Aksjetråden

Er aldri kjedelig å være nanoaksjonær ihvertfall. Det blir skrivd mye bra her, og mye viktig å ta med seg, bra med litt balanse fra @indeksrotta med fler, og ikke bare positive innlegg fra hallelujagjengen;)

Ang dagens hendelse synes jeg det virker som en overreaksjon fra ferske aksjonærer, som kanskje har kommet inn i aksjen på litt høy kurs i kombinasjon med noen stop-loss ras. Jeg har ikke hatt forhøyet puls engang ila dagen, selv om den stod under 100,- på et punkt. Det som ihvertfall er viktig å tenke på hvis man skal kjøpe nano, er å handle på bakgrunn at man har tru på Betalutin. Og har man tru på dette produktet, så har det ikke så mye å si hva kursen står i denne uka, neste uke eller om en mnd, har man tru på at Betalutin skal på markedet, må man ha fokus på 2018/2019, det er da den virkelige morroa starter.

@KMK9000 litt svingninger kommer vi til å se, men 30,- kommer ikke til å skje, skal dette skje, må det komme noen meget dårlige nyheter. Husk at selskapet har en cash-beholdning på 20,- pr aksje. I utgangspunktet har jeg planer om å laste opp mer på dipper, hadde vært fint å plukket noen på under 100-lappen, men aksjehandelskontoen min var tom.

Vi lukket på 113,50 idag, rett under emi-kurs, så er ikke sikkert dette er så dårlig kjøp heller. Vi må ikke glemme at de hentet inn 500MNOK på ca en time til 114,- da er det jo tydelig at det er noen store fisk der ute som synes det var et godt kjøp!

Man skal ikke forelske seg i en aksje sier man, den regelen har jeg brutt for lenge siden, jeg er stormforelsket, og har planer om å bli med denne vakre bruden enten til himmelen, eller i bånn av marianergropen:)

Så husk på risikoen med biotek, men husk også på at det finnes biotekselskap som leverer varene med grensesprengende forskning og produkter som er livreddende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og olejoh
Utrolig spennende å lese i denne tråden, inspirerende å lese seg opp og prøve når tiden strekker til!

Har selv handlet litt opp igjennom, var heldig med Yara sist gang - men det kan jeg vel ikke akkurat si nå. Hva bør jeg gjøre?
1. Selge og skrive av tapet på selvangivelse
2. Selge, skrive av tapet og kjøpe de på nytt igjen over nyåret?
3. Holde på de i ett års tid.

Hvilken størrelse på beholdning og hvor stort tap må man ha for å få spesielt utslag på selvangivelsen?

Er bombesikker på at de når 400 igjen, bare at det vil ta tid.
 
Angående NANO, så kom det melding fra styret der Jostein Dahle beklaga seg for kaoset etter salget av aksjer, og at han ikke trodde det ville påvirke kursen på den måten det gjorde. I tillegg så sto det også at flere andre i styret, bl.a. Costa har kjøpt/eller skal kjøpe aksjer for større summer. Sakset fra mail:

The Company also hereby announces that the following primary insiders will seek to buy shares in the market commencing today for the approximate amounts listed below:

Luigi Costa (CEO) – NOK 670,000
Tone Kvåle (CFO) – NOK 200,000
Lisa Rojkjaer (CMO) – NOK 250,000
Anniken Hagen (CTOO) – NOK 200,000
Rita Dege (CHRO) – NOK 200,000

Kan dippen i går ha vært en misforstått reaksjon på Dahles salg av 70k aksjer? Produktet og forskningen er jo ikke endret i forhold til det som ble presentert før emisjonen. I tillegg så er vel emisjonen et godt tegn på at markedet har troen på selskapet, når aksjer for 500 mill. blir solgt unna på litt over 1 time.

Jeg sitter rolig fortsatt :)

Edit: Ser at det var kommentert litt lenger opp her også, er litt småtrøtt etter en natt med telefoner hjemmefra og frue på sykehus med fødsel igang, så fikk ikke med meg den kommentaren...og jeg sitter i Nordsjøen :p blir en lang dag det her..
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og olejoh
upload_2016-12-9_15-43-33.png


Jeg er på ingen måte en fundamentalorientert investor, men synes "hypen" rundt denne aksjen er moro.
Innsidere ber markedet om unnskyldning og gjør symbolske handler for å opprettholde tillit, hvor stødig er det liksom:D

Har ikke sans for ordet "spådom" når det kommer til markedene, men det eneste jeg tør å si høyt om dette selskapet er at kapitalismens naturkrefter skal rive det i stykker.
(Skulle ønske jeg oppdaget denne aksjen for 10 måneder siden though:p)
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg og nyvalth
"In early 2009, roughly at the time when this blog was launched which coincided with the start of the greatest monetary experiment of all time, we warned that there are two ways it will end: either in hyperinflation, or a deflationary supernova, the failure of currency and, eventually, barter. Now, almost 8 years later, some of the world's top hedge funds are in agreement, and they are worried." :eek::rolleyes:
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-09/top-hedge-funds-predict-how-it-all-will-end
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
@gråblå - Tøft satset. Er du fortsatt bare inne for et år? Vurderte du å inkludere obligasjon/rentefond i porteføljen?
 
Redigert:
Grønt på børsen, men hel-rødt hos meg i dag. AXA, NANO og OCY har alle hatt en dårlig uke, men jeg sitter rolig.
7 røde 1 grønn denne uken. Ikke bra.


Noe som fikk med seg oppturen i QEC denne uken?
 
Redigert:
Har det skjedd noe nytt i folks øyne de siste ukene?
Ser at NANO har flatet ut de siste ukene rundt midten av 90-tallet, trass spådommer om en rask innhenting.

Hva tenker folk om Spectrum og Hydro for tiden?
Greie objekter om man har tenkt å sitte litt?
 
Har det skjedd noe nytt i folks øyne de siste ukene?

Tenkte akkurat jeg skulle spørre det samme selv.

Lite ny info ute om aksjene jeg følger, men har sett at et par meglerhus har trappet ned på OCY. Planlegger det samme.

Ikke selv satt meg dypt inn i de aksjene du spør om, men leser hele tiden positive anbefalinger på Hydro.
 
For Nano sitt vedkommende har det ikke vært nyheter vedrørende Betalutin siden ASH i begynnelsen av desember. Det eneste som har påvirket kursen fra 120+ og ned til dagens noen-og-90 er Dahle-salget. Hvorfor den ikke har kommet opp igjen må andre svare på, men det kan vel kanskje være naturlig at den voldsomme stigningen vi hadde en periode erstattes av en periode med stillstand/ sidelengs bevegelse.
 
Emisjonen i PCI Biotech er mer eller mindre ferdig, virker som de fleste har fått aksjene sine på konto. Var mye spekulasjon i at kursen ville falle en del når det kom såpass mange aksjer i omløp, men aksjen har styrket seg i dag og er i skrivende stund opp 14% i dag! Ganske utrolig. For min del spiller ikke kortsiktige opp eller nedturer noen stor rolle, jeg er inne for å følge caset mot mål, men er jo gøy med noen blå dager etter mange uker med røde tall.

NANO har vært "spennende" i det siste. Er også i Grieg, AXA og Thin. Har ikke en portefølje for folk med søvn, hjerte eller pengeproblemer. Men nedgangstider er jo kjøpetider, så her er det bare å forberede seg på mye tunfisk-bokser og mye innskudd de kommende månedene.
 
Etter å ha solgt unna litt kikker jeg etter nye aksjer å satse på. Noen som har kandidater med triggere i nær framtid, kikker etter noe å sitte med for 1-2 månder.

Leker også med tanken å kjøpe Xact bear x2 for å profitere på en nedgang i hovedindeksen. Så langt er vel er jeg ikke overbevist om et trend skifte. Noen som har synspunkter om når vi nærmer oss en korreksjon, eller akkurat sett starten ?
 
Solgte meg ut av Funcom idag med grei gevinst. Hadde snitt på 2,5 kr. Vurderer å flytte de pengene over i Nano før nyheter og kvartalsrapport kommer i løpet av Q1. Kanskje fordele de på targovax og PCIB.

Har også kjøpt en liten observasjonspost i SDSD, kan bli spennende.
 
Sitter enda trygt i funcom med en papirgevinst på vel x4.5

Tar sjangsen på å sitte lenger da det er lett se at spillet er det mest solgte på steam for tiden.

Blir vel å vurdere en PP når året omme
 
Redigert:
Noen tanker om Grieg og laks?

Grieg (GSF) legger frem tall i morgen. Det har vært røde tall i bransjen i det siste, og Grieg spesielt, etter fallende eksportpriser og pga sykdom. Jeg tror Q4 tallene til Grieg vil være gode, og at det kan snu (i hvert fall kortsiktig) til oppgang. Noen tanker?
 
Noen tanker om Grieg og laks?

Grieg (GSF) legger frem tall i morgen. Det har vært røde tall i bransjen i det siste, og Grieg spesielt, etter fallende eksportpriser og pga sykdom. Jeg tror Q4 tallene til Grieg vil være gode, og at det kan snu (i hvert fall kortsiktig) til oppgang. Noen tanker?
Kan ikke så mye om Grieg spesifikt, men det kan jo se ut som at det er en god del forventninger til sjømataksjene generelt; både SalMar og Marine Harvest ser ut til å bli straffet ved at forventningene var høye før Q4 ble lagt ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: olejoh
Vond dag. Resultater som forventet for NANO og PCI, sågar delvis positive nyheter, samt AXA med forventet Q4 resultat og et strategisk oppkjøp i Sverige. Alt som normalt og forventet, allikevel er det en blodrød dag.

Virker som om det har vært normalen for Q4. OK resultater, men markedet har reagert negativt. Følger ikke så mye med på aksjer jeg ikke har, men mener en kamerat med B2H snakket om det samme.

Må holde øyna på målet nå. Blått eller rødt fra dag til dag spiller liten rolle så lenge man ikke daytrader. Inngangen på alle er bra, og det fundamentale er ikke endret, så bare å spenne setebeltet.
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86 og ManFred
Vond dag. Resultater som forventet for NANO og PCI, sågar delvis positive nyheter, samt AXA med forventet Q4 resultat og et strategisk oppkjøp i Sverige. Alt som normalt og forventet, allikevel er det en blodrød dag.

Virker som om det har vært normalen for Q4. OK resultater, men markedet har reagert negativt. Følger ikke så mye med på aksjer jeg ikke har, men mener en kamerat med B2H snakket om det samme.

Må holde øyna på målet nå. Blått eller rødt fra dag til dag spiller liten rolle så lenge man ikke daytrader. Inngangen på alle er bra, og det fundamentale er ikke endret, så bare å spenne setebeltet.
Føler med deg! Har selv AXA i porteføljen, men er som du sier, sitter man long i en slik aksje så bør det vel ende godt :)
 
Dette var en overraskende utvikling. Basert på Nano ledelsens uttalelser i forrige uke hadde jeg forventet positiv mottagelse av Q4 tallene og grønne tall i dag.

Ikke mange som har fått grønne tall etter Q4 rapporteringene i år, det er litt bekymringsfullt på dagens P/E nivå. Jeg må si jeg også er fasinert over hvordan markedet reagerer på nyheter fra nano i dag, en 5 del av verdien borte.

Kan ikke huske en aksje som har vært så "nervøs" siden OPC. det gikk jo ikke veien... uansett, I det lange bildet ser jeg ingen (ny) negativ info, jeg tok derfor sjansen og økte porteføljen av nano med 25 % ved minus 19 % i dag.

Sitter nå ganske tungt inn på nano fra et portefølje perspektiv, og burde i utgangspunktet vektet om. Har bare en mindre del av investeringene mine i frittstående aksjer men NANO utgjør nå over 35 %. AXA 15 %
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86