AP... Hva f. er poenget?

Det som er interessant, er at markedet tok imot royal oak med vantro da det ble lansert. AP RO solgte slettes ikke, og var helt klart overpriset de første årene i sin salgssyklus (over ti ganger så dyr som submariner). Utrolig nok nektet AP og gi seg, og man må derfor kunne tillate seg å spørre hva som skjedde med markedet?
Min generelle og muligens litt provoserende påstand handler ikke om AP, men om klokkeinteresserte. Jeg tror historie og merkevare/status er noe vi betaler gladelig for idag, kontra 50 år siden. Da tror jeg rett og slett markedet var flinkere til å ubesudlet definere om et ur var verdt prisen. AP RO var klokken som ble det tydelige Veiskille i slik utvikling. Det er jo litt kult :D

AP har et distinkt design, som ikke alle liker, men, sett bort ifra pris eropplevd kvalitet god. Lenkene er kunstverk, finish er skyhøy. Men, kvalitetsfølelse iforhold til pris er subjektivt...
AP for meg har mye flott, og mye jeg selv ikke hadde kjøpt. Uavhengig av dette må man anerkjenne AP som en av de virkelig store. Et ur som også vil passe i alle moderne samlinger, om kun for kontroversitet?

Menne. Lykke til med å finne enighet;)
 
Det jeg synes er pussig er at inhousediskusjonen dukker opp i en AP-tråd:confused: De er jo et av manufakturene som virkelig har laget mange og gode verk:D

Videre er det vel få merker, med litt volum, som kan friste med samme grad av håndtverk og finish. I tillegg er selskapet fortsatt på familiens hender.

EN WIS VÅTE DRØM:D





Smak og behag av design er noe helt annet. Jeg synes det meste de lager ser smashing ut, men aksepterer at ikke alle gjør det. Men jeg synes generelt at å dra frem de største karbonklumpene til 1000k er lite nyttig i diskusjonen, de ikke er laget for oss. Det finnes et "kjempemarked", og mange seriøse samlere, av slike ur. At de ikke ser ut som en Patek 5146 får heller være. Det gjør ikke klokken dårligere.
 
Min ærlige oppriktige mening: Jeg synes ikke noen AP er fine i det hele tatt. Dette er personlig smak og jeg respekterer de som ser på AP som en grail.
 
En ting klokkeinteressen har lært meg, er at smaken utvikles over tid. Det man overhode ikke likte før, kan plutselig være midt i blinken noen år senere. Kan bli artig å se om dette stemmer for noen av dem som er mest kritisk overfor AP ;)

Så sant, så sant!

Som trådstarter har denne diskusjonen for meg vært svært fruktbar. Jeg har faktisk nå tenkt mye på en vintage RO (ref. 5402), og er skikkelig på glid, for å si det sånn. Det er denne jeg tenker på:

AP5402.jpg


Finish og urverk er det IMHO ikke vits å diskutere. Det er vel objektivt hevet over enhver tvil at dette er kvalitet. Designet derimot er subjektivt og avhengig av smak. For min del har jeg småproblemer med teksturen på skiva. Og krona. Får se om jeg vokser inn eller ut ift dette.

Igjen: Modning.... :)

Men så var det prisen, 150.000 og oppover etter en kjapp runde på nettet... :?
 
Det er en nydelig sak det der, Spacecowboy...
Jeg klødde på en sånn og det var ikke noe å si på kvalitet og finnish, nei. Jeg får fremdeles vont i magen av å se på de slottede bolthodene og kronen, hadde jeg først fått tak i en sånn tror jeg at jeg hadde blitt veldig fristet til å bore opp og sette i runde bolthoder og lage/omarbeide ny krone. Men det sitter jo litt langt inne når man vet det reduserer annenhåndsverdien.
 
Så sant, så sant!

Som trådstarter har denne diskusjonen for meg vært svært fruktbar. Jeg har faktisk nå tenkt mye på en vintage RO (ref. 5402), og er skikkelig på glid, for å si det sånn. Det er denne jeg tenker på:

AP5402.jpg


Finish og urverk er det IMHO ikke vits å diskutere. Det er vel objektivt hevet over enhver tvil at dette er kvalitet. Designet derimot er subjektivt og avhengig av smak. For min del har jeg småproblemer med teksturen på skiva. Og krona. Får se om jeg vokser inn eller ut ift dette.

Igjen: Modning.... :)

Men så var det prisen, 150.000 og oppover etter en kjapp runde på nettet... :?

Spørs jo om du vil ha a,b eller c-serie, men ja det koster å ha APe seks;)
 
Nydelige klokker, M&M!
Imho kan effekten av spissformuleringer være at folk blir mer tilbakeholdne med å vise frem godbitene sine. Det vil jo være sterkt beklagelig. Uenighet er bra, men diskusjon bør gjøres etter andre prinsipper enn de John Arne Riise forfekter på Twitter ;)
 
Men jeg forstår ikke helt hvorfor du mener de ikke har en funksjon slik de er ?

Hele poenget er jo at du ikke skal måtte sitte med to skrutrekkere på hver sin side av hodet.... Jeg synes det er en elegant løsning på et problem som ellers hadde måttet vært løst ved hjelp av spesialverktøy eller en egen holder for hodet når skal det skal på service?
 
Men jeg forstår ikke helt hvorfor du mener de ikke har en funksjon slik de er ?

Hele poenget er jo at du ikke skal måtte sitte med to skrutrekkere på hver sin side av hodet.... Jeg synes det er en elegant løsning på et problem som ellers hadde måttet vært løst ved hjelp av spesialverktøy eller en egen holder for hodet når skal det skal på service?

Nei, det tror jeg ikke. Om du har en kasse i gull tror jeg ikke urmakeren løsner fra baksiden uten å holde igjen med skrutrekker i skrusporene på fremsiden. Tenk deg kostnaden om skruhodet blir med rundt!
 
Nei, det tror jeg ikke. Om du har en kasse i gull tror jeg ikke urmakeren løsner fra baksiden uten å holde igjen med skrutrekker i skrusporene på fremsiden. Tenk deg kostnaden om skruhodet blir med rundt!

Det gjør det nok ikke....

Er ekstremt nøyaktig hvilket moment disse skruene skal skrus til med.
 
Det gjør det nok ikke....

Er ekstremt nøyaktig hvilket moment disse skruene skal skrus til med.

Mulig du har rett, men forrige gang diskusjonen rundt disse skruene var oppe tror jeg det var noen som skrev at sporene faktisk hadde en funksjon. Jeg har ingenproblemer med skruene OM skruesporene har en funksjon.

For ovring digger jeg din ROO Diver :) Og dine andre ROO, noen som sa GTG?
 
... Og jeg er ganske sikker på at du aldri har hatt en AP i stål i hendene når du sier det er overpriset.

Jo, jeg har faktisk hatt en i hendene og ja, detaljkvaliteten er utsøkt. AP klarte med RO å etablere stål som et materiale også for det øverste segmentet. Dette har ingenting med overprising å gjøre. Innrømmer det.

Om ikke annet, så postet Bilanz et fantastisk flott bilde. Det motbeviser faktisk budskapet hans da bildet viser hvor eksepsjonell finish Royal Oak har :)

Desverre druknet tydeligvis budskapet mitt i den uheldige formuleringen på slutten av innlegget.

Når det er sagt husker jeg en test av en AP RO UltraThin jeg leste forleden i Chrono eller Armbanduhren. Dette var en ny type test hvor de plukket den helt fra hverandre for riktig å kunne analysere kvaliteten. Alle delene og særlig den imponerende lenken og kassen var utsøkt håndarbeid men de fant svakheter ved selve urverket faktisk. Med tanke på den (ihvertfall for noen) relativt sett høye prisen for et stålur var konklusjonen at 'value for money' var beskjeden. Men det er klart.. hvis man elsker fantastiske lenker..

Ps
se ellers denne oversikten over The 10 Most Overpriced Products
http://www.dailyfinance.com/blog/2010/09/27/10-most-overpriced-products-you-should-avoid/
Ds
 
Hadde vært artig å se i fabrikken en gang hvordan de faktisk skrudde dette sammen...
Mange teorier :p.

Kan jo også tenkes at skruesporet brukes for å skru inn skruen først til den går ned i sporet og så tas det hele bakfra.

Personlig liker jeg nå engang hvordan det hele ser ut, men hadde vært artig å vite.

Og Mathfjeld; du skal få tafse en dag vettu :)