Bilsnakk

Kjenner ikke til Enyaq spesifikt, men vil anbefale LED Matrix-lys hvis dette ikke er standard. Helt genialt, du kjører med fulle fjernlys hele tiden - som kun blendes ned i forhold til bilen foran og møtende biler. Med andre ord, du ser både veikant og langt foran biler som ligger foran deg med dårlige fjernlys :)
Takk for innspill, ser ut til at LED Matrix er standard på iV80 og iV80x :)
1619169305430.png


Vi vurderer Enyaq iv80x sterkt og foreløpig har vi falt ned på følgende utstyr:
Familiepakke
Bagasjeromsmatte
Delingsnett
Sound system
Hengerfeste
Ellers har vel bilen det som trengs. Er mest usikker på interiør. Vurderer sportline men får ikke konfigurert den med awd.
Sound System er visstnok ikke noe å bruke penger på med mindre du er veldig lydinteressert. Forskjellen er i følge folk hos forhandler ikke så himla stor. I tillegg er det én av to tilleggspakker (den andre er Crystal Face) som det er noe greier med på fabrikken, som gjør at levering forsinkes kraftig.
 
Takk for innspill, ser ut til at LED Matrix er standard på iV80 og iV80x :)
Vis vedlegg 246488


Sound System er visstnok ikke noe å bruke penger på med mindre du er veldig lydinteressert. Forskjellen er i følge folk hos forhandler ikke så himla stor. I tillegg er det én av to tilleggspakker (den andre er Crystal Face) som det er noe greier med på fabrikken, som gjør at levering forsinkes kraftig.
Awd blir ikke levert før første kvartal 22 så venting blir det nok uansett. Hvis forskjellen er liten er utgår nok Sound system. Adaptivt understell og Crystal face er ting som jeg regner med koster skjorten når det må skiftes ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Eg har en god kamerat som designer/bygger hybridsystemer til fleire store bilprodusenter i Europa . Han fraråder meg å kjøpe brukt hybrid få utviklinga går veldig fort framover. Uansett så har eg komt til den konklusjonen at hybrid på stor suv er berre tull om en ikkje har en saftig maskinist i tillegg . På 2,4t pluss og 4wd er egentlig alt anna en 3l V6 eller rekke6 berre for leiketøy å regne om en har planer om å bruke trekk kroken. Dieselhybrid er vel også helst å foretrekke frå et økonomisk og miljømessig standpunkt. Skjønt hybrider med regenerering går langt før forbruket bikker halvliteren i snitt. Ellers er hybridsuvene elendige på bagasjeromsplass og 550 til 680l ser ut til å være standarden. Merk dette er totalvolum , så om man laster fornuftig med all last sikkert under delinga så er det ofte ingen eller lite plass igjen. Alternativt bør en ha sikkerhetsnett mellom baksetene og taket. Det andre er det irriterende momentet med å laste såpass bak i at ting ligger mot side- og bakruter.
 
Eg har en god kamerat som designer/bygger hybridsystemer til fleire store bilprodusenter i Europa . Han fraråder meg å kjøpe brukt hybrid få utviklinga går veldig fort framover. Uansett så har eg komt til den konklusjonen at hybrid på stor suv er berre tull om en ikkje har en saftig maskinist i tillegg . På 2,4t pluss og 4wd er egentlig alt anna en 3l V6 eller rekke6 berre for leiketøy å regne om en har planer om å bruke trekk kroken. Dieselhybrid er vel også helst å foretrekke frå et økonomisk og miljømessig standpunkt. Skjønt hybrider med regenerering går langt før forbruket bikker halvliteren i snitt. Ellers er hybridsuvene elendige på bagasjeromsplass og 550 til 680l ser ut til å være standarden. Merk dette er totalvolum , så om man laster fornuftig med all last sikkert under delinga så er det ofte ingen eller lite plass igjen. Alternativt bør en ha sikkerhetsnett mellom baksetene og taket. Det andre er det irriterende momentet med å laste såpass bak i at ting ligger mot side- og bakruter.
Dette er jo veldig avgiftsmotivert! X5 e45 og XC90 T8 ville neppe være salgbare med rettferdig avgift!
 
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)
 
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)

Hva tørker du med? En fluffy mikrofiberklut tar alt med Jif. Må bare passe på å tørke bort alt, ellers blir det skjoldet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Lynch
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)
In the good old days we used vinegar, the smell would go away after a while, just my 2 cents..
 
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)

Jeg bruker helst tørr mikrofiberklut, fungerer alltid!

Har du brukt jif først bør du bruke varmtvann med litt salmiakk og mikrofiberklut - så «polerer» du med tørr mikrofiberklut :)
 
God mikrofiber med en god glassrens pleier å fungere bra, nøkkelen er å ikke bruke for mye rens. Heller litt for lite enn for mye. Da blir kluten fuktig og du gnir bare alt rundt og lager skjolder.

Et gammelt råd som fortsatt fungerer og som mange sverger til er å pusse de med avispapir.
 
God mikrofiber med en god glassrens pleier å fungere bra, nøkkelen er å ikke bruke for mye rens. Heller litt for lite enn for mye. Da blir kluten fuktig og du gnir bare alt rundt og lager skjolder.

Et gammelt råd som fortsatt fungerer og som mange sverger til er å pusse de med avispapir.

Coop sin Xtra glassenes er veldig bra. Men bruk din favoritt, pluss «waffle weave» mikrofiber, sistnevnte er det som gjør forskjellen. Tørk horisontalt på utsiden og vertikalt på innsiden (eller omvendt), så ser du hvor fort hvor du må vaske over en gang til.
 
Jeg har rett og slett bare brukt varmt vann med zalo og tørkepapir fra bensinstasjon. Det har fungert greit og jeg kan ikke si at jeg har merket noe galt. Tørker godt av med papiret. Det er nok der hemmeligheten ligger.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og BigT
En god mikrofiberklut og såvidt litt vann gjør susen som regel.
Skikkelig vask med litt salmiakk kan gjøre det lettere.

Men jeg har gått helt over til skumspray, f.eks. denne: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/d/v000586616/
sammen med lofritt tørkepapir. Det er det de bruker der de bytter bilruter.

Bruker typ dette papiret: https://www.kontorgiganten.no/indus...bDthbzIp2bGJiHTlpTWApAjRV0JD-CG8aAkp1EALw_wcB

Men de har vel tilsvarende også på biltema (ikke prøvd):

Zalo, Jif og lignende er noe drit. For mye såpe, for lite alkohol og er vanskelig å få vekk rester..
 
En god mikrofiberklut og såvidt litt vann gjør susen som regel.
Skikkelig vask med litt salmiakk kan gjøre det lettere.

Men jeg har gått helt over til skumspray, f.eks. denne: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/d/v000586616/
sammen med lofritt tørkepapir. Det er det de bruker der de bytter bilruter.

Bruker typ dette papiret: https://www.kontorgiganten.no/indus...bDthbzIp2bGJiHTlpTWApAjRV0JD-CG8aAkp1EALw_wcB

Men de har vel tilsvarende også på biltema (ikke prøvd):

Zalo, Jif og lignende er noe drit. For mye såpe, for lite alkohol og er vanskelig å få vekk rester..
Alt funker nok på et vis, men jeg går ikke bort fra 3M sin ruterens. (bruker også nesten utelukkende bare 3M’s poleringsprodukter....)
 
Jeg sverger til ruterensen fra Scholl. Det er en gel som henger på vinduet, slipper at det renner nedover og lager klin der du akkurat har vasket. Den lukter godt og gir alltid godt resultat. Den er dyr, men varer lenge da man trenger lite produkt for å oppnå ønsket resultat.
 
Vi bestiller antagelig Enyaq iv80 nå veeeeldig snart. Noen som har innspill på must-haves og hva som er klare droppekandidater på utstyrslisten? Foreløig har jeg droppet Førerpakke sport pluss (adaptivt understell) da t.o.m forhandler sier at han ikke klarer å merke noen opplagt forskjell - det er jo ikke noen sportsbil, akkurat! Komfortpakke utgår, komfortsetepakke pluss utgår, Lyspakke pluss (Crystal Face) utgår. Og bagasjeromspakken ser jeg vel heller ikke noe opplagt behov for.

Andre ting?
Har prøvekjørt Enyaq idag. Adaptivt understell hadde ikke mye for seg. Klarte ikke å kjenne nevneverdig forskjell på sport og comfort på vår lille prøvetur. Lyden i stereo var helt ok. Hvis jeg forstår bagasjeromspakken riktig er det fortsatt plass til ladekabler under gulvet uten denne? Da er behovet for den lite. Ellers virket bilen veldig grei. Virket som den har litt mindre plass til passasjerer i baksetet enn ID4, syns det var i overkant trangt å sitte bak meg selv.
 
Har prøvekjørt Enyaq idag. Adaptivt understell hadde ikke mye for seg. Klarte ikke å kjenne nevneverdig forskjell på sport og comfort på vår lille prøvetur. Lyden i stereo var helt ok. Hvis jeg forstår bagasjeromspakken riktig er det fortsatt plass til ladekabler under gulvet uten denne? Da er behovet for den lite. Ellers virket bilen veldig grei. Virket som den har litt mindre plass til passasjerer i baksetet enn ID4, syns det var i overkant trangt å sitte bak meg selv.
Jeg tror det, det er noen smårom under i tillegg til i sidene bak. Jeg prøvesatt litt baki jeg også, oppfattet ikke noen nevneverdig forskjell mellom ID4 og Enyaq. Jeg er 190cm og satt greit "bak meg selv", så jeg tror nok det holder i lange baner for barna og kona:)

Bestilte for øvrig her om dagen, iV80, rød med 20'' Vega, soltak og ellers greit utstyrt. Levering juli-ish.
1619852862506.png


Har litt etterkjøpskvaler nå som EV6 er lansert, så da tegnet jeg like greit kontrakt på en sånn også. Levering desember/januar. Litt usikker på hva jeg gjør med akkurat det, kona er medium minus fornøyd med den avgjørelsen.
1619853018503.png