Bompengependlerdilemma

Om disse har lov til å glide og å drive lanesplitting husker jeg ikke...

I bytrafikk er dette en av de aller, aller gjeveste mulighetene. Har kjørt slik en stund og ingen billister har reagert negativt med hornet eller fingeren. :) Man sparer mye tid på to hjul i rushtrafikken med en slik kjørestil.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ, Grendel og Ole
Å kjøre forbi på høyresiden gjør jeg ikke - hvis det da ikke er trikken. Lærte på kjøreskolen at det å kjøre forbi på høyre side i trafikken var ulovlig, men trikk var unntaket da den går på skinner og man kan derfor kjøre forbi en trikk på høyresiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Å kjøre forbi på høyresiden gjør jeg ikke - hvis det da ikke er trikken. Lærte på kjøreskolen at det å kjøre forbi på høyre side i trafikken var ulovlig, men trikk var unntaket da den går på skinner og man kan derfor kjøre forbi en trikk på høyresiden.
Helt korrekt, ihht trafikkreglenes § 12:
Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ole
Dobbel sperrelinje er vel ikke det samme som forbikjøring forbudt, da må det skiltes i tillegg. Bare hold godt til høyre, så er det tryggere for alle.
 
Skiltforskriften § 22
"1004 Sperrelinje
sf-20051007-1219-1004-01.gif

Linjen skiller kjørefelt.
Det må ikke kjøres på eller over sperrelinje, eller til venstre for gul sperrelinje"
 
  • Liker
Reaksjoner: Ole
Kjøre på gule sprrelinje?
I Oslo har det blitt en "regel" at biler skal ha venstre hjulpar nærmest mulig (helst på) gule linjen for å hindre forbikjøring.

Finger i været.

8
 
I bytrafikk er dette en av de aller, aller gjeveste mulighetene. Har kjørt slik en stund og ingen billister har reagert negativt med hornet eller fingeren. :) Man sparer mye tid på to hjul i rushtrafikken med en slik kjørestil.

Problemet er at disse trehjulingene ikke har lov til å kjøre i kollektivfeltet.
Det er hva politiet gjør jeg tenker på. Det er flere som har fått bøter.... (Slike tar mann i Oslo. Ikke folk på tråsykkel som konsekvent sykler på rødt).

8
 
Problemet er at disse trehjulingene ikke har lov til å kjøre i kollektivfeltet.
Det er hva politiet gjør jeg tenker på. Det er flere som har fått bøter.... (Slike tar mann i Oslo. Ikke folk på tråsykkel som konsekvent sykler på rødt).

8
Tre hjul? Jeg nevner ikke tre hjul...

Nettopp - så derfor nevnte jeg eksplisitt to hjul. Se innlegget mitt: "Man sparer mye tid på to hjul i rushtrafikken med en slik kjørestil."
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ole
Vel, vel vel. Da har man vært 16-åring i en uke. Det kan anbefales. Turen hjemmefra til jobb, dør til dør, gjøres unna på omtrent 16-17 minutt med Vespa mot 25-30 minutt med bil. Dagens fredagsrush ville normalt ført til minimum 45 minutt i en varm bil uten DAB. I stedet ble det ca 19 minutter med vindsus, der de to-tre ekstra minuttene bød på manøvreringsadrenalin samt anledning til å dele ut vennlige nikk til bilister i kø.

Ekstra fornøyelig er det å putre forbi el-syklister og tenke på at jeg kunne vært en av dem, til samme pris , med vondere sete og med halv fart...

Etter å ha kjent på sommerluften på to hjul i en uke føles bilen merkelig innestengt, stille og steril. At jeg i tillegg sparer over 3000,- i parkering bare i år, gjør noe ekstra med motivasjonen. Får se om den er like høy litt ut på sommeren, når normalværet - kuling og regn - kommer tilbake. Inntil da; Vrooom, vroom.