Dagens klokke – mini-review style

I anledning månedsskiftet kjørte jeg denne.
Seiko SBCM023 med det spesielle 8F35 kvartsverket med 32kHZ krystall, evighetskalender, åtte års batteritid og påstått 20 sekunders avvik på årsbasis.

Modellen er en "påkostet SKX 013". Det vil si den kjente og kjære SKX formen i mid-size størrelse. Den er 38-39 mm bred (etter hvordan man måler). 44 mm lang og 12,1 mm høy. Hornbredden er 20 mm og hornene har hull for lettere rembytter. Finishen på kassa er litt mer påkostet enn SKX med en liten fasett mellom polerte og børstete flater. Den har påsatte indekser med rikelig Lumibrite og skiva er ikke sort, men mørke-mørke-grå.

Modellen ble produsert mellom 2003 og 2010. Min er fra 2007, og kom til meg på en OK Tropic rem og med lenke i boksen akkurat som lovet. Lenka var dessverre forsøkt børstet med stålbørste på drill eller noe tilsvarende, og det var ikke noe tema i dialogen. Utover det er lenka komfortabel og mye mer presis enn de vanlige SKX lenkene. Jeg har kjøpt en Uncle Seiko GL813 reim til den.

DSCF2561.JPG


Siden jeg er en sånn nerd som sjekker hvordan klokkene min går ved hjelp av et eget regneark vet jeg at denne dessverre ikke holder de påståtte 20 sekundene etter femten år. Den er fra 2007 og fikk etter batteribyttemerket i baklokket nytt batteri i 2015. Så i løpet av et års tid må den nok ha nytt.

Evighetskalender på digitalur, smartklokker og klokker med GPS/radiostyring er ikke noen big deal. Det er selvsagt en veldig Big Deal på mekaniske ur og medfører en kombinasjon av høy kompleksitet, (ultra)høy pris og veldig skjør mekanikk som ikke kan stilles av hvem som helst uten å kreve nitten måneder hos produsenten i Sveits og vanvittige summer for å fikses igjen. Evighetskalender på vanlig kvartsur er heller ikke vanlig. men ikke forbundet med alle ulempene til de mekaniske.

Her har jeg en liten film som viser skiftet mellom 28.februar og 1. mars.

Klokka kan også vise med en liten dans med visere og datohjul hvor vi er i forhold til skuddår, måned og dato.
Innstilling av måned og år skjer internt ved batteribytte.

Siden dette er en Seiko i mellomstørrelse bærer den selvsagt som en drøm på armen. Aller best på original lenke, men også på Nato er det så man nesten ikke merker at den er på. Uncle Seikoremmen som vanligvis er meget komfortabel virker litt for spenstig på denne mindre klokka og er ikke like bra som på de fire andre større Seikomodellene jeg har sånne på.

Oppsummert er dette en morsom liten sak, med et uvanlig urverk og noen artige punkter.
Skulle jeg ønsket meg et par forandringer ville jeg gjerne hatt en helt sort skive og at holdt seg innenfor de 20 sekundene.
Videre fremover vil jeg kikke etter en bra ettermarkedslenke til SKX013.

Takk for oppmerksomheten.
LarsB
 
Redigert:
H01.jpg


H02.jpg


Har hatt denne i et par år nå og synes TAG Heuer sin skeleton Carrera er et ganske interessant kapittel i moderne klokkehistorie. Etter en relativt utfordrende lansering av Cal. 1887 i 2009 (https://www.calibre11.com/calibre-1887-update/) tok Jean Claude Biver over sjefsstolen hos TAG Heuer i 2014. Da kom han rett fra en veldig suksessfull periode hos Hublot hvor han fra 2004 til 2014 bygget opp brandet fra nærmest null til der det står i dag. En av de første avgjørelsene han tok hos TAG Heuer var å bygge en in house-kronograf basert på de samme konseptene han hadde utviklet hos Hublot. Han videreutviklet også 1887-verket til HEUER01 og senere HEUER02 som står i dagens varianter. Mye av formålet hans med lanseringen av Skeleton Carrera var å lage en klokke til rundt 5000 CHF som skulle se ut som og føles som en klokke som kostet det dobbelte.

Dette ble Biver sin svanesang blant de store merkene i den sveitsiske klokkeindustrien og jeg synes hele konseptet er ganske interessant. Han introduserte på mange måter en helt moderne tankegang når det gjaldt design og konsepter i en bransje som til tider er svært konservativ. Vi har sett at Audemars Piguet har gjort noe av det samme med sine Offshore-modeller og både Hublot og AP har fått tidvis sterk kritikk her for å bryte med det som er de tradisjonelle ideene til sine forgjengere. En del av denne kritikken har for Hublot sin del gått på pris mtp ETA-baserte verk på noen modeller, derfor er det litt ekstra kult at TAG Heuer her framstår som ganske prisgunstig når man ser på verket med 80 timers gangreserve og mye kult materialvalg.

Akkurat denne modellen har 18K helgull lugs, DLC-coated stålkasse, gummiert krone, DLC coated titan foldespenne, karbonbezel og selvfølgelig en skelletert skive. Veil. pris var 115 000kr for denne modellen som er produsert i 350 eks. i 2018. Ref: CBG2052.FT6143.
 
A.Lange & Söhne "1815"
Dette er uret for de dager antrekket består av "langermet" og sorte sko og belte.
A. Lange & Søhne omtaler dette uret som "an ambassador of tradition". Uret har klare referanser tilbake til deres egen produksjon av lommeur på 1800 tallet, er laget i hvitt gull med en Argentè skive utført i massivt sølv. Skiven har tidsriktige blånede visere i stål, forsenket sekundskive og med klassiske arabiske tall og "jernbanespor" som minuttindikator.
Urverket er i kjent Lange stil rikt dekorert, med bla. 5 "chatons" utført i gull.
Uret er utmerket for daglig bruk, er meget lettlest og tiltrekker seg lite «uønsket» oppmerksomhet.

Det jeg liker best med dette uret er kvaliteten, håndverket og at for uinnvidde ser det ut som et Daniel Wellington:mrgreen:.
Det jeg ikke liker er at hvitt gull er en "ripe magnet" og jeg bruker det derfor bare med langermet.

129752_c664e8de3e7f408cfcc09534a52a7a5c.jpg
5D175394-987F-4606-988E-CAE1CA6D9CB1.jpeg

118B64F4-8FA6-4B71-9C8E-9304EEEF912B.jpeg

806E0E35-C733-44C0-A9CB-43C5B0D0AF54.jpeg

D11DBE00-F716-4ED0-B927-DBAE7C9C86EB.jpeg
 
Redigert:
A07A6AD3-21B0-4BEF-82BF-E1D82B17013D.jpeg

Hva skal man si som ikke er sagt?
Explorer i 36mm passer til det meste, og denne fra 2002 er en god blanding av «vintage»-førende og moderne kvalitet.

Med vekt på litt over 100gram er dette en av få klokker jeg foretrekker på lenke. Det eneste jeg skulle lånt fra den nye er nok EasyLink, da hadde den vært perfekt.

For meg er Explorer i 36mm den eneste Rolexen jeg trenger.
 
Grand Seiko SBGA 285
762F7A60-FE61-4DF5-BC24-2A91B928D082.jpeg


Etter en måneds tids eierskap begynner denne å nærme seg den ultimate klokken. Litt overraskende, for jeg var litt skeptisk:
  • Urverket 9R65 Spring Drive, det absolutt motsatte av standard kvarts. Mekanisk og elektronisk samtidig. Blir det ikke for smooth? Er det ikke stressende at sekundviseren bare flyter uanstrengt? Nei, tvert om! Det er behagelig, og behagelig i stadig økende grad. Beroligende, faktisk. Langt fra stressende.
  • Poleringen, zaratsu, som skal være perfeksjonen innen kassepolering: Tør man i det hele tatt bruke klokken? Blir det ikke for skjørt? Nei. Beklager å si det, men zaratsu er i mine (dårlige?) øyne mer i håndverket enn i finishen. Joa, det er flott, og mer speil i stålet enn det meste annet. Men ingen grunn til å være redd. Klokken kan brukes slik klokker skal brukes. På armen. For å vise tiden.
  • Og hva skal man egentlig med «power reserve indicator»? Vel, faktisk en veldig nyttig funksjon! Det ante jeg ikke!

Da blir det til at jeg bare ser det positive. Den fungerer helt greit på lenken. Lenken er fin. Litt standard, og dermed går klokken veldig under radaren. Men til litt mer formelt antrekk blir lenken litt feil. Utility, tool-ish, ikke subtilt.

Over på en veldig enkel skinnrem (fra Barton, om noen skulle lure) blir inntrykket annerledes. Fortsatt «standard», ikke noe flashy, men hakket mer subtilt. Og klokken kommer virkelig til sin rett. Skivens dype sorte farge er også litt koksgrå, avhengig av lyset. Remmen har noe av det samme fargespillet.

Viserne og timemarkørene er så lite standard som de kommer. Dette er perfeksjon. De synes svært godt på avstand (ja, i speilet!) og ved nærmere studie er detaljrikdommen enorm. Ikke noe lume, men markørene lyser av seg selv. Man ser hva klokken er i kinomørket, i alle fall.

SBGA285 trer derfor frem som en optimal hverdagsklokke. Den viser tiden som den skal, uten noe avvik å snakke om. Den er vakker, men nedtonet.

Det er fare for at denne bare forblir i samlingen.

86C068CC-ABDD-483D-BE84-0704A5B48DC9.jpeg

C504C5FC-A2F1-487E-AC32-BD366648A257.jpeg
 
Vis vedlegg 284064
Hva skal man si som ikke er sagt?
Explorer i 36mm passer til det meste, og denne fra 2002 er en god blanding av «vintage»-førende og moderne kvalitet.

Med vekt på litt over 100gram er dette en av få klokker jeg foretrekker på lenke. Det eneste jeg skulle lånt fra den nye er nok EasyLink, da hadde den vært perfekt.

For meg er Explorer i 36mm den eneste Rolexen jeg trenger.

Skal være mulig å kjøpe easylink separat også. ;)

 
  • Liker
Reaksjoner: Vermin og kire
Jeg har endelig funnet en Casio G-Shock jeg trives med!
Third time's a charm som de sier. Jeg har tidligere forsøkt meg på en sort Casioak, GA-2100, samt en "King" som jeg lånte av en kompis. Begge disse føltes unødvendig store, og jeg kommer ikke overens med "resin"-reimene. De føles ofte klamme og billige.

Nå derimot fant jeg en square som fristet. GW-B5600BC-1BER.
Denne har så og si samme dimmensjoner som den originale G-shock square fra 1984.
Men til tross for en pris (på salg) på bare rett over 1500 kr har den samme urverksmodul som metall-modellene til 4-gangen i pris.
Du har valget mellom å stille den manuelt, bruke radiosignaler over Multiband 6, eller å synkronisere den med smarttelefon via bluetooth.
Den har også tilt-sensor, så skjermen lyser opp når du roterer håndleddet for å se hva klokka er. Men kun når det er mørkt.

Takket være bluetooth kan du også bruke klokka til å finne mobilen, om du skulle ha mistet den innen for rekkevidde av signalet.

Men det aller beste med denne modellen er lenka! Casios såkalte combi bracelet. Det er laget i plast, men hardplast, ikke gummiplasten i de vanlige reimene man ofte finner på G-shocks. Og spenna er i PVD-lakkert rustfritt stål.
Det gjør at klokka føles mye mer som en vanlig klokke på armen, og er en vesentlig mindre svett og klam affære. Jeg synes det er helt topp, rett og slett.
Lenka er veldig smart konsturert, der alle avtakbare ledd har spring bars i hver ende. Så det er veldig lett å få en god tilpassing. Det er også mange micro adjust-hull i selve spenna.

Jeg har nå brukt klokka nesten hver dag i uke, med unntak av 17. mai. Den er utrolig komfortabel med sin lave vekt.

Var spent på om dette ville bli enda et bomkjøp, men dette er nå blitt den faste jobb-klokka. Herlig å ha noe man ikke må være redd for i samlingen.

Man får forsåvidt denne modellen i flere farger, der jeg gikk for den mest anonyme i helsort.

ED97C3A8-E7E5-45FB-9290-11B11CF19B0F_1_201_a.jpeg

6EDFE174-A13B-4104-A7A0-C21626B799BE_1_201_a.jpeg

D2D8612B-99C2-4600-813E-EADED7FBFC80_1_201_a.jpeg
 
Tudor Black Bay Pro

Nå som jeg har hatt den en uke kan jeg dele noen tanker.

Jeg tror jeg har gått full sirkel igjen, gikk fra å kun bruke sportsur på lenke til å hate å ha slike tunge klumper med stål på håndleddet, men denne har brakt meg tilbake. Ja, den er tung (165g, to ledd fjernet) og det er uvant å ta den på igjen etter en dag uten. Men derimot, dette fører til økt kvalitetsfølelse. For meg er lenkejusteringen redningen når det kommer til vekten på klokken. Det å alltid ha perfekt passform er nødvendig for meg, for stram og det er ubehagelig, men for løs er enda verre. Håper ikke jeg er alene i det.

Det har vært mye diskusjon rundt høyden på den og jeg var også skeptisk. Det må prøves og helst med lenken tilpasset selv om det kan bli vanskelig. For meg kan jeg ikke føle noe særlig til høyden ved bruk, men rent visuelt kommer man ikke unna. Det er en grunn til at alle bilder man ser av klokken er tatt rett på.

Dette er en klokke av høy kvalitet og et godt urverk som er veldig nøyaktig (+10s på en uke), men det viktigste her (for meg) er jo utseende. Det må vel være greit å være overflatisk innimellom. Og denne lever ekstremt godt der. Ja, den tar designelementer fra Rolex 1655, men visere, markører, kasse og lenke er eget, så da er det vel kun bezel igjen.... (min lille rant over).

Andre ting å like: lume (hele blokker), glass (dome), krone (uten rød ring), redesignet spenne.

Til slutt, ingen post uten bilder.
DSC_3227_2.JPG

DSC_3172 (1).JPG

1653126541350.png

(Har sikkert glemt noe vesentlig, men det får være med det.)
 
Redigert:
I anledning månedsskiftet kjørte jeg denne.
Seiko SBCM023 med det spesielle 8F35 kvartsverket med 32kHZ krystall, evighetskalender, åtte års batteritid og påstått 20 sekunders avvik på årsbasis.

Modellen er en "påkostet SKX 013". Det vil si den kjente og kjære SKX formen i mid-size størrelse. Den er 38-39 mm bred (etter hvordan man måler). 44 mm lang og 12,1 mm høy. Hornbredden er 20 mm og hornene har hull for lettere rembytter. Finishen på kassa er litt mer påkostet enn SKX med en liten fasett mellom polerte og børstete flater. Den har påsatte indekser med rikelig Lumibrite og skiva er ikke sort, men mørke-mørke-grå.

Modellen ble produsert mellom 2003 og 2010. Min er fra 2007, og kom til meg på en OK Tropic rem og med lenke i boksen akkurat som lovet. Lenka var dessverre forsøkt børstet med stålbørste på drill eller noe tilsvarende, og det var ikke noe tema i dialogen. Utover det er lenka komfortabel og mye mer presis enn de vanlige SKX lenkene. Jeg har kjøpt en Uncle Seiko GL813 reim til den.

Vis vedlegg 282380

Siden jeg er en sånn nerd som sjekker hvordan klokkene min går ved hjelp av et eget regneark vet jeg at denne dessverre ikke holder de påståtte 20 sekundene etter femten år. Den er fra 2007 og fikk etter batteribyttemerket i baklokket nytt batteri i 2015. Så i løpet av et års tid må den nok ha nytt.

Evighetskalender på digitalur, smartklokker og klokker med GPS/radiostyring er ikke noen big deal. Det er selvsagt en veldig Big Deal på mekaniske ur og medfører en kombinasjon av høy kompleksitet, (ultra)høy pris og veldig skjør mekanikk som ikke kan stilles av hvem som helst uten å kreve nitten måneder hos produsenten i Sveits og vanvittige summer for å fikses igjen. Evighetskalender på vanlig kvartsur er heller ikke vanlig. men ikke forbundet med alle ulempene til de mekaniske.

Her har jeg en liten film som viser skiftet mellom 28.februar og 1. mars.

Klokka kan også vise med en liten dans med visere og datohjul hvor vi er i forhold til skuddår, måned og dato.
Innstilling av måned og år skjer internt ved batteribytte.

Siden dette er en Seiko i mellomstørrelse bærer den selvsagt som en drøm på armen. Aller best på original lenke, men også på Nato er det så man nesten ikke merker at den er på. Uncle Seikoremmen som vanligvis er meget komfortabel virker litt for spenstig på denne mindre klokka og er ikke like bra som på de fire andre større Seikomodellene jeg har sånne på.

Oppsummert er dette en morsom liten sak, med et uvanlig urverk og noen artige punkter.
Skulle jeg ønsket meg et par forandringer ville jeg gjerne hatt en helt sort skive og at holdt seg innenfor de 20 sekundene.
Videre fremover vil jeg kikke etter en bra ettermarkedslenke til SKX013.

Takk for oppmerksomheten.
LarsB
Denne var ny for meg og veldig kul! Når det er sagt, er det en grunn for at datoen ikke bytter før ved 3min over tolv?
 
Furlan Marri Mare Blu

Fikk klokken for under 24t siden, derfor er den på armen i dag og!
Hva jeg liker med den så langt:
  • Den er blå
  • Domed saphire
  • Prisen
  • Størelsen (38mm)
  • «Stepped» kasse
Hva jeg ikke er helt fan av:
  • Mellomrommet mellom kassen og remmen
  • Remmen er litt for spinkel og ser litt jalla ut
  • Synes skiven kunne vært litt mørkere

3413FCE5-E95B-4845-ADF8-4056FD85CFF7.jpeg
3A1E9003-B913-4302-8A4C-29775D4FD5BD.jpeg
 
Rado Captain Cook mkII

Hva jeg liker:
Dette er en ganske liten klokke, men med mye tilstedeværelse takket være designet og et visuelt ganske «bråkete» uttrykk. Blanke flater, farger og høyt buet safirglass. Funky 70-tallsjarm i en moderne pakke. Den er helt utrolig komfortabel på armen, og jeg syns rett og slett det er en grovt undervurdert modell. Se på den, da! Mye for pengene, og slettes ikke så dyr.

Hva som kunne vært bedre:
Mangler mikrojustering av noe slag, og jeg skulle ønske det var den store krona som stilte klokka og den lille som snudde bezelen. Slik det er nå er krona litt for liten til at stilling er en behagelig opplevelse.

A7C17354-775F-4B95-BE7A-4F403F0DBE72.jpeg
 
Nomos Orion silvercut.
38,5mm, 8,7mm tykk og 19mm hornbredde (argh).

Kun en dag på armen så dette er et førsteinntrykk.

Har sett etter min neste Nomos en stund og når det ble en mulighet til å kjøpe denne slo jeg til. Det er forskjellig nok fra Club og Lambda, men enda veldig Nomos. I tillegg er den automatisk som mine to andre ikke er.

Jeg føler at denne kan være en god hverdagsklokke for mange, så lenge man setter på en annen reim. Den originale reimen er god, men litt for fin til hverdags. 19mm gjør det litt vanskelig, men har en fin reim fra Delugs som passer bra.

For meg (19cm håndledd) er størrelsen så og si perfekt.
Skiven er veldig dynamisk og har polerte timemarkører, som mine to andre ikke har, men lesbarheten er jo ikke få topp pga. de polerte viserne.

Tar nok en oppdatering når jeg har brukt den noen uker.

Tilslutt, bilder må til.
95E2B558-635F-4B89-80A8-3D87A1E1C4AB.jpeg
E696A4A3-3FB7-4DF9-8D89-15A6051321FB.jpeg
100570AB-425B-4BC7-8EC8-A223C24C8340.jpeg
 
Vacheron Constantin Fiftysix "Day-Date"
(Denne tråden fortjener og holdes i live)

Etter at dette uret kom inn i samlingen i begynnelsen av juni, så har det vært det foretrukne uret i samlingen. Det har vært på armen det meste av tiden, kun avbrutt av sommerens badeferie, da Ploprof ble brukt

Etter å ha kvittet meg med ur i edle metaller, siden ur i gull får riper bare du ser på de - og derfor egner seg dårlig til daglig bruk, som er slik jeg ønsker å benytte mine ur. Så ønsket jeg meg et ur til, som passer til "business casual".
VC Day-Date passer perfekt som et daglig ur, laget i stål og siden det er et "jobb-ur" så er det veldig greit med kalender, i tillegg til at dette gir mer aktivitet og liv til skiven.

Hva jeg liker:
Designet og de mange små detaljer.
Rem og foldespennen.
Den store kronen.
Størrelsen på 40mm.
Historien til VC
Den totale opplevelse av at dette virkelig er et høy-kvalitets ur.

Hva jeg ikke liker:
Dårlig lesbarhet i svakt lys.
Lume som avtar veldig raskt.
Vanntett til kun 30 m.
Fortner med +3 sec/24t, som er litt mer enn det jeg er vandt med.
Urkassen kunne vært litt lavere (måler 11,6mm)
Savner lenke.
Skulle ønske det var «hurtigstilling» av timeviseren.

2EA72F1F-457E-44E8-8E2A-9EBF00F2C7C2.jpeg

154F36CD-8137-4ABC-AECE-16A719B55400.jpeg

B88898B6-E1B8-4013-B36F-7BDC5D21EF77.jpeg

1FFF06C2-9855-4D93-ABC1-78B79BCD3C7B.jpeg

FD65FB5B-7067-47BF-A714-5CC454F49340.jpeg

5FE4D9EA-305B-413C-8931-D69699AE8D8A.jpeg

BF8DFD77-7B20-45DE-9603-73E6CA450747.jpeg

5FFF5D58-A8F6-458F-B849-FFB90C7F2078.jpeg
 
Redigert:
En litt annerledes inngang til "dagens".

Har ryddet og gjennomgått en del fra avdøde foreldre i uka som har gått - og i en eske finner jeg til min forundring en av mine Swatchklokker fra midten på 80-tallet. Husker jeg kjøpte en håndfull av dem i prime-time 80-talllet, men har aldri funnet dem igjen etter at jeg flyttet hjemmefra i ung alder. Men, i dag - så dukket én av dem plutselig opp. En Swatch fra 1986.

:)

Hadde jeg hatt et batteri som passer ville jeg byttet ut Santosen i dag med denne 36 år gamle plastklokken. Lurer på om den virker fortsatt? Kanskje ikke ha for stort håp.

8a0f871e-5914-4df7-be4c-49057a86d0b5-jpeg.2124174


85ab2f61-de19-45a6-a262-3e3468db9492-jpeg.2124173
 
Patek Philippe Calatrava «weekly calendar»
Dette uret er det nærmeste jeg har vært å bli en OWG.
Uret passer perfekt som et daglig ur, er laget i stål med meget anvendelige kalender funksjoner, har en perfekt størrelse på 40mm og en høyde på akseptable 10,79 mm.
Uret har «hurtig» baretter på remmen, som gjør det lett å bytte mellom ulike remmer.
Lesbarheten er meget bra, men uret mangler lume, så i mørke fungerer det dårlig.
Kassedesignet er jo klassisk Calatrava med ulike stepp og en feilfri finish.
Urverket er det mest moderne fra Patek med en rekke nye patenter, som ble introdusert nettopp på dette uret ved lanseringen i 2019.

Hva jeg liker:
At det er en Patek.
Skiven og dennes sjarmerende «håndskrevne» fonter
Designet på visere.
Rem og dennes hurtig baretter.
Størrelsen på 40mm.
Urverket og dets unike tekniske løsninger.
Historien til Patek.
Den totale opplevelse av at dette virkelig er et høy-kvalitets ur.

Hva jeg ikke liker:
At det er en Patek.
Litt liten krone.
Vanntett til kun 30 m.
Datoskiven er litt for hvit i forhold til skiven.
Dårlig lesbarhet i mørke.
Skulle ønske det var «hurtigstilling» av timeviseren.

02AC8B18-105B-4C44-BB45-4B4B99585F96.jpeg

870F0090-0264-42CE-9AFA-D53C5D5D9C6F.jpeg

6A29F1A2-0023-47C4-BD93-A014F3DB564B.jpeg

1BB718DD-F393-4933-9E2C-352A4DAF1ED2.jpeg


1AA93442-90B3-4763-8481-612A6AEA26F1.jpeg

9DFD9A52-A28F-44FB-8E0F-5D1B33607CDC.jpeg

9031F3F1-3AE6-41CE-9404-6F0B552A6CBE.jpeg
 
Redigert:
Patek Philippe Calatrava «weekly calendar»
Dette uret er det nærmeste jeg har vært å bli en OWG.
Uret passer perfekt som et daglig ur, er laget i stål med meget anvendelige kalender funksjoner, har en perfekt størrelse på 40mm og en høyde på akseptable 10,79 mm.
Uret har «hurtig» baretter på remmen, som gjør det lett å bytte mellom ulike remmer.
Lesbarheten er meget bra, men uret mangler lume, så i mørke fungerer det dårlig.
Kassedesignet er jo klassisk Calatrava med ulike stepp og en feilfri finish.
Urverket er det mest moderne fra Patek med en rekke nye patenter, som ble introdusert nettopp på dette uret ved lanseringen i 2019.

Hva jeg liker:
At det er en Patek.
Skiven og dennes sjarmerende «håndskrevne» fonter
Designet på visere.
Rem og dennes hurtig baretter.
Størrelsen på 40mm.
Urverket og dets unike tekniske løsninger.
Historien til Patek.
Den totale opplevelse av at dette virkelig er et høy-kvalitets ur.

Hva jeg ikke liker:
At det er en Patek.
Litt liten krone.
Vanntett til kun 30 m.
Datoskiven er litt for hvit i forhold til skiven.
Dårlig lesbarhet i mørke.
Vis vedlegg 301789
Vis vedlegg 301790
Vis vedlegg 301791
Vis vedlegg 301792

Vis vedlegg 301793
Vis vedlegg 301794
Vis vedlegg 301795
Takk som deler - en min av mine favoritter. Har prøvd nå i flere år på å overbevise Bjerke om å selge meg én :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe og Gin
Submariner 124060

Kan trygt si at jeg gikk spent til forhandler da jeg fikk beskjed om at denne var ankommet butikk for en ukes tid siden. Denne var lenge bare en fjern drøm i min «klokkereise».

Dette er min første Submariner, og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd. En ikonisk modell fra Rolex med tidløst design. Jeg var veldig nysgjerrig på bærekomfort før kjøp, og ble positivt overrasket over hvor behagelig den er på håndleddet til tross for sine 41mm (ca 18 cm håndledd).

Rolex beskriver denne som «The reference among divers' watches». - på godt og vondt. Klokken har et design som for noen sikkert oppleves kjedelig, men for min egen del merker jeg at jeg klokker uten for mye varierte designelementer (farger, mønster, størrelse, etc), er de som sikrer sin evige plass i min lille samling.

Dette er min andre klokke fra Rolex og jeg synes denne og Explorer passer veldig godt sammen. Når jeg bruker Submariner gleder jeg med til å bruke Explorer igjen, og motsatt.

IMG_3018.jpg


D856FED6-6AD1-4314-9B60-AF75060BF8C4.JPG
 
Submariner 124060

Kan trygt si at jeg gikk spent til forhandler da jeg fikk beskjed om at denne var ankommet butikk for en ukes tid siden. Denne var lenge bare en fjern drøm i min «klokkereise».

Dette er min første Submariner, og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd. En ikonisk modell fra Rolex med tidløst design. Jeg var veldig nysgjerrig på bærekomfort før kjøp, og ble positivt overrasket over hvor behagelig den er på håndleddet til tross for sine 41mm (ca 18 cm håndledd).

Rolex beskriver denne som «The reference among divers' watches». - på godt og vondt. Klokken har et design som for noen sikkert oppleves kjedelig, men for min egen del merker jeg at jeg klokker uten for mye varierte designelementer (farger, mønster, størrelse, etc), er de som sikrer sin evige plass i min lille samling.

Dette er min andre klokke fra Rolex og jeg synes denne og Explorer passer veldig godt sammen. Når jeg bruker Submariner gleder jeg med til å bruke Explorer igjen, og motsatt.

Vis vedlegg 302109

Vis vedlegg 302110
Perfekt duo!
 
  • Elsker
Reaksjoner: hardangervidda