Bilsnakk

Et lite tips når du nå skal vurdere en landcruiser.
Om bilen er kjørt i urbane strøk der salting er en del av pakka, må du sjekke bilen for rust under på rammen.
Det er lett og bli blendet av at den 'nå' er nytectylert og ser feit og fin ut under.
Slik 'salgs' tectylering tett opp i mot et salg, der bilen er gått hele sitt liv uten behandling, er ikke og anbefale.
Da er det mye bedre at bilen f.eks var tectylert for 5-6 år siden og begynner og se litt sliten under, men trenger da bare en ny komplett behandling.
Har sett disse rammebilene under som er gått 10 år uten behandling og blir sprøytet opp i mot et salg! Blir aldri bra over lang tid.
Velg gjerne en LC uten luft/tems fjæring også. Er en dyr feilkilde og styre unna. Er faktisk litt oppskrytt den luftfjæringa.
Og svært dyr og reppe på.
Legg også merke til at de fleste er ombygd fra vare til stasjonsvogn etter da 10 års regelen.
Taktrekk er delvis skjært opp, og erstatte med en hardplast innertak, der airbager er koblet ut i tak og på A-stolper.
Vesentlig dårligere beskyttelse i hoderegion om disse ikke er koblet inn igjen.
Se på A-stolpen der det står 'airbag', er det en klisterlappe over er den nok ikke koblet inn igjen etter ombygging.
Grunne til utkobling er at airbagen for for lite rom til og eksponere når varevegg/plasttak er montert.
Ellers er det bare og bruke sundt bondevett og kjøp alltid 'selgeren, før bilen.
Lykke til ;)
Supert og takk for mange gode innspill. Noe var jeg klar over fra før, som understellsbehandling. Har å lest om problematikk rundt dyser på litt eldre biler, har du noe mer info om det? Hvis noen mot formodning vet om en bra bil til salgs i prisleie 200k (sånn ca.) så tar jeg gjerne imot tips!
 
Husk at utenlands-import plutselig blir veldig attraktivt på biler som er eldre enn 10 år grunnet nye importregler.
Ikke at jeg har så god kontroll på hvordan LC prisene er utenfor landet, men muligens man kan få litt mer bil og litt mindre rust for pengene?
 
Husk at utenlands-import plutselig blir veldig attraktivt på biler som er eldre enn 10 år grunnet nye importregler.
Ikke at jeg har så god kontroll på hvordan LC prisene er utenfor landet, men muligens man kan få litt mer bil og litt mindre rust for pengene?
Sjekket såvidt dette og syns ikke LC var mye billigere i utlandet. Som kansje er et godt tegn. Men klart, mye salt på veiene i Norge.
 
ja, trikset er jo å finne en bil fra et land med lite salt, som sveits, gjerne med toppspec og alt tilbehør ;)
 
Dette har jeg hørt snakk om før. Kan virkelig turbulens bli så kraftig at når bilen beveger seg fremover i 60+ km/t så kommer da steinen bak fra bilen og tar bilen igjen med såpass hastighet at den har kraft nok til å punktere lakken?
Ja, det er dessverre mulig. Jeg ser det kanskje ikke daglig, men det er i 99% av tilfellene punktering av lakk der kunden klager på sinkslipp. Da er det ingen produksjonsfeil, men ytre påvirkning. Her f.eks.. ser ut som sinkslipp, men det er punktering. Med lupe, vil du se sår helt inn til stålet.
70DB7E45-6825-408C-8EF7-5319A091337A.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Har snust litt på ny bil. Trenger mye plass, tre barn og hund. 15 par ski på tur med et lass av sko, hjelmer og klær. Har tilgang til ulike familiehytter, to av dem uten lademuligheter, to av dem med 4-5 timers effektiv kjøring fra Oslo. Forøvrig mye skyfling av barn i nærmiljøet. Bruker ikke bil til eller i jobb. Lav garasje som ikke tillater SUV med takboks.

Har en Volvo XC 70 nå, funker fett, å beholde den noen år til er et alternativ. Samtidig så er bruktprisen ca 250’ per i dag, som er ganske bra ift alder og kjøpspris for 9 år siden.

El har absolutt mange fordeler. E-Tron er kanskje stor nok, men når mine kammiser melder om Lillehammer som maks distanse på kalde vinterdager utgår denne med høye kneløft. Tesla er stygge (dog tekniske underverk med bra ladenettverk) og dyre og fulle av feil. Ergo, finner ikke et godt el-alternativ til vårt bruk.

Har sett på MB e300de 4matic. Er jeg gal? Syns det virker som mye solid og deilig bil for pengene. Kan kjøre en uke i lokalmiljøet på el. Og dundre tur-retur hytter på diesel med 0,38 ca i forbruk. Plass til alt og plass i garasjen. Er dette en veldig umoderne bil om 3 år? Kan jeg da kjøpe en stasjonsvogn på el? Hybrid er enn så lenge fint priset.

Disse selges såvidt innkjørt for ca 750-800’.
Et par bilder stjålet fra nett:
6786B48D-2485-4D79-BF9E-59823F3CA994.jpeg

F9CCF51C-F1E9-4FDE-A64E-757065DAD753.png


Kjør debatt, fakta og følelser:)
 
Har snust litt på ny bil. Trenger mye plass, tre barn og hund. 15 par ski på tur med et lass av sko, hjelmer og klær. Har tilgang til ulike familiehytter, to av dem uten lademuligheter, to av dem med 4-5 timers effektiv kjøring fra Oslo. Forøvrig mye skyfling av barn i nærmiljøet. Bruker ikke bil til eller i jobb. Lav garasje som ikke tillater SUV med takboks.

Har en Volvo XC 70 nå, funker fett, å beholde den noen år til er et alternativ. Samtidig så er bruktprisen ca 250’ per i dag, som er ganske bra ift alder og kjøpspris for 9 år siden.

El har absolutt mange fordeler. E-Tron er kanskje stor nok, men når mine kammiser melder om Lillehammer som maks distanse på kalde vinterdager utgår denne med høye kneløft. Tesla er stygge (dog tekniske underverk med bra ladenettverk) og dyre og fulle av feil. Ergo, finner ikke et godt el-alternativ til vårt bruk.

Har sett på MB e300de 4matic. Er jeg gal? Syns det virker som mye solid og deilig bil for pengene. Kan kjøre en uke i lokalmiljøet på el. Og dundre tur-retur hytter på diesel med 0,38 ca i forbruk. Plass til alt og plass i garasjen. Er dette en veldig umoderne bil om 3 år? Kan jeg da kjøpe en stasjonsvogn på el? Hybrid er enn så lenge fint priset.

Disse selges såvidt innkjørt for ca 750-800’.
Et par bilder stjålet fra nett:
Vis vedlegg 240165
Vis vedlegg 240164

Kjør debatt, fakta og følelser:)

Har gjort mange av de samme betraktningene som deg, og har til en viss grad de sammme «utfordringene» å forholde meg til.

Det du skal ha er en All-Terrain, som meg:)

29DD94C8-8E94-425B-BF14-6D03EE4DFB91.jpeg

Merc’en var en verdig arvtaker etter 3 stk. XC70 på rad.

Hybriden har dessverre mindre bagasjerom på grunn av batteripakken, men er riktignok en del rimeligere i innkjøp. Forbruket er nokså likt på langtur, men du sparer nok noen liter diesel på bykjøring. Tror også du vil sette pris på luftfjæringen i All-Terrain, som gir litt bedre bakkeklaring og behagelig kjørekomfort.

Hvis du ser på status i bruktmarkedet i dag er det mye større etterspørsel etter firehjulsdrevne dieselstasjonsvogner enn like gamle hybrider. Rekkevidden på litt eldre hybrider er betydelig dårligere enn det som selges i dag, så det kan jo se annerledes ut om noen år....
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Du kommer aldri til å angre på en E-klasse. Hvis du ikke er hysterisk på dette elektriske greiene så gå for en ren diesel 4-matic. Gjerne en all-terrain som nevnt over. Personlig synes jeg du betaler mye for plastdekaler og luft som standard så min anbefaling er en "vanlig" E. Har hatt tosifret antall av dem og de har aldri skuffet meg en eneste gang. Dønn solid og en komfort du aldri vil gå bort i fra igjen. Jeg prøvde en Audi A8L med alt mulig utstyr for å prøve noe annet, hadde den i 5 mnd før jeg måtte krype tilbake til Mercedes.

Mann med hjerne kjører bil med stjerne ;)
 
Har gjort mange av de samme betraktningene som deg, og har til en viss grad de sammme «utfordringene» å forholde meg til.

Det du skal ha er en All-Terrain, som meg:)

Vis vedlegg 240175
Merc’en var en verdig arvtaker etter 3 stk. XC70 på rad.

Hybriden har dessverre mindre bagasjerom på grunn av batteripakken, men er riktignok en del rimeligere i innkjøp. Forbruket er nokså likt på langtur, men du sparer nok noen liter diesel på bykjøring. Tror også du vil sette pris på luftfjæringen i All-Terrain, som gir litt bedre bakkeklaring og behagelig kjørekomfort.

Hvis du ser på status i bruktmarkedet i dag er det mye større etterspørsel etter firehjulsdrevne dieselstasjonsvogner enn like gamle hybrider. Rekkevidden på litt eldre hybrider er betydelig dårligere enn det som selges i dag, så det kan jo se annerledes ut om noen år....
Du kommer aldri til å angre på en E-klasse. Hvis du ikke er hysterisk på dette elektriske greiene så gå for en ren diesel 4-matic. Gjerne en all-terrain som nevnt over. Personlig synes jeg du betaler mye for plastdekaler og luft som standard så min anbefaling er en "vanlig" E. Har hatt tosifret antall av dem og de har aldri skuffet meg en eneste gang. Dønn solid og en komfort du aldri vil gå bort i fra igjen. Jeg prøvde en Audi A8L med alt mulig utstyr for å prøve noe annet, hadde den i 5 mnd før jeg måtte krype tilbake til Mercedes.

Mann med hjerne kjører bil med stjerne ;)

All terrain er en flott bil! Men også, som du sier, forholdsvis dyr. Har heller ikke behov for høyden, holder med 4WD.

Har ikke hang-up på el, men liker tanken på å kjøre utslippsfritt i nærmiljøet. e300de har rekkevidde på ca 5 mil - mer enn eller omtrent det vi kjører ila uka. Misliker klumpen i bagasjerommet, men er den en show-stopper?

Verdifallsmessig er nok ikke en hybrid med dagens rekkevidde et veldig godt kjøp, samtidig er den både (relativt) prisgunstig i dag og den kan passe vårt behov de beste 5-10 årene.

Virker iallefall ikke som jeg er idiot og helt på viddene:)
 
All terrain er en flott bil! Men også, som du sier, forholdsvis dyr. Har heller ikke behov for høyden, holder med 4WD.

Har ikke hang-up på el, men liker tanken på å kjøre utslippsfritt i nærmiljøet. e300de har rekkevidde på ca 5 mil - mer enn eller omtrent det vi kjører ila uka. Misliker klumpen i bagasjerommet, men er den en show-stopper?

Verdifallsmessig er nok ikke en hybrid med dagens rekkevidde et veldig godt kjøp, samtidig er den både (relativt) prisgunstig i dag og den kan passe vårt behov de beste 5-10 årene.

Virker iallefall ikke som jeg er idiot og helt på viddene:)
Jeg har ikke testet/sett nøye på de nye dieselhybridene når det gjelder plassbruk på batteri. Men på de tidligere ladbare bensinhybridene så var det en definitiv dealbreaker for min del. De stjal enormt med bagasjeplass.

Edit: Har du egentlig sett på utslippstallene på de moderne dieselene til MB? Det er ikke mye å snakke om. Selv om jeg respekterer at man ideelt sett ikke vil forurense nærområdet.
 
Har du egentlig sett på utslippstallene på de moderne dieselene til MB? Det er ikke mye å snakke om.

Dette @Genta!

Med Volvoene måtte jeg fylle tanken hver gang jeg skulle på hytta, var vel +70 liters tank... På Mercedesen kan jeg kjøre nesten to ganger til hytta på samme tank, som attpåtil er vesentlig mindre.

Som @GrimReaper skriver, de nye MB’ene går «på lukta» av diesel :)

Med normal årlig kjørelengde mener jeg diskusjonen om forbruk er ganske uinteressant, så lenge bilen ikke er elektrisk....
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og GrimReaper
Mulig det, men da har han ikke prøvd BMW ;) Seriøst, MB er topp! Men hver gang jeg skal bytte bil, ender jeg likevel opp med noe lekkert fra München(y) Skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde jeg trolig landet på en 530dX (har 530iX i dag) - ren diesel og rekkesekser altså!
Hvis jeg på noe som helst tidspunkt skulle greie å forville meg inn i en BMW så måtte det vært en E30 M3. Intet annet!
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg
Mulig det, men da har han ikke prøvd BMW ;) Seriøst, MB er topp! Men hver gang jeg skal bytte bil, ender jeg likevel opp med noe lekkert fra München(y) Skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde jeg trolig landet på en 530dX (har 530iX i dag) - ren diesel og rekkesekser altså!
Hvis jeg på noe som helst tidspunkt skulle greie å forville meg inn i en BMW så måtte det vært en E30 M3. Intet annet!

Joa, BMW har flotte biler, men ingen moderne BMW blir som denne:
1616098123060.jpeg

Dette @Genta!

Med Volvoene måtte jeg fylle tanken hver gang jeg skulle på hytta, var vel +70 liters tank... På Mercedesen kan jeg kjøre nesten to ganger til hytta på samme tank, som attpåtil er vesentlig mindre.

Som @GrimReaper skriver, de nye MB’ene går «på lukta» av diesel :)

Med normal årlig kjørelengde mener jeg diskusjonen om forbruk er ganske uinteressant, så lenge bilen ikke er elektrisk....

Hmmm, kanskje jeg bør sette meg inn i faktiske utslippstall fra hybrid vs. diesel... ikke bare besvare det politiske korrekte og naboenes forventninger.

El er absolutt å foretrekke, men i min bok ikke godt nok ennå. Derfor alternativet med å kjøre XC70 noen år til også er i bildet.

Til slutt: syns nye E klasse er virkelig klasse! Både innvendig og utvendig:) Sikkerhet, komfort og teknologi på i toppklasse! Frister... mørk grå, sorte detaljer, Burmester, skinn...
 
Nå er du historieløs @eidehelg. E30 M3 Evo3 hadde 258 hk og er kanskje noe av det råeste verden har sett fra den epoken.

Edit: skal være enig i at rekkesekseren i E36 M3 med 321hk var en perle med nydelig lyd. Men imaget på E36 ble rimelig radbrukket av enkelte "personligheter" i gjengmiljøet på 90-tallet. Selv mener jeg BMW aldri har greid å riste av seg sitt dårlige rykte i så henseende.
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg
Nå er du historieløs @eidehelg. E30 M3 Evo3 hadde 258 hk og er kanskje noe av det råeste verden har sett fra den epoken.

Edit: skal være enig i at rekkesekseren i E36 M3 med 321hk var en perle med nydelig lyd. Men imaget på E36 ble rimelig radbrukket av enkelte "personligheter" i gjengmiljøet på 90-tallet. Selv mener jeg BMW aldri har greid å riste av seg sitt dårlige rykte i så henseende.
Nå er det lenge siden 90-tallet, og dette ryktet var nok først og fremst et Oslo-fenomen. Bodde selv i Oslo på denne tiden, men var ikke med i gjeng selv :ROFLMAO: Mener å huske at MB og Audi også var høyt ansett i disse miljøene. Mye har skjedd siden den gang, og i Stavanger hvor jeg bor, er ikke dette et tema - i alle fall ikke blant middelaldrende menn... For meg er BMW flott design, premium finish og kjøreglede - og ikke minst fantastisk service på Bavaria Stavanger ;)(y) MB blir litt «gubbe» selv om bilene er meget gode og alt det der. Men, dette blir som å diskutere Liverpool vs. MU :rolleyes:
 
Joa, BMW har flotte biler, men ingen moderne BMW blir som denne:
Vis vedlegg 240193
Blir litt nostalgisk nå.. Kjørte en grønn - 82 323i fra 84 til 86 på turistlisens (uten toll og moms) når jeg studerte økonomi i Sverige. Har hatt mange (kun tyske) biler siden, men hvis vi ser bort fra Porschene så er dette bilen med mest kjøreglede og lyden var jo bare fantastisk.. Ikke som en boxer, men allikevel fantastisk.
Når det gjelder MB har jeg bare erfaring fra samboerskens tidligere R-klasse og det er uten tvil den bilen som har tilbrakt mest tid på verksted i løpet av mine snart 40 år med bil. Gubbete var den også.. Nå er vel ikke erfaringen med R'en så aktuell, men gubbete er MB fortsatt..
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Det du skal ha er en All-Terrain, som meg:)

Jeg har aldri forstått hvorfor noen vil ha en så dyr bil, for så å ha ulakkerte fangere i billig hardplast.
Jeg skjønner hensikten er at man skal kunne bytte disse billig om man kommer borti noe. Men hvor sannsynlig er det i en bil man har brukt så mye penger på uansett? Skal man liksom kjøre mye/aktivt offroad med en litt hevet E-klasse?

I mine øyne er den vanlige E-klassen utrolig mye finere.

Dette gjelder forsåvidt alle biler av denne typen, Allroader, Alltrack, Scouts osv.

Men er vel som med klokker, folk liker forskjellige ting!
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper