Baselworld 2015 - 19.-26. mars! Hva har vi i vente?

carreracalibre18_2015.jpg


Carrera Calibre 18 Chronograph er noe av det bedre som er blitt presentert på Basel i år.
Bare synd jeg ikke er noen Tag´Man!

Enig at Tag er tommel ned for meg også.......Men Heuer derimot !!!
 
Jeg har fått mer troen på Tag Heuer den senere tiden. Jeg liker den nye Carreraen. Den er klassisk og stilig. Jeg liker også deres nye prisstrategi hvor de tilstreber å komme seg tilbake i et lavere prissegment. Jeg er glad for at de gjør sitt for å hoppe av priskjøret som har preget bransjen over lang tid nå. Jeg er enig med Jean-Claude Biver i at dette neppe er bærekraftig for endel av merkene. Det er derfor gledelig at man kan få et kvalitetsur til en billigere penge enn vi har sett. Jeg ser fornuften i det, for hvor mange vil egentlig gi 70k for en chrono fra TH? Da er det mye annet gøy å heller bruke pengene på.
 
Var innom Bruvik og prøvde denne. Denne kan jeg fort ryke på. Helgens store overraskelse at en av favorittene fra Basel er norsk. Satt utrolig godt på armen og remmen ser helt nydelig ut!

 
Jeg har fått mer troen på Tag Heuer den senere tiden. Jeg liker den nye Carreraen. Den er klassisk og stilig. Jeg liker også deres nye prisstrategi hvor de tilstreber å komme seg tilbake i et lavere prissegment. Jeg er glad for at de gjør sitt for å hoppe av priskjøret som har preget bransjen over lang tid nå. Jeg er enig med Jean-Claude Biver i at dette neppe er bærekraftig for endel av merkene. Det er derfor gledelig at man kan få et kvalitetsur til en billigere penge enn vi har sett. Jeg ser fornuften i det, for hvor mange vil egentlig gi 70k for en chrono fra TH? Da er det mye annet gøy å heller bruke pengene på.

Hvis de tar denne avgjørelse, det er bare fordi salgene har stupet ned de siste årene...
Lanseringen av det nytt "in-house" urverk Caliber 1887 som skulle dra Tag.H opp igjen i prestisje, ble egentlig en stor flopp på grunn av den Seiko teknologi sammarbeid avsløring.
De skulle der og da har brukt mer penger og tid til en egen utvikling på teknologiske løsninger: Det hadde betalte seg igjen senere...
Trist men sånn går det når man tar sjanser og short-cuts i den verden.
Ja, Tag.H har tapt kraftig i prestisjen og der fra kan ikke hive seg på prisklatring bølge som de andre: Eller hadde de gjorte det...Garantert.
 
Den er ikke akkurat liten, men herregud så kul den er på armen. Det blir nok dog med tittingen på denne.

 

Det er mulig jeg er gretten på morgenkvisten, men den artikkelen ga meg følelsen av å lese en dårlig norskstil fra ungdomsskolen, bare med mye dårligere språk.

I det minste vet vi nå at Tag må lykkes med Google-samarbeidet sitt for at ikke hele klokkeindustrien skal gå under i den ustoppelige digitaliseringen av livene våre: "Hvis strategien ikke lykkes, samtidig som forbrukerne beveger seg raskt fra mekaniske til smartklokker, kan vi derimot vitne hvordan nok en industri blir offer for den ustoppelige digitaliseringen av livene våre. For andre gang."
 
Var innom Bruvik og prøvde denne. Denne kan jeg fort ryke på. Helgens store overraskelse at en av favorittene fra Basel er norsk. Satt utrolig godt på armen og remmen ser helt nydelig ut!


Hva slags urverk sitter i denne?
 
Hmm... Så utrolig kule. Jeg har seriøse tanker om å spare opp til en av disse to. :cool:

Trodde først at den nye SBEX001 også kom i en versjon uten high-beat som kostet 30k, men det stemmer ikke, den kommer kun med high-beat og en pris på 55k. Emperor Tuna er vel den som koster 30k, og som ikke er limitert.

Tror jeg får spare opp til lillebroren SBDX001 i stedet!

For en ekstremt nydelig skive denne limiterte SBEX001 har...

Bilder fra fratellowatches: http://www.fratellowatches.com/baselworld-2015-the-new-seiko-marinemasters/

P3195768.jpg


P3195762.jpg


P3195767.jpg


P3195792.jpg
 
Redigert:
Tudor North Flag

[video=youtube;Qy13wK7JPOk]https://www.youtube.com/watch?v=Qy13wK7JPOk[/video]

Tudor Pelagos

[video=youtube;8F0dxbh69Qs]https://www.youtube.com/watch?v=8F0dxbh69Qs[/video]
 
Si hva dere vil om TagHeuer, men denne var faktisk råkul! Litt Hublot design og lukter av Biver sin innvolvering i klokkemerket, men dette tror jeg kan bli en suksess for merket. Under 5000 CHF og inhouse verk. Hva er det å ikke like :)

x580x9999_TAG_HEUER_01_5.jpg
 
Kan dette være en lønnsom økonomisk investering? Kunne tenke meg en speedy, og likte denne, men stiv pris på 50k...

Kryssposter fra Speedmaster-tråden:

Var på Omega standen i går. Snoopy var utsolgt før klokken 12:00 i går. Sett bort fra du som har bestilt, tror jeg ikke vi får se den i Norge i butikk. Larsen fikk ikke tak i den.

Så denne får du nok ikke tak i ny. Og jeg tviler på at den blir noe billigere på bruktmarkedet.
 

Ja 2JHead jeg så det og nevnet det der 4 dager siden:
http://www.tidssonen.no/forum/klokk...26-mars-hva-har-vi-i-vente-27876/index32.html

Og her er min full mening om hele Rolex "apology".

Ved å si "A new, monobloc, cut-out oscillating weight on a ball bearing improves shock resistance and efficiency." Rolex godkjenner endelig at sin tidligere løsning med enkelte stål askling i en rubin hylse var først og fremst ikke god nok mot sjokk.
Men den kulelager løsning ble først produsert av Eterna i 1948 og har vært brukt over hele urverk industri i mange år...
Girard-Perregaux kom med en enda bedre løsing i 2003: Kulelager med keramikk kuler.
Løsningen har vært senere adoptert av Patek-Philippe, Jaeger-LeCloultre, Eterna...
http://www.thepurists.net/forum/gp/gp_cb/gp_ceramics.htm




Det er vel kjent at rubiner kan sprekke og det var et vel kjent problem på Rolex sine rotorakslings hylse som vi ser i bilden under: Spesielt når rubin biter vandrer i urverket...


Var det noen "fornektelse" fra Rolex gjennom mange år, eller sparing på omgjøring av sin kjedeproduksjons prosess?
Fordi allerede i 2000, Rolex var de ut med sin ny 4130 chronograf urverk (som erstatning til El Primero fra Zenith) med kulelager på rotoren: For første gang de adopterte "Eterna sin løsning".
http://www.hodinkee.com/blog/a-vint...on-of-the-rolex-daytona-past-to-present-pt-23

15 år tok det før de videre adopterte kulelagerens løsning for en 3 visere urverk.
But, don´t be fooled... Rolex bruker fortsatt ikke det beste i industri: Nemlig kulelageret med keramikk kuler.
Fordi den ny 3255 urverk bruker kulelager med stålkuler.
Hvorfor ikke gå for den Top-Notch når de endelig starter på det 3 visere urverk?
Med prisene Rolex praktiserer, burde det bli keramikk løsning etter min mening.

Jeg tror personlig at Rolex har bygget en stor stolthet angående sine egne patenter over årene og det har tatt opp sin prestisje: Helt normalt egentlig...
Men å adopterer fort de andre sine patenter eller løsninger kan medføre at de skulle erkjenne at de selv kommer ikke ut med "det beste" i industrien.
Det skader prestisjen og stolthet på noen måte... Og Rolex kommer seg til det etter lang tenking, men baklengs og "mot viljen sin".
De er ikke alene med å har en "arroganse" som spiller mot seg selv: En del andre i den sveitsiske industri oppfører seg sånn.
G.Daniels fikk å smake på det når han gikk rundt og presenterte sin Co-axial-escapement oppfinnelse...
 
Redigert av en moderator:
Alle bildene!!

Jeg må bearbeide bildene litt, men de kommer! Her er det spennende nyheter, og noen gamle ringrever som er godt sjult. Det er vanvittig mye mer i klokkeindustrien enn de store gutta...

To be continued, Arcticboy, Basel.
 
Det kommer noen til Norge etter hva jeg har skjønt, men virker som alle er solgt på forhånd. Imponert over hvor raskt folk tar beslutninger :p