Bompengependlerdilemma

Utvikling kan gå i uante retninger. Fra Vespa, Barbourjakke, AGV-hjelm med et sveitsisk ur på armen til Yamaha, vann og vindtettpolyestersett, Shoei og G-shock. Hva er det neste.....?
Mopedbil, praktiske kombiplagg, støttestrømper, sixpence og Applewatch?
 
Redigert:
image00001-1413x1080.jpeg

Synes Motorman sine EL er kule. Ein på jobben har ein sådan...
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel og deBalzac
At du får deg en ORDENTLIG MC
Ikke umulig. Men foreløpig går det i en L5e, som har den fordel at den er mer stabil i regnvær. Det pøser som regel sideveis på min pendlerrute. Da er det greit med ekstra veigrep. Samtidig er både moped og andre alternativer å anse som et gatewaydrug til mc. Ikke ulikt som den første automatiske klokken er gateway til råålex.
 
Vurdert ATV? Jeg kjørte det en periode, og hadde gjort det dersom madammen ikke klagde. Det var eneste transportmiddelet jeg hadde. Rask akselerasjon og fikk den fint opp i 120.

Hadde en Can-Am Outlander 800R 2014 modell.

Savnet merkes :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vurdert ATV? Jeg kjørte det en periode, og hadde gjort det dersom madammen ikke klagde. Det var eneste transportmiddelet jeg hadde. Rask akselerasjon og fikk den fint opp i 120.

Hadde en Can-Am Outlander 800R 2014 modell.

Savnet merkes :)

ATV? Det er ett hjul for meget.... Har skaffet meg en Yamaha Tricity 300. Den oppfyller alle behov. Kjøres på B-sertifikat, grei nok motor, motorveikompatibel, og ikke minst relativt stabil også på vått føre. Fronten er basert på Ackerman-prinsippet og den oppfører seg som en to-hjuling, kontrastyring og det hele.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
ATV? Det er ett hjul for meget.... Har skaffet meg en Yamaha Tricity 300. Den oppfyller alle behov. Kjøres på B-sertifikat, grei nok motor, motorveikompatibel, og ikke minst relativt stabil også på vått føre. Fronten er basert på Ackerman-prinsippet og den oppfører seg som en to-hjuling, kontrastyring og det hele.

En ulempe du må være oppmerksom på, er at disse ikke kan kjøre i kollektivfelt eller lane-splitte.

8
 
En ulempe du må være oppmerksom på, er at disse ikke kan kjøre i kollektivfelt eller lane-splitte.

8
Kollektivfelt har liten praktisk betydning, all den tid det kun er noen få hundre meter det er aktuelt på. Hva gjelder lanesplitting så skulle det ikke være noe praktisk til hinder for det. Tricity er kun 4 cm bredere enn xmax 300...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kollektivfelt har liten praktisk betydning, all den tid det kun er noen få hundre meter det er aktuelt på. Hva gjelder lanesplitting så skulle det ikke være noe praktisk til hinder for det. Tricity er kun 4 cm bredere enn xmax 300...
Kan du lanesplitte lovlig når det ikke er MC? (og MC førerkort)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kan du lanesplitte lovlig når det ikke er MC? (og MC førerkort)
Den er registrert som mc, klasse L5e, trehjuls motorsykkel.Trafikkreglene paragraf 5 pkt 2. slår fast at tohjuls mc og moped, elbil osv kan benytte kollektivfelt. Samtidig er det ikke noen spesifikke regler knyttet til lane-splitting. Her gjelder vegtrafikkloven paragraf 3 om aktsomhet etc samt veimerking, mv.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
My Vespa her inne. Jeg gikk for noe litt mer originalt :)

Etter de startet å gi bøter til mopeder parkert sammen med syklene på stasjonen ble dette løsningen..
BAB79B13-5B72-4CBF-83BE-F4807E522174.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel og Grendel
En tur i uken til kontoret regnes vel ikke som pendling, så denne er primært til kos - men hadde lett valgt den til daglig pendling også. 2016-modell, 2-takts, giring på styre, 125cc. Slik en ekte moderne Vespa skal være - neste steg er smallframe.

Kanskje det morsomste kjøretøyet jeg har, og med en YouTube-video eller to går selv mekaniske jobber greit - f.eks. å bytte til nye gummidekk på en bensinstasjon i Oslo sentrum selv. Hanskerommet har plass til caps og badebukse når du skal ut for å bade fra svaberget, eller en anselig mengde Mango IPA. Bagasjebrettet har overraskende god plass til bokser og esker av diverse størrelser.

5DD0240C-210F-4B0C-AE77-E0D21712C105.jpeg

A6778E84-7EA6-4743-94F6-CB0A10D30ADF.jpeg

954B37EC-0C7D-449B-ADD8-7E24908888BE.jpeg

49EA4BAC-4D2F-4DE9-B4FF-84A61D2D4A70.jpeg
 
En tur i uken til kontoret regnes vel ikke som pendling, så denne er primært til kos - men hadde lett valgt den til daglig pendling også. 2016-modell, 2-takts, giring på styre, 125cc. Slik en ekte moderne Vespa skal være - neste steg er smallframe.

Kanskje det morsomste kjøretøyet jeg har, og med en YouTube-video eller to går selv mekaniske jobber greit - f.eks. å bytte til nye gummidekk på en bensinstasjon i Oslo sentrum selv. Hanskerommet har plass til caps og badebukse når du skal ut for å bade fra svaberget, eller en anselig mengde Mango IPA. Bagasjebrettet har overraskende god plass til bokser og esker av diverse størrelser.

Veldig kul! Jeg hadde en 90´PK50XL tidligere, men har hatt Finn.no-søk etter en som ny som mulig PX125 en stund. Var dessverre litt for treg når de sluttet å produsere de. Det finnes ikke noe kjekkere å kjøre en fin sommerdag.