Dagens trening

10 km joggetur via Kanadaskogen i herlig bergensvær. Totalt 3 turer denne uken - været har vært like fint hver gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Hadde en bra 45x15 intervall økt i dag. Motiverende ved at det alltid er "bare" 45 sek før du får deg en ørliten pustepause :rolleyes:
 
Var nettopp ute å løp rundt 3km, startet å løpe en 3-4 ganger i uken for en 2-3 uker siden, og er fortsatt i grusomt dårlig form, så holder meg rundt 3-4km med meget moderat fart enn så lenge, men merker at jeg klarer å løpe lenger og raskere for omtrent hver tur. Det er i alle fall artig da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
(Går)Dagens økt på sykkel.. 3 min stigningsdrag, anaerob avslutning på ca. 40 sek. 3x10 minutter. Første 10 min, 5 min under FTHR (funksjonell terskelpuls, effektmåleren må til service..!) deretter på terskelpuls. 10 min på terskel. 10 min med utgangspunkt i FTHR første 4 min, deretter økning utover FTHR med noen korte anaerobe økninger.
 
Fin treningsrunde idag. Er fremdeles feit, men begynner å bli strammere i fisken.

oppvarming med sittende roing på maskin deretter gradvis økt belastning 6x10
biceps curl 3x10
nedtrekk bredt grep 3x10
nedtrekk smalt grep 3x10
markløft 5x5
stående roing jallaversion med litt curl øverst i løftet 4x10
 
@ErikR hvis jeg får lov å komme med et forslag. Start med markløft rett etter oppvarming. Baseøvelser (markløft, knebøy, chins, benkpress, utfall) er hjørnesteinen i enhver treningsøkt når det gjelder styrketrening. Det er derfor stort sett en fordel å kjøre de tyngste/mest slitsomme øvelsene først da musklene har mest å gi. Pynteøvelsen bicepscurl kan du legge til slutt. Det litt viktig også fordi biceps er sterkt involvert i alle nedtrekksøvelser. Hvis du er sliten i biceps når du begynner med nedtrekk kan det gjøre at du orker mindre på ryggøvelsene. Personlig trente jeg ikke biceps spesifikt på over et år og hadde fortsatt fremgang fordi de får kjørt seg masse gjennom ryggøktene.

Ville også ha økt nedtrekksøvelsene til 4 sett hver og lagt inn stående roing i mellom bredt og smalt grep. Chins/pullups er en total overlegen øvelse til nedtrekk, men du kan jo vurdere å bytte ut nedtrekk med denne etterhvert :)

Besserwisser og treningsnerd ut. :)
 
Redigert:
@ErikR hvis jeg får lov å komme med et forslag. Start med markløft rett etter oppvarming. Baseøvelser (markløft, knebøy, chins, benkpress, utfall) er hjørnesteinen i enhver treningsøkt når det gjelder styrketrening. Det er derfor stort sett en fordel å kjøre de tyngste/mest slitsomme øvelsene først da musklene har mest å gi. Pynteøvelsen bicepscurl kan du legge til slutt. Det litt viktig også fordi biceps er sterkt involvert i alle nedtrekksøvelser. Hvis du er sliten i biceps når du begynner med nedtrekk kan det gjøre at du orker mindre på ryggøvelsene. Personlig trente jeg ikke biceps spesifikt på over et år og hadde fortsatt fremgang fordi de får kjørt seg masse gjennom ryggøktene.

Ville også ha økt nedtrekksøvelsene til 4 sett hver og lagt inn stående roing i mellom bredt og smalt grep. Chins/pullups er en total overlegen øvelse til nedtrekk, men du kan jo vurdere å bytte ut nedtrekk med denne etterhvert :)

Besserwisser og treningsnerd ut. :)

@aksgro

Takk for innspill! Høres veldig logisk ut når jeg tenker meg om.
Dagens trening var med fokus på bryst/triceps. Sikkert et idiotisk opplegg, men føles bra..

Benkpress, 4x10 (inkl oppvarming) + 3x8
Brystpress* 3x10
Liggende tricepsgreier** 3x10
Nedtrekk 3x10
Militærpress på maskin 3x10

*ligger flatt på benk og løfter benkpress med manualer i hver arm. Manualene løftes rett opp før de møtes på midten rett før armene er utstrakt. Sikkert et navn på denne øvelsen

**Ligger flatt på benk. Holder i en manual med en arm. Manualen legges på venstre bryst med høyre arm. Albuen høyeste punkt. Manualen løftes rett opp slik at armen står 90 grader mot brystet (armen rett opp). Belaster kun triceps. Finnes det navn på denne øvelsen.
 
Har blitt nødt til å ta en ufrivillig pause fra trening etter to lange perioder med forkjølelse i tillegg til et vondt kne. Nå er det om å gjøre å få orden på kneet. Har fått beskjed fra fysio om å kjøre dype knebøy og en del etbens markløft og diverse tøyeøvelser. Hadde en treningsrunde i dag, og nå låser kneet seg ved stillesitting med bøyd kne. Får kjøre en ny økt i morgen for å se om det blir bedre eller verre. Er redd for at tung knebøy og markløfttrening i forbindelse med oppstart av futsalspilling har gjort utslaget. Toppet det med beinhinnebetennelse i begge beina. Tilbake til fysio på fredag for å gjøre opp status.
 
begynt nytt treningsopplegg idag med manualer, strikk & spidermankrabbing på gulvet: du store allverden så slitsomt - mest fordi jeg er åpenbart svak i armene. gir det 3 måneders sjanse...
 
Utfordret meg selv til 100 armhevinger i løpet av dagen, og må si det kommer seg fort! Hadde vært gøy å klare 100 på rad, så får vi se hvordan det bærer seg åt. Dette blir jo i tillegg til vanlig trening.
Motivasjonen til å ikke skulke unna er i form av uansett hvor få som mangler på de 100, så legges 100 til neste dag.
 
1,5 time staking i skianlegget ble dagens trening og samtidig årets siste økt. Følges opp med neste års første økt i morgen, så fremt nyttårsfeiringen holdes litt i tøylene utover kvelden ;)
 
Utfordret meg selv til 100 armhevinger i løpet av dagen, og må si det kommer seg fort! Hadde vært gøy å klare 100 på rad, så får vi se hvordan det bærer seg åt. Dette blir jo i tillegg til vanlig trening.
Motivasjonen til å ikke skulke unna er i form av uansett hvor få som mangler på de 100, så legges 100 til neste dag.
Jeg har ikke trent styrke på det jeg kan huske, dessverre - så jeg begynte på bunn igjen for noen uker siden. Men, da kun med armhevinger. 10 på rad dag 1. 11 på rad dag 2. Osv. I går var det 41 på rad. Så sånn går nå morgenstellet. o_O

Hvorfor gidde dette?

Jo, for slik dustetrening gir positiv effekt i benkpress. Hvis jeg igjen begynner som før med armhevinger mellom 3 stoler (en arm på hver stol og bena på den siste), så får man brukt/trent maksimal bevegelsesbane i tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hvorfor gidde dette?

Jo, for slik dustetrening gir positiv effekt i benkpress. Hvis jeg igjen begynner som før med armhevinger mellom 3 stoler (en arm på hver stol og bena på den siste), så får man brukt/trent maksimal bevegelsesbane i tillegg.

Kommer du ikke et godt stykke på vei med slike?

8855857954846_1092960_58154_jpg.jpg

Holder for meg, men dette er altså fra en drøyt førtiåring som i dag fikk testet "bevegelsesbanen" sin da han gikk av tallerkenheisen med sin femårige datter. Har ikke vært så nær guttespagaten de siste femogtjue år, og er fortsatt forundret over at jeg er oppegående :)