Bilsnakk

Tipser om dagens episode av Klokkelandslaget her også, da vi har hatt besøk av Mil etter mil – en podcast om bil :=)
 
Tipser om dagens episode av Klokkelandslaget her også, da vi har hatt besøk av Mil etter mil – en podcast om bil :=)

Virkelig god denne.
Jeg føler meg godt skodd! Jeg er innafor...
WP_20160126_18_58_00_Pro.jpg


WP_20150531_18_00_24_Pro.jpg


WP_20140506_12_04_21_Pro.jpg


Jeg burde vært bruktbilselger!

8- D
 
Vurderer å utvide garasjen med enda en morrobil. Er særdeles svak for britiske sportsvogner, og har lenge siklet på db9 eller en v8 vantage da begge modeller er noenlunde innenfor budsjett.
Men frykter her et dyrt eierskap i tillegg til at autorisert verksted befinner seg på andre siden av landet.

Har nylig begynt å sett litt på XK / XKR 05-10 modeller og føler selv at her får man mye lekker bil/design/prestada for pengene. Med forholdsvis lite kjente/store feil samt noe rimelige i innkjøp enn AM gjør det enda mer fristende. AD i umiddelbar nærhet med et allerede godt kundeforhold er også et pluss.

Sett litt på 997 i samme prisklasse også, men av en eller annen grunn frister ikke dette på samme måte. Designspråket til britene treffer meg mye bedre.

Hva tenker folket? Noen som har erfaring med XK/XKR?
Andre alternativer som bør taes i betraktning? M-biler er utelukket, samme med Audi RS.
BFO

41B478E4-29FC-4F73-AC19-B5EE5435739F.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Tagliano og Grendel
Vurderer å utvide garasjen med enda en morrobil. Er særdeles svak for britiske sportsvogner, og har lenge siklet på db9 eller en v8 vantage da begge modeller er noenlunde innenfor budsjett.
Men frykter her et dyrt eierskap i tillegg til at autorisert verksted befinner seg på andre siden av landet.

Har nylig begynt å sett litt på XK / XKR 05-10 modeller og føler selv at her får man mye lekker bil/design/prestada for pengene. Med forholdsvis lite kjente/store feil samt noe rimelige i innkjøp enn AM gjør det enda mer fristende. AD i umiddelbar nærhet med et allerede godt kundeforhold er også et pluss.

Sett litt på 997 i samme prisklasse også, men av en eller annen grunn frister ikke dette på samme måte. Designspråket til britene treffer meg mye bedre.

Hva tenker folket? Noen som har erfaring med XK/XKR?
Andre alternativer som bør taes i betraktning? M-biler er utelukket, samme med Audi RS.
BFO

Vis vedlegg 293368
Hva med en F type? De fås til en sterkt rabattert pris om dagen, og Sandven har garantert en del «på hånden».
4x4 modellene er selvsagt å foretrekke, men en del dyrere. Om du får plass i budsjettet så ville jeg hoppet på noe slikt.
 
Aston M er helt klart toppen, @kristianc3 .
"Vær kritisk, kjør britisk". Det er ikke uten grunn...
Insignia hadde jo lang og god erfaring med AM. Nå har agenturet blitt overtatt av et annet firma. (Var det Brookland det het?). De ansatte hadde fulgt med. Positivt, siden du nå vil kunne dra ut til lyde store lokaler på Billingstad fremfor trange 'midt i svarteste oslo'.

Kompetanse er derfor ikke langt unna, og det er noe spesielt med bilene. Lyd og kvalitet er kjent for å være bra. Det sies også at det er enkelt å kjøpe brukt også, siden den gjennomsnittlige eier har flere biler. Derfor får de god pleie.

Selv James Bond har vært mer trofast mot Aston Martin enn kvinnene. Det bør si sitt.

8
 
Vurderer å utvide garasjen med enda en morrobil. Er særdeles svak for britiske sportsvogner, og har lenge siklet på db9 eller en v8 vantage da begge modeller er noenlunde innenfor budsjett.
Men frykter her et dyrt eierskap i tillegg til at autorisert verksted befinner seg på andre siden av landet.

Har nylig begynt å sett litt på XK / XKR 05-10 modeller og føler selv at her får man mye lekker bil/design/prestada for pengene. Med forholdsvis lite kjente/store feil samt noe rimelige i innkjøp enn AM gjør det enda mer fristende. AD i umiddelbar nærhet med et allerede godt kundeforhold er også et pluss.

Sett litt på 997 i samme prisklasse også, men av en eller annen grunn frister ikke dette på samme måte. Designspråket til britene treffer meg mye bedre.

Hva tenker folket? Noen som har erfaring med XK/XKR?
Andre alternativer som bør taes i betraktning? M-biler er utelukket, samme med Audi RS.
BFO

Vis vedlegg 293368

Fattern er entusiast og har Alfa Romeo GTV, Morgan 4/4 i flere utgaver og noen Jaguarer på CVen. Inkludert en XK 2008. Han er en fyr som verdsetter et lettest mulig bilhold, og avsluttet morobil-karrieren med XKen, da veien til service var lang og kronglete.

Essensen her er at XKen ble værende lenge siden det var forholdsvis lite trøbbel med den. Selvfølgelig noe, men aldri større overraskende rådyre feil som man bare må «regne med» i en morrobil. Jeg tror det er et godt valg, og det er en voldsomt god bil å kjøre.

Sidespor:
Et av mine beste «barndomsminner», da jeg som 19-åring fikk lov til å kjøre den fra Vestlandet og til sentrale Østlandet via Haukelifjell. 25 grader og knall sol hele veien med «ærmen i kærmen». Det var 8 fantastiske timer i konstant sportsmodus.

Her fra siste tur før salg

EE6B7DBD-971F-430A-B271-CB2EAE64AA81.png
 
Hva med en F type? De fås til en sterkt rabattert pris om dagen, og Sandven har garantert en del «på hånden».
4x4 modellene er selvsagt å foretrekke, men en del dyrere. Om du får plass i budsjettet så ville jeg hoppet på noe slikt.

F-Type kan også være aktuelt.
Prøvde 3-literen her for litt siden og ble veldig positivt overrasket over både oppleved kvalitetsfølelse, lydbilde og en meget effektiv girkasse. Ga absolutt mersmak, og blir med i en evt vurdering. 5-literen blir nok litt for dyr.
Liker dog bedre design på XK, vakrere linjer i mine øyne.
 
  • Liker
Reaksjoner: GT350 og gullet
Aston M er helt klart toppen, @kristianc3 .
"Vær kritisk, kjør britisk". Det er ikke uten grunn...
Insignia hadde jo lang og god erfaring med AM. Nå har agenturet blitt overtatt av et annet firma. (Var det Brookland det het?). De ansatte hadde fulgt med. Positivt, siden du nå vil kunne dra ut til lyde store lokaler på Billingstad fremfor trange 'midt i svarteste oslo'.

Kompetanse er derfor ikke langt unna, og det er noe spesielt med bilene. Lyd og kvalitet er kjent for å være bra. Det sies også at det er enkelt å kjøpe brukt også, siden den gjennomsnittlige eier har flere biler. Derfor får de god pleie.

Selv James Bond har vært mer trofast mot Aston Martin enn kvinnene. Det bør si sitt.

8
Takk for innspill.
Enig i at dette er helt der oppe - Lyd og linjer særklasse.
Har en bekjent som har en db9 og har hatt en del trøbbel av typen kostbart.
Kan ha vært en mandagsbil, men dette gjør meg litt skeptisk.
Holder dessverre til i Bergen så blir litt knotete med service og verksted. Snust litt på v8 vantage da dette kan virke som en litt «billigere» billett inn til AM-universet
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fattern er entusiast og har Alfa Romeo GTV, Morgan 4/4 i flere utgaver og noen Jaguarer på CVen. Inkludert en XK 2008. Han er en fyr som verdsetter et lettest mulig bilhold, og avsluttet morobil-karrieren med XKen, da veien til service var lang og kronglete.

Essensen her er at XKen ble værende lenge siden det var forholdsvis lite trøbbel med den. Selvfølgelig noe, men aldri større overraskende rådyre feil som man bare må «regne med» i en morrobil. Jeg tror det er et godt valg, og det er en voldsomt god bil å kjøre.

Sidespor:
Et av mine beste «barndomsminner», da jeg som 19-åring fikk lov til å kjøre den fra Vestlandet og til sentrale Østlandet via Haukelifjell. 25 grader og knall sol hele veien med «ærmen i kærmen». Det var 8 fantastiske timer i konstant sportsmodus.

Her fra siste tur før salg

Vis vedlegg 293462

Takk for svar!
Har selv fått et lignende inntrykk slik du beskriver av XK’er fra denne tidsepoken. Lite eller ingen store kostbare feil, men selvfølgelig noe smått som man må regne med på en britisk sportsbil mer noen år på baken. Men virker overall som at Jaguar gjorde en god jobb med disse bilene.

Høres helt vidunderlig ut! Helt riktig interiør også.
XK eller XKR dette?
 
@kristianc3
Hvilke morrobiler er det du har fra før? Og hva ser du etter i neste bil? Hva er budsjettet?

For øyeblikket en SL 500. Gir mye glede og kvalitetsfølelse, samt den ikke koster all verden å drifte.

Har lenge drømt om en ordentlig Grandtourer, så cab er utelukket. Veldig svak for større linjelekre coupe’er. Lyd er også viktig, Budsjett kan strekkes til 700 ish men helst under.
 
Takk for svar!
Har selv fått et lignende inntrykk slik du beskriver av XK’er fra denne tidsepoken. Lite eller ingen store kostbare feil, men selvfølgelig noe smått som man må regne med på en britisk sportsbil mer noen år på baken. Men virker overall som at Jaguar gjorde en god jobb med disse bilene.

Høres helt vidunderlig ut! Helt riktig interiør også.
XK eller XKR dette?

Dette var en XK.
 
  • Liker
Reaksjoner: kristianc3
For øyeblikket en SL 500. Gir mye glede og kvalitetsfølelse, samt den ikke koster all verden å drifte.

Har lenge drømt om en ordentlig Grandtourer, så cab er utelukket. Veldig svak for større linjelekre coupe’er. Lyd er også viktig, Budsjett kan strekkes til 700 ish men helst under.

SL 500 er bra biler ellers må eg jo nevne 928 , som i GT(S) versjon er helt konge. ( Sjølsagt helt objektivt)

I kjent klokkeriet stil så kjem eg og med et forslag som sprenger budsjettet akkurat litt , men må være en vanvittig god Gt tourer https://www.finn.no/261429109
 
  • Liker
Reaksjoner: kristianc3 og gullet
Prøvde 3-literen her for litt siden og ble veldig positivt overrasket over både oppleved kvalitetsfølelse, lydbilde og en meget effektiv girkasse.
Ja disse høster meget gode tilbakemeldinger i tester. Flere testere som heller ville hatt en slik enn 911.

Jeg må også gi min støtte til @Blodstrupmoen sitt forslag!

Et tips ang budsjett;
I dagens marked kan du få flere hundre tusen i rabatt på annonsert pris på visse typer biler. Spesielt de fra forhandlere da de har gjort innbytte på de fleste til en vesentlig lavere pris. Så ikke vær redd for å prute!
 
  • Liker
Reaksjoner: kristianc3
For øyeblikket en SL 500. Gir mye glede og kvalitetsfølelse, samt den ikke koster all verden å drifte.

Har lenge drømt om en ordentlig Grandtourer, så cab er utelukket. Veldig svak for større linjelekre coupe’er. Lyd er også viktig, Budsjett kan strekkes til 700 ish men helst under.

Skjønner! Om det primært er lyd, design og et relativt forutsigbart vedlikehold som er kriteriene, så er F-type V6 (380hk) et godt alternativ for ditt budsjett. Den har også noen moderne bekvemmeligheter som du ikke får med XK/XKR. Synes forøvrig V6-eren har et langt mer dynamisk og pent lydbilde kontra storebror sin vulgære og monotone V8-er.

Jeg har ikke prøvekjørt eldre AM-er, men mtp. ryktet og fraværet av forhandlere i Bergen hadde jeg styrt unna.

Personlig hadde jeg nok forsøkt å strekke budsjettet litt (ved salg av en klokke e.l.) og gått for en 991.1 C2S, da jeg opplever at både lydbilde og kjøreegenskapene er bedre. Du vil også kunne tegne PAW på disse bilene noen år til.

Det viktigste er uansett å få tatt en prøvetur i samtlige kandidater før du tar en beslutning.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kristianc3 og Zawatch
For øyeblikket en SL 500. Gir mye glede og kvalitetsfølelse, samt den ikke koster all verden å drifte.

Har lenge drømt om en ordentlig Grandtourer, så cab er utelukket. Veldig svak for større linjelekre coupe’er. Lyd er også viktig, Budsjett kan strekkes til 700 ish men helst under.
Har en 997.2 4S, så kan gi noen betraktninger på denne. En helt fantastisk bil som bringer frem et smil hver gang jeg kjører den. Denne generasjonen sitter etter min mening helt perfekt mellom «gammel og ny» 911, med oppgradert interiør, DFI motor, PDK (hvis du ikke må ha manuell), størrelse, styrefølelse, ingen turboer, osv. Kjøreegenskapene er helt suverene, samtidig som at den faktisk kan brukes i hverdagen - barnesete går lett i baksete. Med 385hk er det mer enn nok kraft for min del, og vil si det passer perfekt til bruk på vanlige veier. Kvaliteten er også et stort steg opp fra 996/997.1, særlig mtp. drivlinje. Eneste negative for meg er litt svakt lydbilde, men det ordnet seg da et Porsche center satte på et originalt FVD anlegg med litt mer trøkk.

Et pent 997.2 S eksemplar ligger nok rundt 800k+, men absolutt noe jeg ville vurdert. Tegn PAW eller If forsikring med motor og girkasse hvis du vil ha litt ekstra trygghet.
 
Hvis du ikke er redd for driftskostnader og kan leve med en litt kranglete girkasse:
 
  • Elsker
Reaksjoner: kristianc3 og Grendel