Jeg vet ikke hva som har skjedd med ryggen din @Edzilla, men jeg er litt i samme båt. Jeg er nå meget skeptisk til både knebøy og markløft. Dette er øvelser jeg har trent i flere år, og har god teknikk. Har gått gjennom det etter å ha filmet, og ser ikke noe feil. På tross av dette har jeg en gang fått en stygg strekk i ryggen etter knebøy. Denne ga seg etter noen år helt, men ble strukket opp igjen ved en markløftøkt. Felles for disse to gangene var at kroppen av en eller annen grunn ikke var helt på plass. Antakelig var jeg ikke varm nok, eller ryggen sa fra etter litt for høy belastning over litt for lang tid. Ikke vet jeg. Jeg har derfor helt sluttet med disse øvelsene da jeg er redd for å pådra meg en mer permanent skade som forhindrer meg i å trene.
Mitt svake ledd er korsryggen. Over en viss belastning sier den i fra. Jeg tror trening av kjernemuskulatur kanskje vil bedre situasjonen. Har nå begynt å trene planken i håp om å rette opp i gammel skade. Knebøy tar veldig hardt på korsryggen og derfor har jeg heller gått over til bulgarsk utfall med hantler. Det er den mest sinnsyke beintreningen jeg noen gang har vært borti. Det tar utrolig godt på bein og er heldigvis ikke så belastende for korsryggen. Vinn-vinn i min situasjon. Jeg har ikke funnet noe godt alternativ til markløft, men ved å kjøre et gjennomtenkt beinprogram og tilsvarende et godt ryggprogram med andre øvelser så savner jeg ikke markløft lenger.
Mitt svake ledd er korsryggen. Over en viss belastning sier den i fra. Jeg tror trening av kjernemuskulatur kanskje vil bedre situasjonen. Har nå begynt å trene planken i håp om å rette opp i gammel skade. Knebøy tar veldig hardt på korsryggen og derfor har jeg heller gått over til bulgarsk utfall med hantler. Det er den mest sinnsyke beintreningen jeg noen gang har vært borti. Det tar utrolig godt på bein og er heldigvis ikke så belastende for korsryggen. Vinn-vinn i min situasjon. Jeg har ikke funnet noe godt alternativ til markløft, men ved å kjøre et gjennomtenkt beinprogram og tilsvarende et godt ryggprogram med andre øvelser så savner jeg ikke markløft lenger.
Redigert av en moderator: