Dagens klokke – mini-review style

Pippen

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2011
Innlegg
1.883
Sted
Bærum
Reglene er enkle: hvorfor liker du akkurat den klokka du har i dag?
Legg inn ett bilde av dagens klokke med merke og modell, samt noen ord om hvorfor du liker akkurat den klokka (eventuelt hvorfor du ikke liker den).

Synes alltid det er interessant å høre hvorfor folk liker/misliker klokkene sine, og tråden kan jo gjerne bli et fint oppslagsverk hvis man vurderer en klokke og vil høre hva andre har gjort av erfaringer.

Lista er lav, så ingen krav til form eller lengde, bare noen av tankene du har gjort deg opp om ditt ur.

Jeg kan starte.

A63B80E9-15A2-4DAB-8500-DE4BC11D2953.jpeg

Rolex Explorer 214270 mk2.

Eneste Rolexen jeg har (fått) kjøpt ny hos AD. Liker at den passer til absolutt alt, bærer behagelig og lettlest. Synes proporsjonene er perfekte. Prøver ikke å være noe den ikke er.
Det er en klokke jeg kan ta på armen når jeg står opp, og den kan være på uansett om jeg skal på fjelltur, skitur, gå i dress, dasse rundt i joggebukse eller leke med kidsa i sandkassa. Den bare er der, fungerer og viser tiden som den skal. På mange måter perfekt.

Gleder meg til å høre mer om hvorfor du liker akkurat ditt ur :)
 
F1EEFC0A-B9CD-4A6E-8B6E-1914F051548D.jpeg

Rolex Explorer 214270 mk2

deler dine refleksjoner på at den fungerer til alle anledninger. Derfor har den vært på lanken hver dag siden jeg kjøpte den fra AD i februar 2019.

Det jeg liker best med den er at det er en "time only" klokke, som gjør den herlig ukomplisert.
 
20220129_154610.jpg

Rolex Submariner 124060 fra 2020. Kanskje den klokken i verden som er mest kjent og samtidig så kjedelig at den er helt perfekt. I mine øyne grunnmuren i en klokkesamling. Passer like godt under en gravemaskin med oljelekkasje som på kontoret eller i sofaen. "Jack of all trades". Det hender jeg savner dato, men jeg vil ikke ha det samtidig. For meg er den best uten, dog litt mindre praktisk en storebror 126610. En klassiker.
 
Submariner er min favoritt og har vært det siden jeg ble interessert i klokker.

124060 er vel så bra som en moderne Submariner kan bli for meg. Strålende lenke med glidelock, god lume, flat profil og generelt bra finish. Av negative sider, så er den kanskje én millimeter for stor og jeg hadde gjerne sett den hadde chamfers som på tilsvarende eldre modeller.

FFF537C1-B388-4839-92AF-E5B1DCCB4C7F.jpeg
 
Breitling Superocean 44 Outerknown
Klokken har kun vært i mitt eie litt over 24 timer så blir mer ett førsteinntrykk.
De tingene jeg liker best ved klokken er fargen på skive og bezelinsert og hvor tydelig og lesbar den er. Jobber 6-skift i fabrikk så sistnevnte er ett viktig punkt for meg.
Til å være 44 mm så syntes jeg den bærer ganske bra. Jeg har dog relativt voksne håndledd.
Er til nå ikke noe jeg direkte misliker med den, men savner lenke.
0135785B-9358-4DA3-9A4A-0D8168364E9A.jpeg
 
Datejust 41, fluted bezel, blå skive på jubilee. Har vært dum tidligere og byttet bort denne modellen flere ganger for å prøve andre klokker, men angrer alltid, og nå er den tilbake i mitt eie for godt, primært av følgende grunner:

- Overlegen bærekomfort
- Perfekt størrelse; både diameter og tykkelse
- Allsidighet, brukes i alle anledninger
- Fargespill i skive som nesten fremstår sort på dette bildet men skinnende blå i sollys
- Fluted bezel kombinert med jubilee er bare vakkert, og det nærmeste jeg kommer å bære et smykke

B8D3D2EC-B35A-4E59-AA87-E22F80411FB7.png
 
Gøy tråd!
En stor budsjettfavoritt, Seiko 5 SNZG15K1.
Ingen manuell opptrekk, her må den brukes for og virke.
Brukes «til alt» og kler spesielt Nato i ymse farger.

Liker godt størrelsen og lesbarheten, samt har den strålende lume som gjør den til en utmerket tur-kamerat/beater.

54D3625B-D834-448E-BE8D-5FCD16822537.jpeg
 
Fikk denne av min nå avdøde far. Første møte med Rolex - kjærlighet ved første blikk. Gir alltid en egen glede å ta på denne. Stoltheten lever fortsatt. Blir den solgt? Neppe. Vis vedlegg 278791

Dette må da være den kuleste Rolexen.
Den har vel nesten alt som kreves av den perfekte klokke.
100m wr
Kronen er relativt stor og lett å få grep på.
Flyr litt under radaren.
Antimagnetisk.
Friske farger men samtidig diskré.
Har skikkelig "wrist presence", men sklir fint under mansjetten.

Det eneste minus jeg kommer på er at lesbarheten er middels hvis ikke lysforholdene er ok.

20220129_205601.jpg
 
IMG20220129203930.jpg


Victorinox INOX Carbon.

Har hatt sansen for INOX siden lanseringen av den opprinnelige stålmodellen, og husker også godt da den første i karbonkompositt (denne) ble lansert på Baselworld i 2017.

Den er ikke perfekt, men kanskje perfekt uperfekt. En robust verktøyklokke det ikke er så nøye med, med lett vekt, litt størrelse og god lesbarhet. Ukomplisert, men litt mer "show" enn en enkel feltklokke eller lignende.

Hva er teit med den? Savner lume på indekser og tall, og 21 mm remfester snevrer inn valgmulighetene for remmer. Den originale gummiremmen er ganske kjip (god kvalitet, men ser kjedelig ut). Skivedesignet syns jeg noen ganger stygt, andre ganger ikke.

Det er heller ingen hemmelighet at Victorinox som merke ikke akkurat scorer noen poeng i klokkemiljøet. Ei heller et nokså ordinært kvartsverk. Men disse tingene bryr jeg meg bare bitte bitte litt om ;)

Faktisk er det heller ikke sånn at et knivmerke helt tilfeldig traff blink med klokke, uten å ha noen egentlig forståelse for emnet. Herren som var ansvarlig for utviklingen av INOX og denne klokken, Francois Nunes, jobbet i flere år for Audemars Piguet. Og etter Victorinox ble han Creative Director for HYT.

Alt i alt en kul klokke som jeg bruker mye.
 
Dette må da være den kuleste Rolexen.
Den har vel nesten alt som kreves av den perfekte klokke.
100m wr
Kronen er relativt stor og lett å få grep på.
Flyr litt under radaren.
Antimagnetisk.
Friske farger men samtidig diskré.
Har skikkelig "wrist presence", men sklir fint under mansjetten.

Det eneste minus jeg kommer på er at lesbarheten er middels hvis ikke lysforholdene er ok.

Vis vedlegg 278804

Støtter dette fullt ut. Bruker den til alt. Aldri opplevd problemer med lesbarhet, men tynne visere og nøytrale markører, så kan nok være utfordrende i visse tilfeller. Dog, skal en kun gå etter lesbarhet, er vel digitale klokker med lys det beste?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Casio G-shock DW-5600BB-1ER. Tåler alt av aktivitet, men jeg tror jeg angrer på valget av negativt display.
@BigT dette med lesbarhet og digitalklokke høres logisk ut men får det aldri til å fungere når jeg faktisk trenger det. Enten har jeg på arbeidshansker som gjør at knappene et umulige å trykke på, eller så greier jeg å trykke feil knapp 3 ganger på rad :rolleyes:
7AE9B088-B585-4E2F-A182-EDAECCE7F2B4.jpeg
 
Casio G-shock DW-5600BB-1ER. Tåler alt av aktivitet, men jeg tror jeg angrer på valget av negativt display.
@BigT dette med lesbarhet og digitalklokke høres logisk ut men får det aldri til å fungere når jeg faktisk trenger det. Enten har jeg på arbeidshansker som gjør at knappene et umulige å trykke på, eller så greier jeg å trykke feil knapp 3 ganger på rad :rolleyes: Vis vedlegg 278860

Tja, med «riktig» modell er vel problemet løst:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Makken
Ny en på armen i dag.
Glashutte Original Seventies Panorama Date. Har tidligere hatt denne med hvit skive, men har nå med blå. Liker godt fargespillet i skiva, kanskje den beste lenka jeg har vært borti, med genial mikrojustering, størrelse som passer meg godt (imo). Lesbarheten er faktisk veldig god, kanskje enda bedre enn på Exploreren. Og av sportsklokker med integrert lenke er vel dette en av de beste kjøpene man kan gjøre (og ja, jeg liker denne litt bedre enn VC Overseas som jeg hadde tidligere ;)).

8BEA7F49-4AF2-448E-A757-DE4088F869D5.jpeg
 
Savnet etter 017 ble for stort, så da det ble lansert en så og si lik med blå skive, så måtte jeg klinke til. Rett under 40mm, 19mm mellom horna. Særdeles upraktisk når reimene de leveres med er supercrap, så godt Barton leverer god gummi. Nydelig kasse med stramme linjer, god tyngde og passe tjukk. I retrospekt burde jeg tatt meg råd til High-Beaten, men syns det ble litt vel mye cash. 8L35 urverket går godt med stille rotor. Digger lugholes som alltid. Virker som de har oppgradet bezelfjæra siden 017. Modell SLA043

B2C053FF-B8BF-41EB-A00C-2945F5A2C108.jpeg
 
Redigert:
Savnet etter 017 ble for stort, så da det ble lansert en så og si lik med blå skive, så måtte jeg klinke til. Rett under 40mm, 19mm mellom horna. Særdeles upraktisk når reimene de leveres med er supercrap, så godt Barton leverer god gummi. Nydelig kasse med stramme linjer, god tyngde og passe tjukk. I retrospekt burde jeg tatt meg råd til High-Beaten, men syns det ble litt vel mye cash for en Seiko. 8L35 urverket går godt med stille rotor. Digger lugholes som alltid. Virker som de har oppgradet bezelfjæra siden 017.

Vis vedlegg 278959
Hva er modellen? :)
 
En veldig bra tråd jeg håper flere vil hive seg på. Jeg velger å tøye strikken og legge ut en klokke jeg solgte for få dager siden. Mulig en potensiell annen tråd, men liker tanken med noen få ord, for eller i mot.
Omega Seamaster 300m i hvit. Klokken hadde en fantastisk skive. Proporsjonene var overraskende bra til å være en 42mm. Lenken var mye bedre enn sitt rykte. På gummirem var den virkelig fantastisk. Finish, urverk og alt var egentlig over forventning innenfor prissegmentet. Hvorfor solgte jeg den etter få måneder? Jeg tror det bunner i at den var nesten kjedelig perfekt. Mulig jeg kommer tilbake til denne, men sånn er det nå en gang når man ikke kan eie alt.
IMG_6280.jpg
 
Redigert:
Godt forslag @Pippen
I dag er det Nomos Lambda i stål.
Det er vanskelig å gjøre så mye med så lite. Det er dette jeg liker best med fronten. Også er det baksiden som er høydepunktet da og jeg er tilfreds med at dette er min hemmelighet for omverden. Eneste minus er at den kunne nok vært noen millimeter mindre.

(På @Tidssonen reim for de som lurer)

image.jpg
 
Redigert: