Dagens trening

180 i markløft, 140 i knebøy og foreløpig 95 i benken. Skal sies at jeg alltid har vært veldig svak i benk, og inntil ganske nylig klarte jeg så vidt 10 reps på 55 kg. Var mildt sagt overrasket når jeg klarte 95 på 1RM her for noen dager siden. Har fått noen pointers på styrkeløftteknikk, så det er nok mer teknikk og kort løftevei som hjelper meg enn ren styrke. Ligger nå på ca. 82-83 kg kroppsvekt.
 
Fikk foretatt en kroppsanalyse i dag, og det var ikke bare nedslående.
111,1kg, hvorav 78,2 er muskler er bra. Siden jeg for bare et par mnd siden var 118kg.
Fettprosent litt i overkant, 26% og det som var nedslående, og som må gjøres noe med, er min metabolske alder - 44år.
Noen som har gode råd for å få den effektivt ned mot min faktiske alder, som er 29?
 
En kollega er 40 år, men har gått på lignende maskin - med resultat at hans metabolske alder er 30 år. Han sprang ganske mye for å oppnå det der. Litt styrketrening. Mest løping. Intervalltrening.

Hvis man da stoler på slike maskiner. ;)
 
Fikk foretatt en kroppsanalyse i dag, og det var ikke bare nedslående.
111,1kg, hvorav 78,2 er muskler er bra. Siden jeg for bare et par mnd siden var 118kg.
Fettprosent litt i overkant, 26% og det som var nedslående, og som må gjøres noe med, er min metabolske alder - 44år.
Noen som har gode råd for å få den effektivt ned mot min faktiske alder, som er 29?
Svaret er dessverre: Aktivitet.
 
Min metabolske alder var 16, er 27. Eneste som nytter er nok å trene. Tung styrketrening etterfulgt av cardio er mitt beste tips.

Jeg har prøvd å få meg noen turer i stoltzekleiven, svært motiverende ettersom det er en tur sv grei varighet hvor man hele tiden har mulighet til å måle progresjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Det er ikke dessverre, og det var vel ganske selvsagt, men jeg lurte bare på om det fantes noen ekstra tiltak man kunne gjøre i tillegg til økt aktivitet, typ kosthold etc. :)

Dessverre, kun fordi det ikke er noen snarveier, fordi det tar tid og kan være dørgende kjedelig. Tror det gjelder å finne en aktivitet som fanger/kombinerer interesser. Så løp opp Stoltzen og sørg for å ta tiden med en splitter ny kronograf og "Eye of the Tiger " på repeat. Uansett; Tren hardt, og gled deg til en halvliter sjokomelk etterpå (perfekt styrkedrikk!).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Styrketreningen de siste ukene har vært bra.
Kjører litt ubalansert program -prøver å kickstarte både musklene og motivasjonen (eller var det disiplin som var viktig?).
Ser ut til å fungere.

Dro 100kg i mark 5x5.
Så får vi sette opp et litt "penere" program om en ukes tid når musklene er på nett og belastningen kan øke litt.
 
er så heldig å ha egen gymsal hjemme, men anskaffelse av denne romaskin i sommer økte treningslysta et par hakk, særlig med tanke på kommende bitende kulde her i østerdalens djupeste granskau, der min faste 20 km skogsrunde frister lite med sammenfryste tenner. ror minst 7 km 5 dager i uka - er så alright atte :)

 
@Preacher
Ingenting spiser kg som landeveissykling. En behagelig og skånsom måte å legge ned mange kalorier på ift tilsvarende hard løping som er kontinuerlig tortur. Og så varer øktene lenge. De periodene jeg sykler mye asfalt så raser kg av på en helt annen måte enn om jeg har en periode med løping eller god frekvens på styrketrening.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@Preacher
Ingenting spiser kg som landeveissykling. En behagelig og skånsom måte å legge ned mange kalorier på ift tilsvarende hard løping som er kontinuerlig tortur. Og så varer øktene lenge. De periodene jeg sykler mye asfalt så raser kg av på en helt annen måte enn om jeg har en periode med løping eller god frekvens på styrketrening.

Helt enig i det, men sykling tar tid! Når jeg oppsummerer sesongen som nesten er slutt nå, så har jeg tråkket 3.500 km i år, inkludert Farrisrunden, Grenserittet og Birken, og opprettholdt omtrent samme kosthold som i vinter. Resultatet er 5 kg ned, noe som ikke er så mye "per time". For min del funker løping bedre på "kg per minutt", uten at det er noe mål, nødvendigvis. (Forøvrig med en fettprosent på 14 og metabolsk alder på 27, reell alder 43...)
 
Her er mitt tips til dere som ønsker å gå ned i vekt:
Tren halvintensiv cardio 30-45 min før frokost.

Dette er faktisk underbygget av fysiologi. Kroppens forbrenning er faktisk ganske høy hele natten og kroppen vil da bruke energi fra karbohydrater (sukker) gjennom natten for å gjennomføre de funksjonene den skal. Når man da våkner om morgenen er disse energilagrene (glykogenlagrene) ganske tomme, som vil si at kroppen må hente energi fra andre steder i kroppen for å prestere. Siden kroppen ikke kan hente energi fra glykogenlagrene går den til det nest beste = fett. Dette er det absolutt beste fettforbrenningstipset jeg har fått og brukt aktivt selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg trener mye og vår/sommer når det er on-season (ja, du leste riktig) fungerer dette helt magisk. Det er helt umulig å ikke gå ned i vekt.

Det jeg pleier å gjøre er å stå opp litt tidlig, drikke en kopp kaffe eller et glass vann med sitron for å sette litt ekstra fart på forbrenningen og så gå ut og løpe 30-45 min. Merk at hvis man skal trene tung styrke e.l. eller ha lengre økter vil det lønne seg å spise noe lett før trening. Dette fordi kroppen etter en stund vil måtte begynne å hente energi fra musklene for å prestere som tærer på muskelmassen. Og det ønsker man gjerne ikke.

En kollega av meg tok dette tipset virkelig til hjertet og har nå gått ned 14kg på litt under et år!

Det er klart at høyintensiv intervalltrening er den aller aller beste formen for fettforbrenningstrening, men let's face it; det er jo helt forferdelig og dreper ikke bare fett, men også treningslysten ganske brutalt.

Det er jo litt feil årstid å begynne med denne typen trening nå da, men mark my words; dette funker!
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Preacher
Kjører GVT / 10x10 for tiden = dagens hovedøvelse kjøres 10x10 med 60sek pause mellom settene. Fikk inn 97 av 100 reps på benken m/55kg nå sist, satser på den sitter neste brystdag. Så blir det 57.5kg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Her er mitt tips til dere som ønsker å gå ned i vekt:
Tren halvintensiv cardio 30-45 min før frokost.

Dette er faktisk underbygget av fysiologi. Kroppens forbrenning er faktisk ganske høy hele natten og kroppen vil da bruke energi fra karbohydrater (sukker) gjennom natten for å gjennomføre de funksjonene den skal. Når man da våkner om morgenen er disse energilagrene (glykogenlagrene) ganske tomme, som vil si at kroppen må hente energi fra andre steder i kroppen for å prestere. Siden kroppen ikke kan hente energi fra glykogenlagrene går den til det nest beste = fett. Dette er det absolutt beste fettforbrenningstipset jeg har fått og brukt aktivt selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg trener mye og vår/sommer når det er on-season (ja, du leste riktig) fungerer dette helt magisk. Det er helt umulig å ikke gå ned i vekt.

Det jeg pleier å gjøre er å stå opp litt tidlig, drikke en kopp kaffe eller et glass vann med sitron for å sette litt ekstra fart på forbrenningen og så gå ut og løpe 30-45 min. Merk at hvis man skal trene tung styrke e.l. eller ha lengre økter vil det lønne seg å spise noe lett før trening. Dette fordi kroppen etter en stund vil måtte begynne å hente energi fra musklene for å prestere som tærer på muskelmassen. Og det ønsker man gjerne ikke.

En kollega av meg tok dette tipset virkelig til hjertet og har nå gått ned 14kg på litt under et år!

Det er klart at høyintensiv intervalltrening er den aller aller beste formen for fettforbrenningstrening, men let's face it; det er jo helt forferdelig og dreper ikke bare fett, men også treningslysten ganske brutalt.

Det er jo litt feil årstid å begynne med denne typen trening nå da, men mark my words; dette funker!
Interessant lesing! Jeg hater riktignok å trene på morgenen, men må man så må man. Gjør du dette hver dag, eller 2-3-4 dager i uka? Og hvor hardt løper du?

Etter å ha hatt en periode der jeg var helt psykelig besatt av pulssoner og fart, så har jeg gått over til å "bare løpe" når jeg løper, gjerne 6-10 km 2-3 ganger i uka. Med sånn lystbetont løping, så går det fortere enn å ligge rolig i sone 1-2, men det er en million ganger morsommere å løpe 6 km på 30 minutter enn på 40 minutter.
 
Gode råd fra både @Tore og @aksgro her.
Dessverre har ikke døgnet mer enn 24 timer, så det med sykling er nok lite aktuelt.
Det med å trene før jobb er mer aktuelt, men det å stå opp 5 gjør noe med humøret utover ettermiddagen :p
Klarte forøvrig å slite meg inn på gymmet igår, og fikk slitt meg ut litt igjen.
Gangsperr er faktisk ganske digg..:eek::p
 
Jeg gikk ned rundt 20 kg (snaue 100kg til rundt 80kg, er 178cm høy) og endra fettprosent fra rundt 22% til 10% i midten av 20-åra. Hvilepuls lå på 46 ca., og metabolsk alder var også mye lavere enn faktisk alder.
Har trent styrke på Sats osv siden videregående (16 årsalderen), men aldri vært så veldig seriøs. Starta med at vi var en kameratgjeng som spilte fotball innimellom og fant ut at det var greit å jobbe opp litt kondisjon og fart.

Installerte en app fra Adidas (fulgte med tracker i fotballsko), og der var det flere opplegg for å trene fart, spenst, ballteknikk osv (uten hjelp av noe utstyr utenom fotballsko og en fotballbane). Disse øktene var på en halvtimes tid. Jeg prøvde meg på fart og bevegelighet, i tillegg til de vanlige turene på treningssenter. I tillegg så syklet/jogga jeg på tredemølle 15-20 min etter hver styrkeøkt.

På kostholdssiden, så regnet jeg ut BMR (basal metabolks rate), og la meg 3-500 kcal i underskudd. Var nøye med å veie mat og regne ut kcal en stund, og fant ut etterhvert ca. hva man kan spise for å havne på kcal-målet pr dag. Og man finner raskt ut hva man kan spise mye av for å bli mett/holde seg mett uten at man sprenger budsjettet for antall kcal.

Poenget er at mange blir vel kanskje litt skremt av avanserte kosthold og treningsplaner, men det som funka er å få litt oversikt over hva man egentlig putter i munnen, gjerne over noen uker med telling av kcal og at man prøver å spise proteinrik(rent kjøtt, fisk, fugl) mat med mye grønnsaker. Det å hoppe over karbohydrater funka ikke så veldig lenge i mitt tilfelle, siden jeg kjørte mye intervall/spenst/eksplosivitet og gjerne 2 økter pr dag (styrke/crossfit på formiddagen og fotballtrening på kvelden). Da må man fylle på lagrene i musklene. Brukte heller ikke noen form for tilskudd, utenom en spiseskje tran hver dag :p

Kostholdet har mye mer å si enn det jeg forestilte meg før jeg prøvde det her :)
 
Her er mitt tips til dere som ønsker å gå ned i vekt:
Tren halvintensiv cardio 30-45 min før frokost.

Dette er faktisk underbygget av fysiologi. Kroppens forbrenning er faktisk ganske høy hele natten og kroppen vil da bruke energi fra karbohydrater (sukker) gjennom natten for å gjennomføre de funksjonene den skal. Når man da våkner om morgenen er disse energilagrene (glykogenlagrene) ganske tomme, som vil si at kroppen må hente energi fra andre steder i kroppen for å prestere. Siden kroppen ikke kan hente energi fra glykogenlagrene går den til det nest beste = fett. Dette er det absolutt beste fettforbrenningstipset jeg har fått og brukt aktivt selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg trener mye og vår/sommer når det er on-season (ja, du leste riktig) fungerer dette helt magisk. Det er helt umulig å ikke gå ned i vekt.

Det jeg pleier å gjøre er å stå opp litt tidlig, drikke en kopp kaffe eller et glass vann med sitron for å sette litt ekstra fart på forbrenningen og så gå ut og løpe 30-45 min. Merk at hvis man skal trene tung styrke e.l. eller ha lengre økter vil det lønne seg å spise noe lett før trening. Dette fordi kroppen etter en stund vil måtte begynne å hente energi fra musklene for å prestere som tærer på muskelmassen. Og det ønsker man gjerne ikke.

En kollega av meg tok dette tipset virkelig til hjertet og har nå gått ned 14kg på litt under et år!

Det er klart at høyintensiv intervalltrening er den aller aller beste formen for fettforbrenningstrening, men let's face it; det er jo helt forferdelig og dreper ikke bare fett, men også treningslysten ganske brutalt.

Det er jo litt feil årstid å begynne med denne typen trening nå da, men mark my words; dette funker!

Jo, det skal fungere bra, men greit å få med at det forutsetter at du enten er A-menneske eller i det minste fungerer om morgenen. For meg som er patologisk B-menneske så er kroppen i en helt ubrukelig dvaletilstand hver morgen, lav kroppstemp og energi, muskler og ledd som er stive og støle uansett osv. Har prøvd dette selv med resultatet skader, vond rygg og generelt dårlig humør :) Er du av den andre sorten er ingenting bedre enn å begynne dagen med frisk luft og aktivitet, både mentalt og fysisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og aksgro
Akkurat der er vi ganske like @Tore ! Jeg har gitt opp å trene styrke om morgenen f.eks. Men rolig cardio fungerer bra. @frj Jeg har bare pleid å ha rask gange / rolig jogg i 30-45 min. Kanskje legger jeg inn et par bakkeintervaller eller et par trappeløp hvis jeg føler meg ekstra pigg. Hele poenget er å sette i gang kroppen slik at forbrenningen også fortsetter resten av dagen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore og frj
Når det gjelder vektnedgang så er det kun èn ting som gjelder : Balanse mellom tilført og avgitt energi. Kiloene blir borte i kjøleskapet, grammene på gymmet. Så enkelt, men allikevel så vanskelig, er det nok.
Dere kan løpe til dere dauer og det hjelper ikke en dritt så lenge kostholdet er feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og holmby