AP... Hva f. er poenget?

Jeg synes utfordringen er helt kurant. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og haters må bare hate :)

Men som Moore sier: smaken er som baken (fritt oversatt)

AP er jo status og det er viktig for mange.

Jeg tror det er rimelig underordnet for de fleste av TS-folket. Jeg er en estetikkhore og har et enkelt svar. Dvs to enkle svar. Bildene taler for seg selv. For meg er dette to av de vakreste ur som er laget:

AP26300TrATZ.jpg

DSC_0235.jpg

• Liker
Reaksjoner: Vestante
Kan glatt inrømme at jeg er på gli. Det er en meget lekker klokke.

Men nå er også promillen noget høyere enn ved forrige innlegg. ;)

Jeg synes den originale RO, slik Genta designet den, er en veldig vakker klokke:

ClymerRO08.jpg

Dessverre har AP gjort noen små endringer på den slik at den ikke lenger er fullt så vakker, men den er fortsatt, i mine øyne, vakker.

Av en eller annen grunn har imidlertid AP valgt å vulgarisere designet ved å lage en spin-off serie med modeller som går fra OK til helt inn i helv***s, grønnj**lig stygt.

4eea066c4e566541b337b5a5842e30aa.jpg

For noen av modellene i ROO-serien kan man selvfølgelig si at "smaken er som baken", og at designet kun er et spørsmål om smak og behag. Enkelte andre modeller er imidlertid så hinsides alt som er fint og bra, at det å i det hele tatt bruke navnet "Royal Oak" er et hån mot Gentas originaldesign.

Elsker AP ... Hater at jeg ikke kan legge schpenn på bordet og eie en Genta-modell, gjerne clea lyseblå skive ... Ambivalent til tråden, litt vel sterkt språk samtidig greit å utfordre venner med felles interesse

Makan til oppgulp har jeg aldri hørt... Skjønner det er vanskelig å forstå hva AP er og står for..... særlig når man spankulerer rundt med en Croton på lanken selv!

Der kom den, ja! :D

Tusen takk for mange veldig bra svar. En clean RO? Joda, jeg er på glid. Tror jeg reagerer på chrono-ene, noe som jeg i utgangspunktet er mest interessert i. Noen av disse, tør jeg si det, blir litt sånn Invicta...

Picture018.jpg

Den kasse og lenke (reim?) kombinasjonen er jo bare helt psycho... :) En vintage RO vs. en vintage PP derimot:

duoronautilus.jpg

Ser at flere også sliter med at RO ble markedsført som en "tool watch" hvor den egentlig var en dressy casual watch. Vel, da sier jeg følgende: Ikke gå ned på hundre meter med et smykke til flere hundre tusen... ;)

Etter å gjort litt research på egen hånd er det visst ikke AP jeg har et problem med, kanskje mer "videreutviklingen" av det klassiske Genta-designet? :confused: Sliter jo også med de "nye" constellation-variantene (som også selges i dag).

Og til dere klokke-venner som ble litt "støtt"... Bruk AP-klokkene med stolthet! :cool:

Kanskje denne bør flyttes til startgropen? ;)

Kanskje heller en diskusjon hvor vi sammenligner high-end klokker mellom 100 og 200 tusen, f.eks? Ikke bare AP, men PP, BP, Breguet, Moser & Cie, Speake Marin, Hublot... Alt er jo relativt. Hva er det kuleste, feteste kjøpet i denne klassen, både ift design, men ikke minst urverk/komplikasjon?

Det stemmer at ap solgte sin eierandel i JLC for ekstremt mye penger. Det er de pengene som gjorde at de kunne gå mer over på in-house osv.

Nå var jo ikke "in-house" så viktig for de store for inntil noen år siden, så at det finnes modeller der ute med andres verk og moduler og gudene vet ikke hva plager meg overraskende lite.

For å forsøke å svare på spørsmålet tråden skal handle om, AP lager klokker du ikke ser over alt, de lager noe som er ukonvensjonelt, for de som ikke må ha noe likt hva alle andre har. De lager selvsagt ting som kanskje ikke er estetisk vakre alltid, men den digre sorte saken over var vel tenkt som en slags terminator-hommage-inspirert type ting. Da gir den mer mening med en gang synes jeg.

AP er i det store og hele for de som har sluttet å bekymre seg for om at andre synes de er Harry :p.

Tja....
Det er mange måter å initiere en saklig diskusjon rundt en av horologiens ypperste manufakturer på.
Og det spørs om det å være 3/4 nedi en rødvin klokken 0100 natt til søndag er den optimale.:mrgreen:

Mye har vært diskutert om AP tidligere. Spesielt ift ROO.
Men AP er så mye mer enn både RO og ROO.

Er du blitt edru, så ta deg tid til å studere disse...;)

[video=youtube;FR9MNolU7Fw]http://www.youtube.com/watch?v=FR9MNolU7Fw[/video]

[video=youtube;F4u35vEN6EA]http://www.youtube.com/watch?v=F4u35vEN6EA&feature=related[/video]

Helt enig med Moore. Regner med (håper) at deler av kommentaren til Juice også kan unnskyldes med det samme (gøysaft) :D

Både morsomt og samtidig litt trist at noen føler seg personlig angrepet dersom man ytrer en negativ menig om et merke.
Skeptisk til AP jeg også, men det skyldes kun designet som jeg ikke klarer å like.