Jeg gikk ned rundt 20 kg (snaue 100kg til rundt 80kg, er 178cm høy) og endra fettprosent fra rundt 22% til 10% i midten av 20-åra. Hvilepuls lå på 46 ca., og metabolsk alder var også mye lavere enn faktisk alder.
Har trent styrke på Sats osv siden videregående (16 årsalderen), men aldri vært så veldig seriøs. Starta med at vi var en kameratgjeng som spilte fotball innimellom og fant ut at det var greit å jobbe opp litt kondisjon og fart.
Installerte en app fra Adidas (fulgte med tracker i fotballsko), og der var det flere opplegg for å trene fart, spenst, ballteknikk osv (uten hjelp av noe utstyr utenom fotballsko og en fotballbane). Disse øktene var på en halvtimes tid. Jeg prøvde meg på fart og bevegelighet, i tillegg til de vanlige turene på treningssenter. I tillegg så syklet/jogga jeg på tredemølle 15-20 min etter hver styrkeøkt.
På kostholdssiden, så regnet jeg ut BMR (basal metabolks rate), og la meg 3-500 kcal i underskudd. Var nøye med å veie mat og regne ut kcal en stund, og fant ut etterhvert ca. hva man kan spise for å havne på kcal-målet pr dag. Og man finner raskt ut hva man kan spise mye av for å bli mett/holde seg mett uten at man sprenger budsjettet for antall kcal.
Poenget er at mange blir vel kanskje litt skremt av avanserte kosthold og treningsplaner, men det som funka er å få litt oversikt over hva man egentlig putter i munnen, gjerne over noen uker med telling av kcal og at man prøver å spise proteinrik(rent kjøtt, fisk, fugl) mat med mye grønnsaker. Det å hoppe over karbohydrater funka ikke så veldig lenge i mitt tilfelle, siden jeg kjørte mye intervall/spenst/eksplosivitet og gjerne 2 økter pr dag (styrke/crossfit på formiddagen og fotballtrening på kvelden). Da må man fylle på lagrene i musklene. Brukte heller ikke noen form for tilskudd, utenom en spiseskje tran hver dag
Kostholdet har mye mer å si enn det jeg forestilte meg før jeg prøvde det her