/2018/01/Vintage_Chart_forWeb_2018.pdf
 
Hva slags vinåpner bør man ha?

Etter å ha jobbet som bartender, så fant jeg fort ut at det er en slik som denne med doble hengsler man trenger.


le_creuset_wt-110_kelnertrekker_wood.jpg


Le Creusets WT-110-kelnertrekkerer en populær korketrekker til både profesjonell bruk og for amatører. WT-110 har et patentert totrinnssystem som gjør det enkelt å trekke korken ut av flasken uten å skade korken. Kelnervinåpneren har dessuten ytterligere to verktøy som kan foldes ut, en flaskeåpner og en liten, praktisk kniv for å fjerne folien på flaskehalsen. Korketrekkerens størrelse gjør den perfekt å ta med på pikniken, eller å ha liggende på bordet, i barskapet eller på bardisken. Den er også veldig grei å ha i lommen.
Kjøp vinutstyret ditt i Designforevig-butikkene eller i vår nettbutikk og du får gratis frakt over 1000 kr og 14 dager fri retur. Er det en gave pakker vi gjerne inn for deg - gratis selvsagt.

✔ Vaskes for hånd
✔ Vinåpner, foliekutter og flaskeåpner i ett
✔ 10 års garanti ved riktig bruk. Les med om bruk av Le Creuset-produkter på deres nettsider.

Se produktspesifikasjon
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV