Dagens middag

Til porchetta ville jeg kjørt salvie, rosmarin, fennikelfrø, hvitløk, sitron, chiliflak, pepper og salt.

Video #1 over er helt usannsynlig heftig. Fy flate for en svor.

Holder selv på med ribbetilberedning til julaften. I år blir det confit. Ribba har i kveld ligget i salt, sukker, pepper, fennikelfrø, rosmarin, timian og hvitløk i 3 dager. Blir ca 3 timer i olivenolje på 150c i kveld før jeg setter det kaldt. Setter den i ovnen i ca 45min for å få den fin og brun når det er tid for å spise på første juledag.

Hadde forøvrig en litt så-som-så opplevelse hos L'Aise i Oslo tidligere i uka. Vi var en gruppe på 6 som alle gikk for 'menyen'. Følte at flere av rettene bommet ganske mye, med for eksempel oksetartar med løyrom, hvor løyromen tok over all smak. Etter det kom en rett med rå kamskjell som også bommet. Kveite, and og alt av desserter klaffet. Dette sammen med en service (alle som hjalp var ekstermt flinke) som tok 30 minutter mellom hver rett, følte vi ikke passet sammen med en menypris på 1500pp. En i familien la igjen en høflig og ærlig tilbakemelding dagen etter, som endte opp med et eieren ringte hjem og brukte blandt annet ordet "tulling" før samtalen endte. Dette står ikke i stil med anmeldelsene som finnes på nettet. Mistenker sterkt at de sletter alt de ser av negative anmeldelser. Vi drar ikke tilbake.

Redigert:
Tenker det skal smake godt med Bacalao nå på lille lille julaften.

IMG_20181222_185655.jpg

3B63F86F-5E6F-437F-B4DB-535E466F3D66.jpeg

Holder oss ikke mye til tradisjoner i min familie; sousvide kalkunbryst og lår, ovnsgrilla rosenkål, hjemmelaget rødkål som først har vært fermentert i 1mnd, hasselbachpoteter, kastanjepure, saus laget på hjemmelaget kalkunkraft og gresskar og rødløkspure.

God jul!