Dagens vin

Fikk anbefalt denne i dag. Jeg har ikke prøvd den, og prisen var fornuftig. Kr. 239,90 75 Cl

Bouchard Bourgogne Pinot Noir Reserve du Centenaire 1997

4000 flasker kommer til Norge av en noe så sjeldent som en moden Bourgogne rouge. Dufter av tobakk og modne røde bær og lett saftig frukt på smak med en balansert syre og en lett krydret utgang.

En moden men fortsatt frisk og god pinot som har fått druematerialet fra Vosne Romanee. Tåler fortsatt 6-7 år. Meget godt kjøp.
IMG_20181219_180602.jpg
 
Redigert:
Fant denne i kjelleren hos foreldrene mine fra 2010. Jeg er veldig glad i cru Beaujoulais og da spesielt Ch. Thivin!
Gikk ned på høykant sammen med porchetta, heldigvis nok syre for å takle den fete grisen.

Skal ikke trekke så mange konklusjoner om hvor lagringsdyktig gamay er, men dette var knallgodt. Skal helt klart kjøpe noen flasker fra 2017 og legge vekk :)

F63A2519-31BC-4C3E-BFEF-6ECFF28461C3.jpeg
 
Forandrer seg ila en times tid med lufting.
Lette tanniner, røde bær og kanskje litt krydderaroma. Syrlig rett fra flasken men åpner seg etterhvert. Dufter mer enn den smaker, artig nok. Helt ålreit kjøp til formålet: drikkes under matlaging
DA30380F-266A-496E-9EC9-445BE2FCD7C2.jpeg
 
Dagens til ribbe med et snev av hvitløk, epler med honning og balsamico, og stappa mandelpoteter.
Vinen lukter kirsebær og tobakk (?), kirsebær også i smaken, pluss noe sjokoladeaktig. Ikke så syrlig, og med 15 % er den en god munnfull. Vis vedlegg 125838

Nervi Gattinara Vigna Molsino fra Conterno har seget med 550 Kr. pr. flaske. Etter oppkjøp fra Erling Astrup & Co.
 
Nervi Gattinara Vigna Molsino fra Conterno har seget med 550 Kr. pr. flaske. Etter oppkjøp fra Erling Astrup & Co.
Seget med 550,- ville jo vært fantastisk, da hadde jo prisen blitt negativ. ;)
Spøk til side: Er det bare Conterno-navnet på etiketten som trekker prisen opp, eller vet du om de har gjort noe med innholdet i flasken også?

Ser at polet ikke har fått oppdatert alle produktbildene sine ennå.
_20190105_192804.JPG


Kan ikke si jeg følger med på kjøp og salg i vinverden, men Astrup & Co. solgte seg visst ned til 10 % i fjor:
https://www.jancisrobinson.com/articles/roberto-conterno-buys-nervi
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Seget med 550,- ville jo vært fantastisk, da hadde jo prisen blitt negativ. ;)
Spøk til side: Er det bare Conterno-navnet på etiketten som trekker prisen opp, eller vet du om de har gjort noe med innholdet i flasken også?

Ser at polet ikke har fått oppdatert alle produktbildene sine ennå.Vis vedlegg 127869

Kan ikke si jeg følger med på kjøp og salg i vinverden, men Astrup & Co. solgte seg visst ned til 10 % i fjor:
https://www.jancisrobinson.com/articles/roberto-conterno-buys-nervi


Jeg har kjøpt 26 fl. Nervi Gattinara i des 2018 2x 2014 med gammel etikett, og 24x 2015 med ny etikett. Polet har ikke oppdatert bilde og jeg vet ikke om innholdet er forskjellige, men det tror jeg ikke, det er jo 100% Nebbiolo.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Gikk på en smell i går. Skulle finne en ekstra flaske til kveldskosen. Men uten briller og for høy styrepromille, poppet jeg ufrivillig en bedre brdx.
Sa ingenting til kona, foruten at det er en brdx fra 2010. Hun likte den veldig godt. Vanvittig stor nese. Klassisk brdx. Men med mye større volum og styrke.
I munnen var den elegant. Typisk røde modne bær, litt beltelær og noe tanniner. Elegante tanniner, men fortsatt livlige. Fyller munnen godt, og medium lang ettersmak. Tror den har godt av fem-ti år ekstra i kjelleren. Ingen verdens beste vin. 94 poeng er maks fra meg. Til prisen er den nok heller ikke noe supert kjøp. Men schmakte godt gjorde den.
Skål!
F44BFB00-65AB-4FDE-9A5D-03E276D3224B.jpeg
8CDB6FA1-41F0-4238-92B7-AC40A1FBBE00.jpeg
 
Gikk på en smell i går. Skulle finne en ekstra flaske til kveldskosen. Men uten briller og for høy styrepromille, poppet jeg ufrivillig en bedre brdx.
Sa ingenting til kona, foruten at det er en brdx fra 2010. Hun likte den veldig godt. Vanvittig stor nese. Klassisk brdx. Men med mye større volum og styrke.
I munnen var den elegant. Typisk røde modne bær, litt beltelær og noe tanniner. Elegante tanniner, men fortsatt livlige. Fyller munnen godt, og medium lang ettersmak. Tror den har godt av fem-ti år ekstra i kjelleren. Ingen verdens beste vin. 94 poeng er maks fra meg. Til prisen er den nok heller ikke noe supert kjøp. Men schmakte godt gjorde den.
Skål!
Vis vedlegg 127921 Vis vedlegg 127922

Ja, jeg må jo innrømme at det har smelt noen ganger her og @Edzilla.
Uansett styrepromille, var"Left and Right Banks" 2009/2010 rød, en veldig god årsgang.
 
Ble en flaske av denne i går.
Kirsebær og lær, en del tanniner, myk og fin alkohol.
Trengte helt klart en time eller to med luft og romtemp etter å ha kommet fra vinskapet.

DSC_0131.JPG


Veldig god, men om den er verdt pengene er jeg usikker på. Noe jeg dessverre tenker om mange viner nord av 300
 
Rubinrød med hint av lær og jordsmonn. Nokså lukket på lukt. Trenger nok dekantering. For de som kjenner Gary Vaynerchuck så mener han denne er slik Rioja smakte før i tiden, før the Oak-Monster inntok Riojaregionen og alle vinene begynte å smake vanilje.
80508FCA-4705-48D2-816D-60CE6719C9F6.jpeg