Bilsnakk

Noen her som er medlem av AmCar?
Det virker jo nesten som "Fagforeningen" for bilinteresserte.
Jeg syntes de gjør mye godt for bilinteresserte.

De blir altfor radikale for meg. Fint at noen husker på entusiastene, men man trenger ikke gå fullstendig "motorvei i sentrum" for det.
 
Jeg er medlem.
Er enig i at de til tider er litt i overkant trangsynte, men de gjør en såpass god jobb ellers at jeg synes de fortjener litt støtte.
Naf er jo helt blåst, så amcar er vel den siste skanse vi har igjen for å beskytte bilhobbyen. Før vi vet ordet av det blir det forbudt å mekke bil selv, og bruke brukte deler, så det gjelder å ha noen som kjemper for å beholde ting litt som de er.
 
Jeg er medlem.
Er enig i at de til tider er litt i overkant trangsynte, men de gjør en såpass god jobb ellers at jeg synes de fortjener litt støtte.
Naf er jo helt blåst, så amcar er vel den siste skanse vi har igjen for å beskytte bilhobbyen. Før vi vet ordet av det blir det forbudt å mekke bil selv, og bruke brukte deler, så det gjelder å ha noen som kjemper for å beholde ting litt som de er.

Støtter absolutt at amcargjengen gjør en god jobb, men du må gjerne utdype dette med NAF. Der henger jeg ikke helt med...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette @BigT :

«De totale bilavgiftene skal ikke økes, og bør flyttes fra kjøp og eie til bruk og belastning»

NAF har IMHO meldt seg helt ut når de ikke kjemper for at bilavgiftene skal ned, men aksepterer at dagens nivå er greit. Jeg er for så vidt enig at det kunne være en tanke å senke engangsavgiftene drastisk, i bytte mot noe større fokus på bruk. Problemet i Norge er totalnivået på avgiftene, enten det gjelder kjøp eller bruk. Engangsavgiften er jo hinsides all fornuft, og det samme gjelder store deler av drivstoffavgiftene.

Bompenger kan jeg leve med, så lenge det finansierer veiutbygging (som i «gamle» dager).

Jeg kan ikke akseptere at bil skal være en melkeku for det offentlige, og et eget «skatteobjekt». Jeg kan heller ikke forstå hvorfor veiutbygging i utgangspunktet bare skal finansieres av eiere av kjøretøy, og ikke av samfunnet som sådan. Vei er til nytte for hele samfunnet, ikke bare for dem som kjører på den!

Ser at dette innlegget kunne vært postet i politikk-tråden, får skylde på påskesolen og den snart tomme rødvinsflasken:mrgreen::cool:
 
Ja, har ikke noe spesifikt eksempel å dra ut av hatten, men føler at naf stort sett er ikke-eksisterende hver gang det dukker opp nye forslag som er negative for bilister flest, og at de nå hovedsaklig er blitt en organisasjon fokusert på bilturistme, eu-kontroll, med tilhørende verksted, og veihjelp.
 
Støtter absolutt at amcargjengen gjør en god jobb, men du må gjerne utdype dette med NAF. Der henger jeg ikke helt med...

Min Far hadde en sak gående mot et verksted. Bilen hadde lekket mye kjølevæske og han hadde kjørt rett til verksted. Verkstedet hadde fylt på 4,5 liter kjølevæske og ønsket han god tur videre. Han kom hjem. (punktum). NAF anså dette som god service, og akseptabel feilsøking. Et kyndig verksted fant en sprekk i blokken.

NAF har ingen troverdighet hos meg. Når dette er hva de anser som "akseptabel og god service" fra et verksted så klarer jeg meg uten NAF sin "kvalitetskontroll".
Jeg ser på NAF som Kjell i Olsenbanden; "Nei, nå får det være nok. Dette finner jeg meg ikke i"; og så kommer han diltende etter.

Er forøvrig medlem av KNA. De fokuserer på bil og motorinteresse. Mye for bilsport. Jeg anser AmCar for å være enda litt mer tak i, og fokus mot hobbybiler. Jeg kommer til å melde meg inn i AmCar.

8

Edit:
Eksempel på en stålsatt NAF:
kjell.jpg
 
Jeg takker for gode svar som har gitt meg et bredere kunnskapsgrunnlag. Personlig har jeg gode erfaringer med NAF, men har også brukt dem minimalt... Én ting er uansett klinkende klart: Bil-Norge belastes TUNGT økonomisk. Det er alle enige i, minus en og annen hipster med fordypning i hvetegress. Synes også det er artig med noen rødvinsdrevne meningsytringer. Det piffer opp min rolige fredag. God påske!
 
Dette @BigT :

«De totale bilavgiftene skal ikke økes, og bør flyttes fra kjøp og eie til bruk og belastning»

NAF har IMHO meldt seg helt ut når de ikke kjemper for at bilavgiftene skal ned, men aksepterer at dagens nivå er greit. Jeg er for så vidt enig at det kunne være en tanke å senke engangsavgiftene drastisk, i bytte mot noe større fokus på bruk. Problemet i Norge er totalnivået på avgiftene, enten det gjelder kjøp eller bruk. Engangsavgiften er jo hinsides all fornuft, og det samme gjelder store deler av drivstoffavgiftene.

Bompenger kan jeg leve med, så lenge det finansierer veiutbygging (som i «gamle» dager).

Jeg kan ikke akseptere at bil skal være en melkeku for det offentlige, og et eget «skatteobjekt». Jeg kan heller ikke forstå hvorfor veiutbygging i utgangspunktet bare skal finansieres av eiere av kjøretøy, og ikke av samfunnet som sådan. Vei er til nytte for hele samfunnet, ikke bare for dem som kjører på den!

Ser at dette innlegget kunne vært postet i politikk-tråden, får skylde på påskesolen og den snart tomme rødvinsflasken:mrgreen::cool:

Dette stemte nok før i tiden @Consigliere. Her må du nok oppdatere deg litt. Bilavgiftene nå om dagen er meget fornuftige :D
 
Dette stemte nok før i tiden @Consigliere. Her må du nok oppdatere deg litt. Bilavgiftene nå om dagen er meget fornuftige :D

Regner med at du tenker på manglende MVA og engangsavgifter på elektriske biler :mrgreen:

Har kjørt familiens elbil opp på hytta én gang, og ladet på hurtiglader underveis - trolig den dyreste bilturen jeg har hatt noen gang hvis du ser på «drivstoff»-utgiftene :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hyppige ladestopp uten avtale og medfølgende ventemat blir fort dyrt ja. Totalregnestykket blir uansett fint. (Men jeg skjønner at du ikke velger det opp dit hver helg :))
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Hyppige ladestopp uten avtale og medfølgende ventemat blir fort dyrt ja. Totalregnestykket blir uansett fint. (Men jeg skjønner at du ikke velger det opp dit hver helg :))

Jeg har problemer med å se "sjarmen" med pålagte ladepauser og pausemat....
Jeg liker å kjøre bil, men dette med å alltid måtte "dytte mat i trynet" har jeg aldri forstått....

8- )
 
Jeg har problemer med å se "sjarmen" med pålagte ladepauser og pausemat....
Jeg liker å kjøre bil, men dette med å alltid måtte "dytte mat i trynet" har jeg aldri forstått....

8- )

Dette er hovedankepunktet mitt ved å gå helelektrisk. Foretrekker derfor hybrid enn så lenge, selv om det nå er en rekke potente, elektriske flak der ute! (Med 60 mil+ i rekkevidde, er det ikke lenger noe å lure på...)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Grendel
Dette er hovedankepunktet mitt ved å gå helelektrisk. Foretrekker derfor hybrid enn så lenge, selv om det nå er en rekke potente, elektriske flak der ute! (Med 60 mil+ i rekkevidde, er det ikke lenger noe å lure på...)
....men å dra på 10 kvadratmeter bil.....
Jeg foretrekker også hybrid...

8- )
 
Dette @BigT :



Jeg kan ikke akseptere at bil skal være en melkeku for det offentlige, og et eget «skatteobjekt». Jeg kan heller ikke forstå hvorfor veiutbygging i utgangspunktet bare skal finansieres av eiere av kjøretøy, og ikke av samfunnet som sådan. Vei er til nytte for hele samfunnet, ikke bare for dem som kjører på den!

Ser at dette innlegget kunne vært postet i politikk-tråden, får skylde på påskesolen og den snart tomme rødvinsflasken:mrgreen::cool:


Siden dette innlegget ikke har blitt flyttet til politikktråden, vil jeg gjerne nyansere dette tema bittelitt.

Bensinprisen da jeg kjørte moped (Tempo Corvette) på begynnelsen av 80-tallet, var ca 5 kr/l for oljeblanda bensin. I dag betaler jeg ca 15 kr/l. ( På Østlandet, jeg vet at bensin er vesentlig dyrere feks nordaførr) Bensinprisen har gått kraftig ned siden den gangen altså. Uten sammeligning så kosta 10 Teddy sigaretter 4.95 og en halvflaske Kalinka 44,50. (Herregud jeg hører ut som besteforeldrene mine! Bortsett fra det om røyk og sprit)

Såvidt jeg har forstått koster bensin det samme i kroner per liter i mange land med mye lavere lønnsnivå enn her, Tyrkia blei brukt som eksempel. Det hjelper ikke oss stort men en tyrker bruker en større andel av årslønna si til transport enn oss.

Det følgende er gamle tall henta fra en sviktende hukommelse: En firefelts motorvei kosta 3 millioner pr meter. Det vil si at for en kilometer blir prisen 3 miliarder. Synes å huske at tomtekjøp var en stor del av prisen, uansett det blir fort penger av det med den meterprisen.

Hvis vi tar med at veiene skal vedlikeholdes og brøytes. De skal overvåkes av UP. Vi må ha brann og redning på plass. Veiene skal ha gatelys. (Dere på bøgda har kanskje ikke sett så mye til det).

Oppå det har vi helsevesenet for å behandle trafikkskadde og de som lider av støv og støy.

Jeg vet ingenting om bilavgifter ved nybilkjøp, men det er faktisk opp til den enkelte hvor dyr bil en vil kjøpe. Denne hipsteren fra Grunerløkka som alle snakker om kan fint klare seg uten bil, men det blir rein science fiction for hipstere fra mindre sentrale strøk å klare seg uten. Da jeg var på Andenes blei det kjørt 18 mil? hver vei for å komme til polet på Sortland.

Det jeg ikke liker ved transport avgifter er at det rammer så skeivt. Det er stor forskjell på hvor stor del av lønna til de som jobber i dagligvare bransjen bruker i forhold til de som eier bransjen, for å bruke et slitt eksempel. Det er også stor forskjell på meg som har fylt tanken en gang i år for å komme på jobb og en i Finnmark som har 10 mil til jobb og tre mil til naboen.

Det koster å ha det sånn som i Norge, og det betales ikke med skattenivået til Guernsey, avgiftsnivået til USA og bensinprisen til Saudi. Hadde vi hatt det hadde trafikkbildet ligna mer på India.
 
Av en eller annen grunn så har jeg fått fryktelig lyst på nyeste Subaru Forester. Har eid Forester (2015) tidligere, så helt ukjent er jeg ikke med biltypen. Men all fornuft tilsier jo at det ikke er et spesielt godt valg. Den er relativt dyr, tung, lite motor, lite moderne og den har et aldrende design. Men jeg liker det tidløse ved den, følelsen av at den duger til det aller meste og er en skikkelig allrounder og at jeg trolig ikke trenger å tenke på bil de neste 10 årene. Noen her på få forumet som har erfaring med nyeste Forester? Er jeg helt på bærtur?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Grendel
Jeg har kjørt elbil i sju år, men med tre barn og akutt behov for noe større har jeg begynt å se på hybrid.

Tre småbarn; vil jeg ha q7, x5 eller xc90? Eller noe annet? (Land/Range Rover er uaktuelt)
 
Hvor store er barna/hvor stor plass trenger du i baksetet? X5 er ikke så stor der. Da har du to igjen...
Har Q7 etron selv, og er veldig fornøyd med den, med unntak av driftsstanser...
 
X5 blir liten, svorger fikk akkurat en e45. Min XC90 var lang fra feilfri, men i 6 sete konfig er det vel blant de største. RX450h har det største baksete, men deres 7-seter er en vits.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har kjørt elbil i sju år, men med tre barn og akutt behov for noe større har jeg begynt å se på hybrid.

Tre småbarn; vil jeg ha q7, x5 eller xc90? Eller noe annet? (Land/Range Rover er uaktuelt)
Ut fra forslagene dine vil jeg slå et slag for X7 40d. Broderen har en slik. Råeste bil jeg har kjørt på lenge :p
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og Callahan