Bilsnakk

En god mikrofiberklut og såvidt litt vann gjør susen som regel.
Skikkelig vask med litt salmiakk kan gjøre det lettere.

Men jeg har gått helt over til skumspray, f.eks. denne: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/d/v000586616/
sammen med lofritt tørkepapir. Det er det de bruker der de bytter bilruter.

Bruker typ dette papiret: https://www.kontorgiganten.no/indus...bDthbzIp2bGJiHTlpTWApAjRV0JD-CG8aAkp1EALw_wcB

Men de har vel tilsvarende også på biltema (ikke prøvd):

Zalo, Jif og lignende er noe drit. For mye såpe, for lite alkohol og er vanskelig å få vekk rester..

En god mikrofiberklut og såvidt litt vann gjør susen som regel.
Skikkelig vask med litt salmiakk kan gjøre det lettere.

Men jeg har gått helt over til skumspray, f.eks. denne: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/d/v000586616/
sammen med lofritt tørkepapir. Det er det de bruker der de bytter bilruter.

Bruker typ dette papiret: https://www.kontorgiganten.no/indus...bDthbzIp2bGJiHTlpTWApAjRV0JD-CG8aAkp1EALw_wcB

Men de har vel tilsvarende også på biltema (ikke prøvd):

Zalo, Jif og lignende er noe drit. For mye såpe, for lite alkohol og er vanskelig å få vekk rester..
Alt funker nok på et vis, men jeg går ikke bort fra 3M sin ruterens. (bruker også nesten utelukkende bare 3M’s poleringsprodukter....)

Jeg sverger til ruterensen fra Scholl. Det er en gel som henger på vinduet, slipper at det renner nedover og lager klin der du akkurat har vasket. Den lukter godt og gir alltid godt resultat. Den er dyr, men varer lenge da man trenger lite produkt for å oppnå ønsket resultat.

Vi bestiller antagelig Enyaq iv80 nå veeeeldig snart. Noen som har innspill på must-haves og hva som er klare droppekandidater på utstyrslisten? Foreløig har jeg droppet Førerpakke sport pluss (adaptivt understell) da t.o.m forhandler sier at han ikke klarer å merke noen opplagt forskjell - det er jo ikke noen sportsbil, akkurat! Komfortpakke utgår, komfortsetepakke pluss utgår, Lyspakke pluss (Crystal Face) utgår. Og bagasjeromspakken ser jeg vel heller ikke noe opplagt behov for.

Andre ting?
Har prøvekjørt Enyaq idag. Adaptivt understell hadde ikke mye for seg. Klarte ikke å kjenne nevneverdig forskjell på sport og comfort på vår lille prøvetur. Lyden i stereo var helt ok. Hvis jeg forstår bagasjeromspakken riktig er det fortsatt plass til ladekabler under gulvet uten denne? Da er behovet for den lite. Ellers virket bilen veldig grei. Virket som den har litt mindre plass til passasjerer i baksetet enn ID4, syns det var i overkant trangt å sitte bak meg selv.

Har prøvekjørt Enyaq idag. Adaptivt understell hadde ikke mye for seg. Klarte ikke å kjenne nevneverdig forskjell på sport og comfort på vår lille prøvetur. Lyden i stereo var helt ok. Hvis jeg forstår bagasjeromspakken riktig er det fortsatt plass til ladekabler under gulvet uten denne? Da er behovet for den lite. Ellers virket bilen veldig grei. Virket som den har litt mindre plass til passasjerer i baksetet enn ID4, syns det var i overkant trangt å sitte bak meg selv.
Jeg tror det, det er noen smårom under i tillegg til i sidene bak. Jeg prøvesatt litt baki jeg også, oppfattet ikke noen nevneverdig forskjell mellom ID4 og Enyaq. Jeg er 190cm og satt greit "bak meg selv", så jeg tror nok det holder i lange baner for barna og kona:)

Bestilte for øvrig her om dagen, iV80, rød med 20'' Vega, soltak og ellers greit utstyrt. Levering juli-ish.
1619852862506.png

Har litt etterkjøpskvaler nå som EV6 er lansert, så da tegnet jeg like greit kontrakt på en sånn også. Levering desember/januar. Litt usikker på hva jeg gjør med akkurat det, kona er medium minus fornøyd med den avgjørelsen.
1619853018503.png

Jeg tror det, det er noen smårom under i tillegg til i sidene bak. Jeg prøvesatt litt baki jeg også, oppfattet ikke noen nevneverdig forskjell mellom ID4 og Enyaq. Jeg er 190cm og satt greit "bak meg selv", så jeg tror nok det holder i lange baner for barna og kona:)

Bestilte for øvrig her om dagen, iV80, rød med 20'' Vega, soltak og ellers greit utstyrt. Levering juli-ish.
Vis vedlegg 247645

Har litt etterkjøpskvaler nå som EV6 er lansert, så da tegnet jeg like greit kontrakt på en sånn også. Levering desember/januar. Litt usikker på hva jeg gjør med akkurat det, kona er medium minus fornøyd med den avgjørelsen.
Vis vedlegg 247646
Har litt samme problemet selv, er alltid noe nytt som kommer om 6mnd som det kanskje er verdt å vente på. Men er nesten sikker på at det blir Skoda denne gangen.

• Liker
Reaksjoner: krille
  • Liker
Reaksjoner: krille
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)

Autoglym Fast Glass synes jeg er god. Ellers kan Zalo + 7 % eddik og vann blandes på en sprayflaske og brukes med relativt godt resultat. Er ikke så glad i mikrofiber på akkurat vinduene, noen av de loer en del, men med riktig klut fungerer det greit.