Bompengependlerdilemma

Bezel

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2016
Innlegg
1.790
Sted
Vest for vannskillet
univega-3.0-he-1024x644-01 (1).jpeg
Nå settes det opp en mur her vest, en betalingsmur. For å komme til jobb, eller hjem, må det betales.... Om en drar til jobb, eller hjem - når de fleste gjør dette - koster det ekstra. Bompengene er et faktum. Med parkering i tillegg kan det bli betydelige summer.

Det nytter lite nå å diskutere om det er rett eller galt. Det er bedre å bøye seg i vinden som en myk bjørk, enn å falle som en stiv eik.

Min tilpasning består i å gå fra bil til noe annet som transportmiddel. Buss er ikke noe alternativ. Det tar for lang tid, og du får for mange gymbager i hodet i løpet av turen, om du får sitte i det hele tatt. Bybane var det noen som ikke ville ha - så det er heller ikke noe alternativ. Tog? Perfekt, om ikke stasjonen hadde ligget langt fra dørstokken.

Avstand en vei til jobb er ca en mil - relativt flatt - for det meste 40 og 50 sone.

Da går tankene til El-sykkel. Hjelp opp til 25 km/t, anledning til å kjøre på fortau/sykkelsti og mulighet for trafikal frijazz. Alternativet er moped, 50 kubikk, toppfart 45km/t- begrenset bevegelsesfrihet i veibanen, men bedre sete, bremser og lys. Noe kostnader til bensin og service, men svært begrenset. Regner med at el-sykkel har sine slitedeler det også. Prisen på en Vespa er mer eller mindre lik en el-sykkel. What to do?

Noen andre som har dette dilemma? Noen som har konkludert?
 
Jeg tok samme vurdering i fjor. Riktignok bor jeg innenfor Oslo-grensa og har litt kortere vei til jobb enn deg (ca 6,5 km hver vei) men jeg valgte vanlig tråsykkel og har aldri sett meg tilbake. Sparer mange tusen i måneden i bilkostnader og bruker kortere tid til jobb enn både buss og bil. At man i tillegg får litt trening er bare en bonus. Det er ganske tilfredsstillende å suse forbi biltrafikken. Det kan til tider være upraktisk hvis man må handle osv, men nå har jeg vendt meg til å ha med sekk når jeg handler så da går det greit også. Jeg ville helt klart valgt trå- eller el-sykkel. Det er som du sier - man kan være så sint og uenig man bare vil, men dette er fremtiden og man må bare innrette seg etter det. Jeg opplever faktisk at de fleste som har byttet ut bil med sykkel/el-sykkel faktisk er veldig fornøyde med valget.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ, reim og Bezel
Har elsyklet i snart fem år, sommer som vinter. 7 km hver vei.

Sykler i vanlige klær (swims på dresskoa for bedre grep på pedalene). Gode sidevesker med regntøy, skoovertrekk og plass til laptopveska og du er good to go. Jo, og en feit sykkellås.

Anbefales varmt, verdien av forutsigbar tidsbruk til barnehagen kan knapt overvurderes.
 
Jeg har hatt fast hjemmekontor i 1 år nå. Ski-Oslo i rush er minst 1 time hver vei, og jeg anslår at jeg har ca 10 timer mer fritid i uken nå som jeg ikke pendler. Da har vi ikke engang startet med å snakke om kostnadsbesparelser knyttet til reise
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og Bezel
Jeg har hatt fast hjemmekontor i 1 år nå. Ski-Oslo i rush er minst 1 time hver vei, og jeg anslår at jeg har ca 10 timer mer fritid i uken nå som jeg ikke pendler. Da har vi ikke engang startet med kostnadsbesparelser knyttet til reise
Dessverre ikke noe alternativ (hadde bare endt opp med å rydde, stryke, se på tekst-tv eller lignende, er jeg redd.)
 
Heller sykkel enn buss ja. Tror jeg ville gått for elsykkel kontra moped. Som du sier dette må vi bare finne oss i dessverre. Kollektivt vestpå er en vits.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
El-sykkel er svaret. Veldig moro, og en god start og avslutning på arbeidsdagen. For egen del blir det kollektivt om vinteren, men jeg hører at det går fint å sykle med piggdekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Så du holder hus i Bergen nord du og?
Jeg tror jeg hadde valgt el-sykkel ja, alt avhengig av hvor langt du skal og hvor mye du trenger å drasse med deg.
Og det er vel ingenting i veien med komfort på en el-sykkel? Bare å sette på et ‘svigermor’-sete det, typ vidt og bredt.
Nei, men Bergen nord har vært hjemstedet tidligere. Det er imidlertid flere byområder med liknende utfordringer, selv om oljepengene har rent fritt i gatene.....

Her skulle det være muligheter for reclinerstyle seating:
ruffian-e-bike-7.jpg
 
Vis vedlegg 90406
Mitt svar!
Har brukt denne til jobb i Bergen, 1år nå.
Per md ink bensin, forsikring og veiavgift 200-300kr lavere en mdkort på Bybanen.

Har ikke angret et sekund!:)
Jøje meg. PEN! Er det en firetakter Vespa sprint 4T E4? Og om det er tilfellet - hvorfor velge akkurat den - fremfor Primavera og 4 istedetfor 2 takt....?
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og Raymond75
Jøje meg. PEN! Er det en firetakter Vespa sprint 4T E4? Og om det er tilfellet - hvorfor velge akkurat den - fremfor Primavera og 4 istedetfor 2 takt....?

Det er en 2takter sprint 2017.
Sprint er litt mer "macho" les sporty!;) enn primavera.

Leveres bla med større hjul enn Primavera, noe som er bra på ugjevn og dårlig vei.

Valget falt på 2takter, da disse har færre bevegelige deler i motoren og går raskere opp i turtall.

Bruker Motul 2taktsolje som er tilnærmet røykfri og setter ikke lukt i klærne som noen oljer kan gjøre.

Jeg er kjempefornøyd og Vespa er Vespa!;)

De holder seg godt i pris, så etter noen år får du mye av pengene igjen ved evt salg.

Koster meg det samme i bruk pr måned som jeg tidligere måtte betale for månedlig parkering av bilen min ved jobben!o_O
 
Redigert:
Firetaktere krever visst noe mer vedlikehold enn totaktere. Litt mer kostbart også.
Du får tak i en helt topp, nesten ny totakter for 20-laken.

8
 
Jeg hadde ca 2 mil hver vei til forrige jobb, og gikk for en trehjulet 500cc for førerkort kl. B. Bor i oljehovedstaden, og gliste hver vei til og fra jobb hele det året jeg jobbet der.
Jobben tok slutt og trehjulingen ble byttet ut med en Cannondale e-speed el-sykkel. Går som et uvær og med en comfort jeg aldri har opplevd maken til på en sykkel tidligere. Jeg bor i byen, og endte med å selge bilen. Kjøpte el-sykkel til kona, og guttungen arvet min første el-sykkel. Vi nyter en bomfri hverdag, og leier bil de få gangene vi trenger det (hytta, Ikea...). Har aldri sett oss tilbake :)

8753CE89-C425-4545-BF6D-45CD44C43C17.jpeg




711EC903-955D-498A-BEF5-8D4D2624DE5A.jpeg
 
Redigert:
Jeg hadde ca 2 mil hver vei til forrige jobb, og gikk for en trehjulet 500cc for førerkort kl. B. Bor i oljehovedstaden, og gliste hver vei til og fra jobb hele det året jeg jobbet der.
Jobben tok slutt og trehjulingen ble byttet ut med en Cannondale e-speed el-sykkel. Går som et uvær og med en comfort jeg aldri har opplevd maken til på en sykkel tidligere. Jeg bor i byen, og endte med å selge bilen. Kjøpte el-sykkel til kona, og guttungen arvet min første el-sykkel. Vi nyter en bomfri hverdag, og leier bil de få gangene vi trenger det (hytta, Ikea...). Har aldri sett oss tilbake :)

Vis vedlegg 90442

Vis vedlegg 90440

Der meldte det seg enda et alternativ... og det til prisen av en eldre stålRolex. Jeg tror jeg kommer til å holde meg i segmentet "ny Tudor". Det tilsvarer vel akkurat ett år med bompenger og parkering. Men jeg kan også la meg friste....
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75