Dagens klokke – mini-review style

Nyeste klokken i samlingen, SPB239, her satt på en Tropic rem og fungerer strålende som jobbklokke/daily beater.


Fit&Finish på denne syns jeg er i toppklasse, ser ufattelig bra ut og med sin 40.5mm kasse bærer den helt perfekt på håndleddet mitt.

Gleder meg til sommeren og ta den med på bading og strandliv.
D5DE628E-84FD-47A0-B6B3-6E20B54E6A4E.jpeg
 
IMG20220131140110.jpg


Baume & Mercier Clifton Perpetual Calendar i dag.

Så Clifton Perpetual Calendar for første gang under Dubai Watch Week i 2016, hvor klokken ble lansert og inngående presentert av daværende CEO Alain Zimmermann. Det var kjærlighet ved første blikk (ift. klokken, ikke Zimmermann ;)).

Hva liker jeg?
- Kassen, som har et særegent design vi sjelden ser i moderne dressklokker.
- Skiven, som har en flott skarphet og senkede underskiver (hvor også sentrum av disse er senket eller hevet).
- Urverket, som er et Vaucher 5401 med kult design, fin finish og mikrorotor.
- Kvaliteten, som for denne modellen matcher langt mer prestisjefylte merker (men at det krever litt viten for å skjønne det).
- Konseptet "Baume & Mercier evighetskalender i helgull", som jo egentlig er rimelig sprøtt og med et ekstremt begrenset kommersielt potensiale.

Hva liker jeg ikke?
- Månefasedisken, uten stjerner i på den blå bakgrunnen.
- Spennen, som er i overkant slank og enkel.
- Kalendermodulen, som er en pain in the ass å stille om klokken har ligget ubrukt.

Sniker med et illustrasjonsbilde av baksiden :)

Baume-Mercier-Clifton-Perpetual-Calendar-back.jpg
 
Liker denne tråden!

Dette er 39.5mm versjonen av Planet Ocean som jeg kjøpte til meg selv i 40-års presang for noen år siden.

Stadig den ultimate sommerklokka for meg. Jeg gjorde en tankefeil og solgte den første året, tok heldigvis til fornuften og fikk kjøpt den hjem igjen fra samme kar. Takk TS! Stopp meg hvis jeg legger den ut på markedet igjen.

Jeg bruker den ikke daglig, det er mer en helgeklokke. Jeg får en spesiell følelse når jeg tar den på. Det er noe med den tyngden/nærværet, byggekvaliteten og den solide men nesten "flytende" lenka. Det føles som, og jeg klarer ikke si det på en mindre nerdete måte: å ta på en magisk rustning. Armor up. :geek:

Tingene jeg liker best:

* Kort lug-to-lug! 39.5mm diameter er bra, men 45mm vingespenn gjør den spesielt bra for oss med tynne håndledd. Det er få moderne high-end divere som spiller i denne divisjonen.
* Designet på skiva og hendene. Jeg digger de symmetriske, kraftige "pil"-viserne og skivas homage til vintage Seamaster 300-modeller.
* Fargen som går fra grålig i et lys, til knallblå i annet lys.
* Lenka er som nevnt konge. Tjukk og robust. Leddene føles "oljet": ingen rasling.
* 3-trinns on the fly mikrojustering i spenna. Dette burde være standard på alle dyre klokker nå. Jeg fatter ikke at de shipper klokker til 50-100k++ uten å gidde å designe inn dette som standard feature nå, iallfall på litt sporty/robuste modeller.
* Under radaren. Ingen har sagt noe om klokka mi under vanlig bruk og ikke lagt merke til at folk har glant på den. Dette er en grunn til at jeg ikke har lyst på Sub.

Tingene jeg liker mindre:

* Skulle ønske kassa var 1-2mm tynnere.
* 19mm lenke, tror den hadde sett helt fin ut med 20mm ved remfestet.
* Prisgaloppen på denne hos forhandler siste par år. Gjelder jo mange klokker dette, men likevel. Skulle jeg kjøpt meg en 40-års presang fra AD i 2022 så vet jeg ikke om jeg hadde landa på PO, for Omega er i ferd med å forlate min pris-stratosfære.

1643638790395.png
 
Redigert:
Denne har vært med på skruing av bil og motorsykkel, sveising, trefelling, vedkløyving, skyting, motorsykkeltur til Alta, bading og alt annet rart jeg har funnet på siste 8 månedene. Bærer fint for en som synes at 36mm er fin størrelse, leken men funksjonell og selv om den holder tiden litt dårligere enn når den var helt ny (da var den tullete presis) så er det fortsatt innenfor COSC. Strålende fornøyd sånn egentlig.
EDIT: Selv om denne har opplevd pittelitt røffere greier enn et kontorlandskap kan by på, så finner jeg ingen av de obligatoriske dingene jeg har lest så mye om, og bare noen veeeeldig svake små striper jeg kun kan se i rett lys og som kan telles på en hånd. Tror jeg gjør noe feil? Den mangler forøvrig T-en på baklokket.
IMG_20220131_140003.jpg
 
Redigert av en moderator:
Dagens er denne Reversoen. Brukes ikke så ofte, men det gjør absolutt ingenting. Blir like glad hver gang den er på armen.

Hva liker jeg med denne:
- det er ikke en Rolex
- den er liten og nett
- firkantet kasse
- kul historisk bakgrunn
- rett og slett at den er litt annerledes

Hva kunne vært bedre med denne:
- Ikke mye å plukke på her, men skulle ønske at det var enklere å finne en original plain jlc-reim uten sømmer og dilldall i konservative farger (mørkblå/svart)

1488B0F8-EB6E-4073-AA5D-E2D08BE20B26.jpeg
 
Kommer sikkert til å sparke inn noen åpne dører her, men det får så være. Jeg er heldig nok til å også ha det mange kaller storebror, Rolex Submariner, i 41 mm-utgaven, så benytter sjansen til å gjøre noen refleksjoner om de begge.

Tudorene er en klokke jeg kan slenge på når som helst og uten å tenke over at den er på armen. For meg gjør den akkurat nok ut av seg til at jeg er happy, uten at den nødvendigvis er så synlig for alle andre. Submarineren på sin side er veldig flott, men den glinser på en helt annen måte og tiltrekker seg på godt og vondt mer oppmerksomhet. På noen måter virker mer steril med keramisk bezel, og den er og føles betydelig større på armen. Submarineren har en fantastisk behagelig glidelock med masse justering, men den er idiotisk lang og dekker i praksis hele undersiden av håndleddet.

Hva liker jeg:
- Nydelig matt skive
- Størrelsen er spot on for min del
- Flott blåfarge med dybde og variasjon
- Kompakt lenkelås

Hva liker jeg ikke:
- Verktøyløs mikrojustering på lenkelåsen hadde vært et godt tilskudd, men da med omtrent samme størrelse på lås
- Manglende mulighet til å kjøpe halvledd fra Tudor, så du må fra tredjepart (de er til tross gull)
- Andres (og sikkert min egen) stadig repetisjon av at det er Rolex sin lillebror - i mitt hode står de mer enn godt nok på egne ben
- Drillede lugs hadde vært konge og i tråd med stilen, og gjort det enda enklere å skifte ut lenker

Hva er jeg nøytral til:
- Falske nagler på lenken, tenker lite over det på armen men ser det når den løftes ut av boksen
- Litt lavt plassert lugholes, så du kan få et gap med enkelte remmer

73219710-4D5A-4768-8C3E-95D3141413B8.jpeg
 
Redigert:
Omega Speedmaster, min første luksusklokke og den blir i mitt eie til neste generasjon. Birthyear klokke for den eldste datteren min og skal videreføres.

Elsker historien og at den er manuell, fikling og trekking gjør det mer til en fysisk ting når den brukes og man før da mere tid til og nyte synet.
Ekte strap-monster er den også, veksler remmer og lenker rett som det er og får «ny klokke» hver gang.

Jeg har saphire-sandwich modellen, både fordi jeg ikke stoler nok på meg selv til og tørre plexi, men mest for og kunne betrakte urverket på baksiden.
Stirrer man inni der noen minutter om dagen kan man omtrent klare seg med ett par timer mindre søvn:mrgreen:

Tja, hva skal man mislike da?
Lenken kunne godt hatt flere justeringmuligheter og man kunne jo ønske seg noen flere meter med WR for og være påden sikre siden, menmen, pose og sekk får man vel aldri.

9E6EF41C-F18B-452E-A47C-D6E93787FB47.jpeg

16B700D4-CE55-42AC-8704-C470F3D4B71D.jpeg
 
Siden jeg startet en sammenligning i går får jeg fullføre den i dag; Rolex Submariner 126610.
En flott og på mange måter ikonisk klokke, og med den nye 12-serien har de fikset mye av det jeg opplevde som problematisk med 11-serien som gjorde at den var helt uaktuell for meg. Nå har den tynnere lugs og en mer velproporsjonert profil, men det tok meg allikevel noen måneder etter lansering før jeg ble helt overbevist om nye designet og faktisk satt meg på en venteliste.

Med keramisk bezelinsert er det nok en klokke som vil tåle tidenes tann godt og se tilnærmet uforandret ut om 20 år, på godt og vondt. Den får godt med refleksjoner både fra overflatebehandlingen på keramikken og fra kassen forøvrig, og hvis noen sitter med en på et nabobord sitter på en restaurant eller uteservering opplever jeg at den fort er ekstra synlig fordi lyset reflekteres så betydelig.

Hva liker jeg:
- Bærekomforten fra kassens form er veldig god
- Lenkelås med masse justering gjør det til en drøm hvis håndleddet sveller eller krymper utover dagen
- Designet er fikset opp og den er godt balansert
- Allsidig klokke som gjør omtrent alt jeg trenger og passer til alt jeg gjør

Hva liker jeg ikke:
- Lenkelåsen er nesten komisk stor
- De kunne godt droppet noen linjer med tekst på skiven
- Gravert rehaut klarer jeg meg uten

Hva er jeg nøytral til:
- Om alle dimensjoner hadde blitt skalert ned litt hadde ikke personlig gjort meg noe. Det er noen dager jeg opplever den som akkurat for stor, men løser seg fint med å ta en annen klokke
- Gjenkjenneligheten. Har kjøpt denne av fri vilje og var klar over det, men det er en klokke som har høy gjenkjennelsesfaktor på godt og vondt

A919936C-326A-4832-9043-07783998D260.jpeg

(Jeg er fremdeles stuck i en lenestol med en nyoperert fot på 15. dagen, så ingen inspirerende bakgrunn på bildene gitt)
 
Veldig fin idé til en tråd!

Nå har jeg hatt denne i en måned, og gått med den nesten hver eneste dag. Jeg syns det passer å skrive noen ord om akkurat denne modellen, en Datejust 116234, nettopp fordi jeg syns valget illustrerer noe av galskapen vi deler her inne.

36mm datejust er (enn så lenge) ikke blant de modellene med mest hype og venteliste, og jeg kunne ha kjøpt en nyere modell av denne klokka på Bjerke med noen måneders ventetid. Den ville i så fall hatt en redesignet kasse, en cleanere skive og et objektivt sett bedre urverk med vesentlig lenger gangreserve. I stedet for å gjøre det brukte jeg ganske lang tid på å finne riktig brukteksemplar av en klokke som man altså kan argumentere for at er dårligere. Attpåtil betalte jeg litt mer.

Grunnen kan man kalle sjarm hvis man er raus, eller jåleri hvis man ikke er det. Det er nettopp forskjellene fra den nye modellen som gjør 116234 mer attraktiv for meg. Rulettdatoen er et lite ekstra piff i hverdagen, og superjubileelenka med sin skjulte spenne er milevis finere enn dagens med "vanlig lås", i mine øyne. Den er riktignok litt mas å få tilpasset helt riktig, men et halvannet-ledd kosta bare noen hundrelapper på Bjerke og etter litt prøving og feiling sitter den perfekt.

Jeg liker at den gamle kassa har litt mer oomf. Jeg har tidligere eid en 114060, og med 40mm-kasse likte jeg ikke maxi-case i det hele tatt. Her syns jeg det funker, fordi 36mm-kassa ikke tar skade av få littegrann mer tilstedeværelse. Jeg liker også at den er litt blingy, men det er fordi nesten alle de andre klokkene mine er mer diskré.

Jeg var lenge usikker på om jeg skulle ha sort eller blå skive, og jeg er veldig glad jeg landa på den blå. I riktig lys er den helt fantastisk. Andre ganger ser den nesten svart ut selv. Om jeg skulle ha noe å utsette er det at jeg syns den er fryktelig vanskelig å få fine bilder av. Må oppleves, helst utendørs i sollys om sommeren. Jeg teller ned dagene!

IMG_0221.jpg
 
Redigert:
Jeg føler Rolex har gått for en fullstendig kompromissløs tilnærming når de har laget denne modellen, og jeg stortrives med å bruke den i stort sett alle forskjellige sammenhenger både privat og på jobb. Topp moderne urverk og kvalitet i en tidløs innpakning.

Klokkens design er mer enn nok i seg selv. Den trenger ikke dato, bølger på skiven eller andre designelementer/funksjoner. Den er perfekt akkurat som den er. Akkurat passe diskré, akkurat passe luksuriøs - og en klokke jeg ikke er redd for å ta med meg noe sted.

Det er litt moro å se hvordan smak utvikler seg i denne hobbyen. Når jeg begynte å fatte interesse for klokker tror jeg denne hadde vært helt uinteressant for meg.

Det er mulig jeg er fullstendig blinded by love til denne her, men jeg kan ikke se en eneste ting jeg skulle ønske Rolex hadde gjort annerledes.

Siden den kom i hus er det lite annet som frister. Det har vært noen småkjøp her og der men det meste har gått ut igjen, så planen for dette året er å bare sette pris på denne lille godbiten.

IMG_0579.JPG
 
Omega Seamaster Ploprof 1200m / Titan - Sedna Gold
Titan og Sednagull brukt i et ur opprinnelig laget som et verktøy for dypvanns-dykkere, det er jo egentlig både smakløst og tullete ekstravagant, men jeg digger det!
Til tross for noe voldsomme proporsjoner, så er dette et overraskende behagelig ur å bruke.
Etter flere Panerai fikk jeg lyst på noe helt annet, men som allikevel er litt bøllete, synlig og robust nok til å tåle det meste. Dette er uret som jeg alltid bruker til mer casual antrekk enn kontorantrekk. Med snart 2 år på hjemmekontor iført joggebukse og t-shirt, så er dette dermed blitt mitt mest brukte ur.
Faktisk er dette et mer behagelig og langt mer interessant ur enn Rolex SD4K, derfor solgte jeg det uret og har ikke angret et sekund på at Ploprof’n vant den duellen.

Det jeg liker best med dette uret er at det tåler alt og at lenke låsen er lett å justere.
Det jeg liker minst ved uret er at store ur fort blir litt "Harry" og da særlig med deler utført i gull.
CE29C5A2-56B4-45CF-8B69-7941532703BF.jpeg
 
Redigert:
I dag har penstasen vært på, ved et besøk på Munch museet - et sted som virkelig anbefalles!

Da ble valget mitt «brune» ur, Vacheron Constantin Traditionnelle self-winding ultra-thin, som matcher bruk av brune sko, brunt belte og jakke.

Den glede et «anonymt» høykvalitets ur som dette gir, og som ikke skriker etter oppmerksomhet, er helt spesiell.
Denne type ur gir meg en helt annen klokkeglede enn de mer prangende, lett gjenkjennelige og mer velkjente «statussymboler», som jeg har hatt tidligere.
Uret er 41mm og passer meget bra på en som meg som er vant til litt større ur. Tykkelsen på bare 7,26mm gjør imidlertid dette til et meget elegant og lett ur å bruke - også daglig.

Det mest spesielle er allikevel urverket calibre 1120, som @Jørgen har beskrevet grundig i denne artikkelen. Dette urverket er det eneste som er benyttet i ur fra alle de 3 store (AP, VC og Patek) og produseres i dag i sin helhet av VC.

Det jeg liker best med dette uret er den skyhøye kvaliteten og det at uret er såpass tynt som 7,26mm.
Det jeg liker minst er størrelsen, som er et par millimeter for stort til denne type ur. Liker heller ikke at rose-gull kler riper dårlig, slik at det er litt stress å bruke det.

895DCE9A-A8D0-469A-8A64-AFF5F82F1D99.jpeg

C1684CF4-183A-4165-9FA5-3610F7DB92B9.jpeg
 
Redigert:
Hermès Arceau Le temps suspendu. Det jeg liker med denne, er den unike komplikasjonen som ved å trykke på en knapp kl. 9 frikobler viserne fra urverket og sender dem opp til den "umulige" tidsvisningen i en smal V rundt kl. 12, mens den retrograde datoviseren blir skjult. Modulen for denne funksjonen er utviklet av Agenhor, som også står bak bl.a. kronografverket i Mosers Streamliner. I tillegg til å være et leketøy å fikle med, så gjør det også at en bokstavelig talt kan frikoble seg fra tiden, og vende tilbake igjen, ved et trykk på en knapp. Med 43 mm var jeg redd den kunne være i største laget for mine spinkle håndledd, men den er ikke for tung og sitter behagelig på.
DSC_0940~3.JPG
DSC_0951~3.JPG
DSC_0943~6.JPG
H_modulecadrage-final_304 (2).png
Normale-Zeit_3041 (2).png
 
Redigert:
20220205_155447.jpg

IWC Big Pilot's watch

For en fantastisk klokke! Svær og "in your face" med sine 46,2mm. Størrelsen er jo mye av greia med en pilotklokke og den skal bære stort. Du skal kjenne at du har denne på armen og det gjør man. Men bærekomforten er det slettes ingenting å utsette på, føles ikke på langt nær så stor på armen som tallene antyder. Men den krever nok en viss size på håndleddet. Jeg har mellom 18,5 og 19cm diameter på håndleddet og jeg ville nok ikke prøvd meg på denne med noe særlig mindre enn 17, avhengig av hva slags form håndleddet har.
Lesbarhet og wristprecence gir toppkarakter og opptrekket å lyden er meget tilfredstillende. Liker spesielt godt at den har dato og power reserve, føler det gir litt substans og fyller ut den relativt svære skiven. 7 days pr er jo elegant og det betyr i praksis at du aldri trenger å stille den hvis du rullerer ukentlig. Jeg hadde nok ikke kjøpt denne uten å ha prøvd den først da jeg hadde gjort meg opp en mening om at den var for stor, men endret umiddelbart mening så fort den kom på armen. Det viser bare viktigheten av å prøve før man bestemmer seg eller avskriver en klokke. Til sammenligning trodde jeg BB58 skulle være altfor liten men ble overrasket over hvor pent den satt med sine 39mm.
Tilbake til BP. Et moderne ikon og anbefaler alle som ikke har tittet på IWC om å gi det en sjanse. Rå klokke med skyhøy kvalitetsfølelse.
 
Sinn 358. Her kommer det høytflyvende tanker på en søndag.

_20220206_151713.JPG


Ved første øyekast kan Sinn se ut som fattigmanns-IWC. Kanskje fordi begge har et stramt uttrykk og litt lik linjeføring. Men når man ser nærmere etter er Sinn rendyrket industridesign; ingen overflødige detaljer, strengt fokus på funksjon og god maskinert finish. En fin detalj er 100 m WR som kanskje ikke er helt i tråd med pilot-konseptet men veldig praktisk for å slippe å bekymre seg på regnværsdager.

358 er 42 mm i diameter og storebror til 356. De fire millimetrene gjør den litt mer lesbar slik jeg tenker en Flieger skal være.

Tyskerne er flinke med stål, og det gjenspeiles i lenken. Min har et Feingliederarmband som kan justeres i steg på én millimeter ved å bytte ledd. Dette er kanskje den mest behagelige lenken jeg har prøvd.

_20220206_151825.JPG


Det kanskje kjipeste er at den har et 7750-verk med klassisk rotor-wobbling. Men samtidig passer et skuddsikkert, pålitelig urverk med resten av konseptet.
 
Kjøpte SPB143 ifjor etter å ha tenkt på den i et år+, og den har seilet opp til å bli en favorittene i klokkeboksen min.

Her traff Seiko 100% blink i mine øyne. Jeg liker de harmoniske rette viserne og overall designet på skive og bezel. Sunburst grå-skiva er vakker, og klassiske "skin diver" proporsjoner funker bra for oss med litt smale håndledd.

Lenka som følger med er ikke den aller beste men klokka er et skikkelig "strap monster" - moro å skifte rundt på silikon, nato etc. Og Strapcode har lenker med tilpassede endlinks for denne modell-familien (jeg har både oyster og jubillee fra Strapcode til den.)

Dette er klokka som får meg til å tenke "hvorfor har jeg de dyre sveitserne i boksen egentlig?" Kunne fint klart meg med denne alene.

1644161120188.png


Fin video som beskriver designet bedre enn jeg klarer:

 
Redigert:
B0019850-74D1-473D-9E63-0A0B36C8FC96.jpeg

Marathon Navigatør

Mitt nyeste kjøp, hatt den noen dager nå og vil si at inntrykket er godt.
Denne modellen er laget for kanadiske og amerikanske militært personell og bygget etter MIL-W-46374.

Kassen er laget i et komposittmaterialet som gjør den veldig lett og er drevet av et ETA qvartz verk.
Komposittkassen, men sin lave vekt (har funnet ut at jeg foretrekker lette klokker) of avrundet form passer mitt håndledd veldig bra.
Denne klokken har også tritium gass i små rør som lume, som gjør den ganske unik (jeg vet kun om Ball som har dette).
Et negative punkt for mange er nok de faste barettene som begrenser reimvalg noe, men denne hadde levd på nato uansett (den originale er det bare å kaste). Det kunne vel også klart seg uten dato, men det var ikke noe val da jeg kjøpte den brukt.

Det er litt tidlig å si hvordan kassen klarer seg etter noe tids bruk, men ser ikke ut til å ha noen merker fra forrige eier. Jeg får prøve å bruke den slik den var ment.

Hvis man har mulighet til å kjøpe en slik til langt under nypris (det er nok mange som vegrer seg for $450 for denne), som jeg gjorde, kan denne anbefales sterkt.
243C28CB-3ACB-4355-BAD4-451659C55550.jpeg
 
Redigert:
20211230_121132.jpg

Tudor Pelagos FXD "M.N 21"

Tok sats og kjøpte denne uprøvd da jeg fikk tilbud om denne rett før jul. Jeg som mange andre var vel litt undrende eller til og med litt skeptisk til denne fixed lugs-løsningen Tudor hadde valgt på denne modellen. Jeg vil ikke si jeg ble overrasket da jeg fikk den i hendene, all den tid jeg har tiltro til Tudors designteam. Men det var gledelig å fastslå at den lå aldeles nydelig på armen. Med titankasse og lave vekt er den meget lett og man glemmer nesten at den er på. Passformen satt som et skudd og jeg har aldri tenkt to ganger på at kasseformen er noe utradisjonell. Det merkes overhodet ikke.
Bezelen er laget for navigasjon og ikke for måling av tid under vann (sikkert mulig å gjøre det allikevel) og dreier begge veier. Dette har ingen betydning i dusjen min men jeg registrerer at bezelaction er god og ganske lik BB58. Skiven er matt og veldig pen, også den ganske lik fargemessig som sin lillebror.
Remmen er kanskje det som ga meg den største positive overraskelsen, den er fabelaktig komfortabel og utformingen på innfestningen er intuitiv og god. Liker godt at "spennen" ligger på siden av håndleddet og sørget for at borrelåsen blir sentrert på undersiden.
I ærlighetens navn skal jeg innrømme at å få tak på førstegenerasjons utgave med "M.N 21" gravert bak var ekstra stas, da det antagelig ikke er så mange av disse levert grunnet lansering i November 2021.
Hvis jeg skal finne noe å trekke for så må det for min del bli den medfølgende gummiremmen, den var ikke behagelig og den satt ikke fint på klokken. Kunne tenkt meg at det fulgte med en til av typen som sitter på i utgangspunktet med en annen fargekombinasjon kanskje. Også vil sikkert noen savne dato, men det greier jeg meg fint uten og det bidrar til det mer "profesjonelle" preget klokken er ment til å ha.
20220115_144148.jpg
 
Redigert:
242462036_395271085382721_1184812023290963185_n.jpg

(Arkivbilde)

Grand Seiko SBGX291

Dette er uret jeg har hatt lengst, snart 2 år, og var mitt første "dyre" klokke (denne grensen har strekt seg nordover).
Jeg har satt noen gode bruksmerker i det og da vil jeg si at det har blitt mitt og jeg slipper å tenke på nestemann. Fordi, denne kommer jeg til å beholde lenge (vil aldri si evig, da mye kan skje).

Det jeg liker med denne er den polering av kassen, visere, markører etc. Også for å ikke nevne urverket. Ja, det er quartz, men det er greit, fordi 9F urverkene holder samme standard som alt annet GS lager. Jeg har aldri sett verket, men får håpe urmaker ble glad da batteriet skulle byttes i fjor.

Det er noen negative sider også. Lenken ser veldig bra ut, men som mange klager over sliter jeg også med å få den til å passe bra pga. mangel på mikrojustering. Jeg har gått over til å bruke denne på reimer, men da komme det neste problemet, nemlig 19mm horn. Det begynner å blir flere og flere som tilbyr 19mm reimer, så det blir et mindre og mindre problem.

Selv om denne ikke blir brukt så mye om dagen da jeg har (for) mye annet å velge i, får jeg en god følelse hver gang jeg tar det på og det er vel det eneste som betyr noe.


(Dagens bilde)
E77747BD-CDEC-419A-BA94-E6AC7BD35839.jpeg