Bilsnakk

SL 500 er bra biler ellers må eg jo nevne 928 , som i GT(S) versjon er helt konge. ( Sjølsagt helt objektivt)

I kjent klokkeriet stil så kjem eg og med et forslag som sprenger budsjettet akkurat litt , men må være en vanvittig god Gt tourer https://www.finn.no/261429109

Cont GT er helt rått, men usikker på om mitt budsjett og økonomi tåler å drifte en slik bil:LOL: Kanskje ved neste korsvei..
 
Skjønner! Om det primært er lyd, design og et relativt forutsigbart vedlikehold som er kriteriene, så er F-type V6 (380hk) et godt alternativ for ditt budsjett. Den har også noen moderne bekvemmeligheter som du ikke får med XK/XKR. Synes forøvrig V6-eren har et langt mer dynamisk og pent lydbilde kontra storebror sin vulgære og monotone V8-er.

Jeg har ikke prøvekjørt eldre AM-er, men mtp. ryktet og fraværet av forhandlere i Bergen hadde jeg styrt unna.

Personlig hadde jeg nok forsøkt å strekke budsjettet litt (ved salg av en klokke e.l.) og gått for en 991.1 C2S, da jeg opplever at både lydbilde og kjøreegenskapene er bedre. Du vil også kunne tegne PAW på disse bilene noen år til.

Det viktigste er uansett å få tatt en prøvetur i samtlige kandidater før du tar en beslutning.

Takk for gode tips. F type er absolutt en het kandidat som oppfyller mye av det jeg liker/ser etter. Prismessig helt innenfor også. Tenker at AM
får bli med drømmen enn så lenge.
Spørs om ikke 991.1 ikke blir for dyrt i denne omgang. Har dog tenkt å se om jeg får prøvd en 991 å sammenligne med 997.1 og 2.
 
  • Liker
Reaksjoner: Skug
Har en 997.2 4S, så kan gi noen betraktninger på denne. En helt fantastisk bil som bringer frem et smil hver gang jeg kjører den. Denne generasjonen sitter etter min mening helt perfekt mellom «gammel og ny» 911, med oppgradert interiør, DFI motor, PDK (hvis du ikke må ha manuell), størrelse, styrefølelse, ingen turboer, osv. Kjøreegenskapene er helt suverene, samtidig som at den faktisk kan brukes i hverdagen - barnesete går lett i baksete. Med 385hk er det mer enn nok kraft for min del, og vil si det passer perfekt til bruk på vanlige veier. Kvaliteten er også et stort steg opp fra 996/997.1, særlig mtp. drivlinje. Eneste negative for meg er litt svakt lydbilde, men det ordnet seg da et Porsche center satte på et originalt FVD anlegg med litt mer trøkk.

Et pent 997.2 S eksemplar ligger nok rundt 800k+, men absolutt noe jeg ville vurdert. Tegn PAW eller If forsikring med motor og girkasse hvis du vil ha litt ekstra trygghet.

Takk for tilbakemelding! 997.2 frister vesentlig mer enn 997.1 som gjerne passer budsjett noe bedre. Enig i det du skriver at den sitter perfekt mellom eldre/ny 911 - fikk samme følelse da jeg prøvde 997.2. Lydbilde var også prima!
Vi får se hva det blir til, ikke lett dette her!
Jakten og prøverunder rundt hos de forskjellige merkene/forhandlerne forsetter. Vesentlig mye kjekkere å prøve slike biler enn å se etter ny batteribil:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Canuck
Det er mye kunnskap om så mangt her inne, så jeg prøver om det finnes noe om batteriteknologi og jeg.
Jeg må vinne vekt i campingvogna, og vil gå fra bly til lithium-batteri (dobbel kapasitet, mer enn halvert vekt).
Lurer litt på et 100Ah batteri fra Ritar, og hva man må tenke på iht. varme ved lading. Er det verdt/nødvendig å gå for et med innebygd varme? Er BMS på dette god nok, eller bør den være bedre?
 
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil, men denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?

Ja takk begge deler. Elbil funker som bare det til hverdagen, kjøp deg noe med sjel i tillegg til koseturer.. :)

Mvh Ole B.

(EDIT: Hvis du driter penger, men mangler garasjeplass så finnes Taycan har jeg hørt, som trolig er det nærmeste du kommer morsom elbil. :) Mener fremdeles 2 biler er bedre. Og gjerne billigere...)
 
Redigert:
Denne type bil kryper straks under 1 mill snart.
Blir ikke mer gøy enn dette....

1660742036392.png
 
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil, men denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?
Eg avbestilte.

Gav meg nada feeling.

Ser egentlig kun på veteran per nu. Då var det sjel...
 
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil, men denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?
Det er sikkert noen som vil overta denne, og da får du i tillegg gleden av å glede en hipster :mrgreen: Med dagens leveringstider på ny bil er det kanskje grei skuring for forhandler også? Ny bil skal være spenning og masse gode følelser. Det høres nesten ut som du gleder deg mer til å gå i matbutikken enn å hente batteribilen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg så at Taycan begynner på 700k. Da som ribbet. Jeg har ikke prøvd eller sett på denne ribbede modellen , men drivverk må vel være ganske greit på "fattigmann-utgaven"?

Forstår at det er lite levende saker i en batteribil (quartz-bil?). Har ikke gått over til det enda, men føler at jeg er heldig som har en gammel MGF i garagen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil, men denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?
Ta imot bilen, selg den til en såkalt hipster med fortjeneste, og bruk differansen til å kjøpe deg en Mazda MX5. Evt. en 80-talls GTI hot hatchback, som du kan pusse og gnikke på, og kose deg med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Det er sikkert noen som vil overta denne, og da får du i tillegg gleden av å glede en hipster :mrgreen: Med dagens leveringstider på ny bil er det kanskje grei skuring for forhandler også? Ny bil skal være spenning og masse gode følelser. Det høres nesten ut som du gleder deg mer til å gå i matbutikken enn å hente batteribilen ;)
Tror neppe den er vanskelig å bli kvitt for forhandler. Det er en Mercedes EQC med ekstra utstyr for en formue. Fikk den for en meget god pris da jeg kjøper en del bil der. Kan jo bli bilinvistor og flippe med påslag :mrgreen:
Ja, det sitrer omtrent like mye i kroppen som når jeg kjøper et ostestykke. Det skal jo ikke være sånn...
 
Fornuftig det som @Preacher skriver. Det er veldig mye artig å få tak i, for en rimelig penge. Noe mer morsomt enn MX5 skal du lete etter. MGF er morsommere å kjøre, men kvaliteten på MX5 trumfer dersom du trenger noe som kan brukes 'til en hver tid' etc. Dette er en bil som er rimelig å eie, og flott feriebil.

Anbefaler dette .

8