Bilsnakk

Cape Cod poleringskluter funker fint på både klokket og bildeler
C9E13A91-8561-4E53-8D49-1CAC7C602C1F_1_201_a.jpeg
 
Kjøpt en gammel VW Polo som bil nr 2.
Et beist av en bil med en halv motor (1.2 3cyl).
Den hadde en temmelig utdatert radio, så jeg monterte inn en 2-din Sony med Apple CarPlay, DAB+ og handsfree i går.
Synes det ble ganske bra til å ikke ha gjort noe lignende før :)

Før:
EDA1C667-5935-4FC8-A6E7-D2FD58467817.jpeg

Etter:
5D028F5B-9778-407B-9B93-82EFD0E54C7F.jpeg

ABEA23DF-B49B-4342-A76B-B99BA4C486A9.jpeg

46C15A07-9621-41FF-A13E-40752771CC8A.jpeg
 
Kjøpt en gammel VW Polo som bil nr 2.
Et beist av en bil med en halv motor (1.2 3cyl).
Den hadde en temmelig utdatert radio, så jeg monterte inn en 2-din Sony med Apple CarPlay, DAB+ og handsfree i går.
Synes det ble ganske bra til å ikke ha gjort noe lignende før :)

Før:
Vis vedlegg 239771
Etter:
Vis vedlegg 239774
Vis vedlegg 239772
Vis vedlegg 239773

Ble smooth det.
Skal ikke kimse av rekke treeren til VW. Er jo en halv rekkesekser med illsint lynne. Selv om det bråker mer enn det går ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Kjøpt en gammel VW Polo som bil nr 2.
Et beist av en bil med en halv motor (1.2 3cyl).
Den hadde en temmelig utdatert radio, så jeg monterte inn en 2-din Sony med Apple CarPlay, DAB+ og handsfree i går.
Synes det ble ganske bra til å ikke ha gjort noe lignende før :)

Før:
Vis vedlegg 239771
Etter:
Vis vedlegg 239774
Vis vedlegg 239772
Vis vedlegg 239773

Disse mye handsfree er imponerende. Jeg har tilsvarende løsning i min MG, og det fungerer utmerket selv med taket nede.

8
 
Ble smooth det.
Skal ikke kimse av rekke treeren til VW. Er jo en halv rekkesekser med illsint lynne. Selv om det bråker mer enn det går ;)
Det kunne vært verre. Den hadde jo opprinnelig 54 hestekrefter, men min er en facelift med 69hk!
Jeg opplever derimot ikke bilen som spesielt treg heller, men det er sikkert fordi den bare veier et tonn :)
Det at den høres ut som en stor gressklipper får så være :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Edzilla
Det kunne vært verre. Den hadde jo opprinnelig 54 hestekrefter, men min er en facelift med 69hk!
Jeg opplever derimot ikke bilen som spesielt treg heller, men det er sikkert fordi den bare veier et tonn :)
Det at den høres ut som en stor gressklipper får så være :LOL:

Må aldri glemme at Folkevogn er en livsstil ;)
 
Ok, her er greia. I 4 år har vi hatt en Nissan Leaf som vår eneste bil. Den er helt ekstremt fornuftig og har vært det billigste bilholdet jeg har hatt noen gang. Men vi savner rekkevidde og hengerfeste og er lei av å tigge bil hos familie/venner. Her vi bor i en bakke nord for polarsirkelen, har jeg i vinter 3 ganger ikke kommet meg ut hjemmefra pga. snø. Naboen min har en Land Cruiser og har bare sust av gårde. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt på LC i mange år men i vinter når jeg sto fast med en dust elbil forbannet jeg meg og sa: jeg skal også ha LC! Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 200-250k fordi jeg liker biler jeg ikke trenger være redd for. Det betyr en 12-13 år gammel LC med 180-250 000km. Nå overvåker jeg Finn.no som en hauk og drømmer om skogsvei med lavserie om natten. Jeg har lært meg å være byggteknisk handy og tenker også da at jeg kan lære meg enkel mekking på bil. Er jeg helt idiot? Må jeg sperres inne når jeg vurderer en bil til 200k med like mange km?
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Ok, her er greia. I 4 år har vi hatt en Nissan Leaf som vår eneste bil. Den er helt ekstremt fornuftig og har vært det billigste bilholdet jeg har hatt noen gang. Men vi savner rekkevidde og hengerfeste og er lei av å tigge bil hos familie/venner. Her vi bor i en bakke nord for polarsirkelen, har jeg i vinter 3 ganger ikke kommet meg ut hjemmefra pga. snø. Naboen min har en Land Cruiser og har bare sust av gårde. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt på LC i mange år men i vinter når jeg sto fast med en dust elbil forbannet jeg meg og sa: jeg skal også ha LC! Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 200-250k fordi jeg liker biler jeg ikke trenger være redd for. Det betyr en 12-13 år gammel LC med 180-250 000km. Nå overvåker jeg Finn.no som en hauk og drømmer om skogsvei med lavserie om natten. Jeg har lært meg å være byggteknisk handy og tenker også da at jeg kan lære meg enkel mekking på bil. Er jeg helt idiot? Må jeg sperres inne når jeg vurderer en bil til 200k med like mange km?

"En krone pr KM" er jo en klassisk ordbruk. Land Cruiser er klassisk den også. Robust, så det vil være en solid bil. Det vil nok koste mer i kroner og øre, ettersom det er en bil som har gått langt. Bevegelige deler i motor i forhold til en elmotor er også sitt, MEN du får en helt annen bil. Toyota-kvalitet er også skuddsikker. Blir en bedre bil.

Hvis du blir redd for at en Land Cruiser blir kostbar så kan den mindre RAV4 være et alternativ. En stor fordel vil være at den blir langt enklere å håndtere i bygater og parkeringsplasser.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
"En krone pr KM" er jo en klassisk ordbruk. Land Cruiser er klassisk den også. Robust, så det vil være en solid bil. Det vil nok koste mer i kroner og øre, ettersom det er en bil som har gått langt. Bevegelige deler i motor i forhold til en elmotor er også sitt, MEN du får en helt annen bil. Toyota-kvalitet er også skuddsikker. Blir en bedre bil.

Hvis du blir redd for at en Land Cruiser blir kostbar så kan den mindre RAV4 være et alternativ. En stor fordel vil være at den blir langt enklere å håndtere i bygater og parkeringsplasser.

8
Takk for svar! Er helt uaktuelt med Rav4. Er enten Land Cruiser eller å beholde elbil en stund til. Er ikke redd for utgifter, heller dieselpolitikk i årene fremover. Og om overgangen blir stor fra en elbil jeg kan varme opp via app hver morgen
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for svar! Er helt uaktuelt med Rav4. Er enten Land Cruiser eller å beholde elbil en stund til. Er ikke redd for utgifter, heller dieselpolitikk i årene fremover. Og om overgangen blir stor fra en elbil jeg kan varme opp via app hver morgen
Et lite tips når du nå skal vurdere en landcruiser.
Om bilen er kjørt i urbane strøk der salting er en del av pakka, må du sjekke bilen for rust under på rammen.
Det er lett og bli blendet av at den 'nå' er nytectylert og ser feit og fin ut under.
Slik 'salgs' tectylering tett opp i mot et salg, der bilen er gått hele sitt liv uten behandling, er ikke og anbefale.
Da er det mye bedre at bilen f.eks var tectylert for 5-6 år siden og begynner og se litt sliten under, men trenger da bare en ny komplett behandling.
Har sett disse rammebilene under som er gått 10 år uten behandling og blir sprøytet opp i mot et salg! Blir aldri bra over lang tid.
Velg gjerne en LC uten luft/tems fjæring også. Er en dyr feilkilde og styre unna. Er faktisk litt oppskrytt den luftfjæringa.
Og svært dyr og reppe på.
Legg også merke til at de fleste er ombygd fra vare til stasjonsvogn etter da 10 års regelen.
Taktrekk er delvis skjært opp, og erstatte med en hardplast innertak, der airbager er koblet ut i tak og på A-stolper.
Vesentlig dårligere beskyttelse i hoderegion om disse ikke er koblet inn igjen.
Se på A-stolpen der det står 'airbag', er det en klisterlappe over er den nok ikke koblet inn igjen etter ombygging.
Grunne til utkobling er at airbagen for for lite rom til og eksponere når varevegg/plasttak er montert.
Ellers er det bare og bruke sundt bondevett og kjøp alltid 'selgeren, før bilen.
Lykke til ;)
 
Redigert:
Takk for svar! Er helt uaktuelt med Rav4. Er enten Land Cruiser eller å beholde elbil en stund til. Er ikke redd for utgifter, heller dieselpolitikk i årene fremover. Og om overgangen blir stor fra en elbil jeg kan varme opp via app hver morgen
Oppvarming via app løser du enkelt med webasto. Dieselpolitikk er jo helt lotto. Ville ikke kjøpt ny dieselbil idag men en eldre hadde jeg ikke vært så nervøs for med tanke på politikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Vurderer å bytte bil nummer to (eGolf) med en litt røffere sak, og LC kommer høyt opp på listen. Har kikket på nesten nye varebiler, virker som de holder seg veldig godt i pris @Phenix ?

Og hva med kostnader til service, hva ligger dette på?

Ser også at det er en del «autoriserte» forhandlere som selger ombygde nye biler, noen spesielle fallgruver her? Kjennet for så vidt godt til problematikken rundt ombyggingen som nevnt i posten over, det er jo greit om bilen kan settes tilbake i originalstand på et eller annet tidspunkt.
 
Vurderer å bytte bil nummer to (eGolf) med en litt røffere sak, og LC kommer høyt opp på listen. Har kikket på nesten nye varebiler, virker som de holder seg veldig godt i pris @Phenix ?

Og hva med kostnader til service, hva ligger dette på?

Ser også at det er en del «autoriserte» forhandlere som selger ombygde nye biler, noen spesielle fallgruver her? Kjennet for så vidt godt til problematikken rundt ombyggingen som nevnt i posten over, det er jo greit om bilen kan settes tilbake i originalstand på et eller annet tidspunkt.
Kom jo en fin facelift i 2018 med noen endringer. Disse ligger på 550K+.....
Er vel ca 7-8K for en storservice, og det halve for en mellomservice.
 
De steinsprutene man får bak er ofte fra egen bil. Turbulens under bilen plukker opp småstein og punkterer lakken. Boblen som med tiden blir synlig er rett og slett sinkbelegget som gjør jobben sin. I starten er det kun en bitteliten punktering i lakken.

Du har sikkert lagt merke til at enkelte biler blir fortere skitne bak enn andre, og det har samme årsak.

Veldig kjipt, men omtrent umulig å komme unna.

Vis vedlegg 238970
Dette har jeg hørt snakk om før. Kan virkelig turbulens bli så kraftig at når bilen beveger seg fremover i 60+ km/t så kommer da steinen bak fra bilen og tar bilen igjen med såpass hastighet at den har kraft nok til å punktere lakken?