Baselworld 2015 - 19.-26. mars! Hva har vi i vente?

Her sitter damen og kontrollerer at ankeret er på plass. Nei, det trenger nok litt justering, dette her!

2015-03-23%2011.33.08_zpsyylz8ivz.jpg


Litt tettere på. Her er siste nytt fra Maurice Lacroix, ML230 urverket, som de nå påstår er utelukkende av metall (silitium og litt annet), og som du ser er ankeret uten steiner. Det skal bety mye mindre behov som smøring. Av samme grunn er svingtallet på klokken 2,5 Hz, eller 18 000 slag i timen. Veldig morsomt urverk!

2015-03-23%2011.32.30_zpsuqiuoboa.jpg


Simen og jeg likte oss best i serviceavdelingen! Her representert med et knippe holdere for urverk av forskjellige slag

2015-03-23%2011.18.33_zpsikca8cdg.jpg


Delelageret er robotstyrt og DIGERT!

2015-03-23%2011.21.07_zpshlpyguxn.jpg
 
Askania også:)
Dette er egentlig ikke en nyhet, men en spesialversjon som sjefen hadde lyst på. No bullshit; timer og minutt, ingen dato
Jeg klarte å raske til meg et eksemplar, det vil si, en normal versjon, og visere pluss skive til å "modde" selv. Dette blir en limitert limited edition.

2015-03-22%2018.07.38_zpsqdliiifs.jpg


Her er en nykommer

2015-03-22%2017.48.38_zps0hhp9czx.jpg


Veldig kraftig og behagelig lenke til den digre 500 metersklokka

2015-03-22%2018.01.33_zpsion4ryuq.jpg
 
Jeg var hos STOWA og hilste på. Se på Stowa, og kjøp deg en klokke derfra! De har ingen distribusjon, dessverre (for meg), så du kan kun kjøpe klokken online. Jeg har nettopp fått reservedeler til en uheldig Stowa, og fabrikken er ytterst hjelpsomme! Sender deler kjapt og effektivt.
Kvaliteten på klokkene hører hjemme i minst ett høyere prisnivå, og designet er helt slående vakkert synes jeg. Nå høres det ut som jeg tjener penger om du kjøper Stowa; det er ikke sånn. Jeg bare digger de pragmatiske, rene klokkene!

Når det gjelder dameklokker vil jeg slå et slag for C. H. Wolf!

2015-03-22%2012.38.03_zpswiyt1gmq.jpg


Klokkene fra den lille fabrikken i Glasütte er rene og elegante, og de har en liten vri som ikke alle de andre har. Klarer ikke helt å sette fingeren på det, men jeg synes dette er flott

41d147ca-dc69-4325-ba59-1c20d26b5145_zpstmagofkc.jpg


C.H. Wolf hadde navnet Hemess inntil ifjor. På grunn av Hermes i Paris byttet de navn, og de sikter til tradisjoner i firmaets grunnlegger som også laget klokker, for lenge siden.
De er stolte av sine klokker med stående panel, eller hel ved i dørken på tallskiven (ja det er ekte treverk)

2015-03-22%2012.25.10_zpshlnxnbsj.jpg


Her er en spesialversjon med rem fra den jakken du ser på bildet

2015-03-22%2012.31.18_zpsp1kapntx.jpg



Vel, dette oppsummerer min iphones minnebruk i Sveits i år, stort sett. Hodet mitt renner over av inntrykk, og vi har fått nye bekjente som vi skal ha mer kontakt med. Det er sprøtt å stå og prate med en fyr som har laget sin egen evighetskalender, sin egen månefase, og en mekanisme som viser forholdet mellom solen og månen! Han hadde modeller og forklarte hvordan de funker... Eller han som laget den hydrauliske skrutrekkeren du så bilde av tidligere.
Vi har kontakt med en fabrikk som kan lage klokkedeler en og en, ut fra en CAD tegning. Det betyr at hvis vi virkelig står fast med det helt spesielle urverket, og en del er fullstendig utslitt, eller mangler, ja da skriver vi en epost til fjellandsbyen der nede. Takk for sist, sier vi da :)
 
Takk for fin og interessant bildeserie @Arcticboy! Stowa har veldig mye flott, fattern har en "Marine" modell med blå visere og hvit skive som rett og slett er slående nydelig. MYE for pengene :)

Forresten veldig interessant å lese at dere kan tilby å få produsert enkeltstående deler på individuell basis! Dette er det vel ikke mange i Norge som tilbyr?
 
Redigert av en moderator:
Basel 2015 på hell. Og A-blog-to-watch har kåret sine 10 høydepunkter.

Ingen direkte overraskelser selv om mange nok vil savne klokker. For eksempel Pateks pilotur.

Der i mot har de funnet plass til et annet pilotur som har gått meg hus forbi, nemlig Zeniths Pilot 20 i bronse.

Zenith-Pilot-Type-20-Extra-Special-Bronze-ablogtowatch-top10-1.jpg


Vanen tro har Zenith funnet på noe helt nytt igjen. Bronse. Men jeg likte denne. Og jeg likte veldig godt at Zenith bruker et eget kaliber, og at vi kanskje kan håpe Sellita-flørten er over.
 
Uhm. Sarkastisk eller? Bronse har mange av småmerkene drevet med i et par år nå. Mest i dykkerur, men ihvertfall Archimede har laget pilotklokke:

Vil anta at det var et snev av sarkasme. Er vel snart bare Rolex og topp tre som ikke har gjort bronseklokke. Jaja, jeg vet om et par merker til.
 
Uhm. Sarkastisk eller? Bronse har mange av småmerkene drevet med i et par år nå. Mest i dykkerur, men ihvertfall Archimede har laget pilotklokke:

Vil anta at det var et snev av sarkasme. Er vel snart bare Rolex og topp tre som ikke har gjort bronseklokke. Jaja, jeg vet om et par merker til.

Eller at det er den første bronseklokken fra Zenith. Uansett, jeg likte den!

Jeg skylder på akutt søvnmangel, sarkasmen er jo åpenbar.

Ah. Glemte som vanlig at folk ikke er inne i hodet mitt og ikke umiddelbart kjenner til mitt syn på Zenith.

Så altså:

Zenith har hatt en tradisjon for å spy ut modeller og varianter av modeller over en lav sko. Da jeg samlet på Zenith-ut, var det ikke sjelden at jeg kom over modeller som ingen andre av de dedikerte samlerne hadde hørt om. For eksempel ble det solgt en modell med et modellnummer hvor nesten av ingen av klokkene er like. Årsaken var at Zenith kun sendte urverkene til Italia, hvor andre laget urkassene og skivene. Hvor mange ulike modeller har Rolex laget siden 1970-tallet? En del, men ikke flere enn at klokkeinteresserte raskt kan kjenne dem igjen og identifisere dem som Sea-dweller, Submariner, Daytona, Datejust eller hva det nå måtte være. Zenith? Vel... Jeg tror det var i 2006-katalogen at de hadde over 100 ulike modeller fordelt på obskure produktlinjer som hadde forandret seg enormt bare fra 70-tallet.

Så fulgte noen år med relativ edruelighet basert på retro design og modeller. Zeniths "DNA" skulle stå i sentrum. Så begynte det å skli ut igjen. El Primero skulle ikke være et urverk, det skulle være en modell (så de lagde ur med El Primero på skiven som ikke var kronografer) - Plutselig var de digre diameterene de hadde gått så langt vekk fra tilbake, og når man trodde man hadde sett det meste, dukket det opp et Zenith-ur med Sellita-kaliber.

Zenith har aldri laget et ur i bronse før, så hva er mer typisk enn at de plutselig finner ut at de skal gjøre nettopp det.

Så altså: Ikke sarkasme, men mer oppgitthet/fascinasjon. Og bud om at Zenith-samlere i fremtiden også skal ha et stort modelltilfang å forholde seg til.

Når det er sagt: Beste Zenith Pilot fra de siste år?

Ja, det synes jeg.

10859957_754193884664024_590362149_n_zpsqy3dfm2x.jpg
 
Det som er synd med disse Pilot er at det Elite urverket ofte "svømmer" i disse stor kasser: Urverket var skap for slanke dressklokker og var blant de tynneste i sin tid hvis ikke den tynneste der og da i 1994.
25,6mm diameter og 3,28mm tykk

Zenith burde utvikle et større manuell opptrekking urverk basert på noen av sin eldre urverk og bruke disse i Pilot kasser: Med visning bak?