Bompengependlerdilemma

Vel, vel vel. Da har man vært 16-åring i en uke. Det kan anbefales. Turen hjemmefra til jobb, dør til dør, gjøres unna på omtrent 16-17 minutt med Vespa mot 25-30 minutt med bil. Dagens fredagsrush ville normalt ført til minimum 45 minutt i en varm bil uten DAB. I stedet ble det ca 19 minutter med vindsus, der de to-tre ekstra minuttene bød på manøvreringsadrenalin samt anledning til å dele ut vennlige nikk til bilister i kø.

Ekstra fornøyelig er det å putre forbi el-syklister og tenke på at jeg kunne vært en av dem, til samme pris , med vondere sete og med halv fart...

Etter å ha kjent på sommerluften på to hjul i en uke føles bilen merkelig innestengt, stille og steril. At jeg i tillegg sparer over 3000,- i parkering bare i år, gjør noe ekstra med motivasjonen. Får se om den er like høy litt ut på sommeren, når normalværet - kuling og regn - kommer tilbake. Inntil da; Vrooom, vroom.

Utvikling kan gå i uante retninger. Fra Vespa, Barbourjakke, AGV-hjelm med et sveitsisk ur på armen til Yamaha, vann og vindtettpolyestersett, Shoei og G-shock. Hva er det neste.....?
Mopedbil, praktiske kombiplagg, støttestrømper, sixpence og Applewatch?

Redigert:
image00001-1413x1080.jpeg

Synes Motorman sine EL er kule. Ein på jobben har ein sådan...

• Liker
Reaksjoner: Bezel og deBalzac
At du får deg en ORDENTLIG MC
Ikke umulig. Men foreløpig går det i en L5e, som har den fordel at den er mer stabil i regnvær. Det pøser som regel sideveis på min pendlerrute. Da er det greit med ekstra veigrep. Samtidig er både moped og andre alternativer å anse som et gatewaydrug til mc. Ikke ulikt som den første automatiske klokken er gateway til råålex.

Vurdert ATV? Jeg kjørte det en periode, og hadde gjort det dersom madammen ikke klagde. Det var eneste transportmiddelet jeg hadde. Rask akselerasjon og fikk den fint opp i 120.

Hadde en Can-Am Outlander 800R 2014 modell.

Savnet merkes :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Vurdert ATV? Jeg kjørte det en periode, og hadde gjort det dersom madammen ikke klagde. Det var eneste transportmiddelet jeg hadde. Rask akselerasjon og fikk den fint opp i 120.

Hadde en Can-Am Outlander 800R 2014 modell.

Savnet merkes :)

ATV? Det er ett hjul for meget.... Har skaffet meg en Yamaha Tricity 300. Den oppfyller alle behov. Kjøres på B-sertifikat, grei nok motor, motorveikompatibel, og ikke minst relativt stabil også på vått føre. Fronten er basert på Ackerman-prinsippet og den oppfører seg som en to-hjuling, kontrastyring og det hele.

• Liker
ATV? Det er ett hjul for meget.... Har skaffet meg en Yamaha Tricity 300. Den oppfyller alle behov. Kjøres på B-sertifikat, grei nok motor, motorveikompatibel, og ikke minst relativt stabil også på vått føre. Fronten er basert på Ackerman-prinsippet og den oppfører seg som en to-hjuling, kontrastyring og det hele.

En ulempe du må være oppmerksom på, er at disse ikke kan kjøre i kollektivfelt eller lane-splitte.

8

En ulempe du må være oppmerksom på, er at disse ikke kan kjøre i kollektivfelt eller lane-splitte.

8
Kollektivfelt har liten praktisk betydning, all den tid det kun er noen få hundre meter det er aktuelt på. Hva gjelder lanesplitting så skulle det ikke være noe praktisk til hinder for det. Tricity er kun 4 cm bredere enn xmax 300...

• Liker
Kollektivfelt har liten praktisk betydning, all den tid det kun er noen få hundre meter det er aktuelt på. Hva gjelder lanesplitting så skulle det ikke være noe praktisk til hinder for det. Tricity er kun 4 cm bredere enn xmax 300...
Kan du lanesplitte lovlig når det ikke er MC? (og MC førerkort)

• Liker
Kan du lanesplitte lovlig når det ikke er MC? (og MC førerkort)
Den er registrert som mc, klasse L5e, trehjuls motorsykkel.Trafikkreglene paragraf 5 pkt 2. slår fast at tohjuls mc og moped, elbil osv kan benytte kollektivfelt. Samtidig er det ikke noen spesifikke regler knyttet til lane-splitting. Her gjelder vegtrafikkloven paragraf 3 om aktsomhet etc samt veimerking, mv.

• Liker
Reaksjoner: g-s