Aksjetråden

Medlem
30. okt. 2010
Innlegg
1.272
Jeg innser at min normalt betalte jobb ikke holder for å betale for grailer og andre urfristelser som dukker opp. Aksjehandel kan derfor være et morsomt "spill" for å hente inn litt ekstra cash. Jeg regner også med at det er flere her på forumet som også er interessert i aksjer. Jeg har i allefall tapt mer penger på ur enn på aksjer så langt :mad: Hva om vi koker hodene sammen til en aksjetråd her for våre klokkeinteresserte?
 
Har lekt litt (leke er stikkordet..) med aksjer tidligere.. Satt av litt penger jeg hadde råd til å tape og prøvd meg litt fram. Er spennende å holde på med. Jeg tapte noen kroner, men så vel mest på det som en hobby og læringsprosess.

Nå for tiden er jeg student igjen, så er begrenset hvor mye og hvor aktivt jeg kan investere.. Men satte meg opp på nytegningen til Gjensidige forsikring her nå som en langsiktig plassering av et lite beløp jeg kunne avse.
 
Jeg leker litt med aksjespillet i regi av Scandiabanken. Her starter man med 100 000 kr å kjøpe for, og aksjene følger samme kurs som på børsen. Veldig morsomt å lære seg hvordan ting fungerer uten å måtte inn med egne penger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik91
Jeg leker litt med aksjespillet i regi av Scandiabanken. Her starter man med 100 000 kr å kjøpe for, og aksjene følger samme kurs som på børsen. Veldig morsomt å lære seg hvordan ting fungerer uten å måtte inn med egne penger.


Men det blir ikke noe "grails" av slikt:p:p:p


Etter prisen på våre klokker og ikke minst den nye lenken min har jeg i dag solgt mine aksjer og kjøpt rustfritt stål for alt sammen! Dette må gå i taket!;)
 
Sant så sant, men jeg tenker at det er greit å lære seg hvordan ting fungerer før man legger klokkepengene sine på spill :)
 
Men det blir ikke noe "grails" av slikt:p:p:p


Etter prisen på våre klokker og ikke minst den nye lenken min har jeg i dag solgt mine aksjer og kjøpt rustfritt stål for alt sammen! Dette må gå i taket!;)

Tror kanskje du da blir ett av de første ofrene i tidsonenbobla.. Det er ikke i stålet verdien ligger ser du, det er i markedsføringen! ;)
 
:D...si ikke det, med dagens råvarepriser er det kanskje like greit å selge unna papirene og investere i gull eller annet "edelt"...hva med å slå oss sammen og investere i noen fat olje ? det tror jeg er en god investering hvis det kan stå og godgjøre seg til 2013 og man kjøper nok fat..
 
Jeg har knekt "aksje-koden", så venter bare på at pengene skal begynne å yngle. Burde ikke være lenge til nå.

Har et godt triks som jeg egentlig ikke vil røpe, men siden TS står meg så nært og deres gevinst i aksjeinvesteringer vil resultere i flere flotte klokker på sonen skal jeg dele hemmligheten min med dere, men ikke si det til noen andre!!! Ok...??? Supert


Here goes: Kjøp billig og selg dyrt! Garantert gevinst:)
 
Here goes: Kjøp billig og selg dyrt! Garantert gevinst:)

Ha ha. Den kommentaren har jeg ventet på helt siden tråden ble startet.
Holdt meg selv for god til å legge'n inn sjøl.;)

Akkurat som å lese en artikkel fra DN hvor en av "kjendis analytikerne" bli intervjuet.:roll:
 
Rec

Kan REC klare der i år? Her er der stor oppside, men REC har fått mye juling siste 2 år. Hva tror vi?
 
Putt penger i subsea7. De går aldri ned :p (på lang sikt) Har faktisk tjent en del på disse :)
 
Kan REC klare der i år? Her er der stor oppside, men REC har fått mye juling siste 2 år. Hva tror vi?
Jeg tror REC kommer til å gå, spesielt med tanke på det de holder på med i Singapore. Ser også at f.eks DNB Nor har denne aksjen i sin portefølje i år, som ifjor.

Jeg er mest spent på Aker Seafood jeg, gått både opp og ned de siste dagene
 
Jeg har dessverre ingen tro på Rec, har selv vært med å produsere produsere deler til fabrikken i Singapor. "Alle" maskinene er bygd hos Artech i Oslo. Problemet er at selvom produksjonen skjer i Singapor så gjør Kineserne det billigere. Skal man satse penger på produksjon så tror jeg enten må satste på nisje-produkter eller hos Kineserne.

Hvordan er forholdet mellom SubSea7 og SeaBird? Er det samme eiere?
 
Jeg har dessverre ingen tro på Rec, har selv vært med å produsere produsere deler til fabrikken i Singapor. "Alle" maskinene er bygd hos Artech i Oslo.

Nå ja, deler av prodlinjen i wafer divisjonen (som er den minste divisjonen i S'pore frabrikken) har noe infrastruktur levert derfra. Hovedsakling benyttes store (kjente) produsenter fra Tyskland, USA og Japan. Sitter du på annen info?
 
Nei, dessverre, lenge siden jeg jobbet i Artech.

Skal vist være en helt syyyk "nazi"-kultur på fabrikken. Er f.eks ikke snakk om å jobbe med kniv uten kevlar hansker, skal du opp i stigen MÅ du ha en mann til å holde stigen. Kjører du truck må du ha en forran og en bak som kan passe på at ingenting er i veien. Så er nok bedre arbeidsforhold der enn i Kina, men det inntrykket jeg fikk av de jeg kjenner som har jobbet på fabrikken i Singapor så gikk sikkerheten utover effektiviteten.

Noen som kan fortelle meg hvorfor det er smart å opprettholde Rec Glomfjord? Er ikke ALT billigere i Singapor?
 
Hvordan er forholdet mellom SubSea7 og SeaBird? Er det samme eiere?

Vel, Seabird driver med seismikk (leting etter nye oljefelt), mens Subsea 7 stort sett driver med alt mulig av støtte til rigger på eksisterende oljefelt.

Begge selskapene er børsnotert, slik at eierskapet er ganske bredt. Mohn familien i Bergen er største eier i Seabird med rundt 15%, mens den nye eierstrukturen til Subsea 7 vet man ikke før mandag;) (Selskapet fusjonerte med Acergy i går)
 
Begge selskapene er børsnotert, slik at eierskapet er ganske bredt. Mohn familien i Bergen er største eier i Seabird med rundt 15%, mens den nye eierstrukturen til Subsea 7 vet man ikke før mandag;) (Selskapet fusjonerte med Acergy i går)

Men med en eierandel på 45% av Subsea 7 vil Kristian Siem i hvertfall fortsatt være blant de største eierne også i det fusjonerte selskapet.

For min egen del har jeg puttet litt penger i Funcom, stor risiko, men og en ekstrem oppside hvis The Secret World blir en hit når den lanseres.
 
Funcom: er det noe nytt på spilfronten som ventes? Kjenner lite til denne, men har sett denne som en outsider, med potensiale!

Subsea, Sbl og seismikk har ligget nede på ryggen siste året, men registrerer økt aktivitet også her. Lurer derfor på odim og pgs. Rxt er vel kanskje konk, så de ville jeg ungått.

Fisk; aker seafood, marine harvest, copeinca etc.. .disse har gått knallgodt, men er oppsiden hentet inn? Usikker da råvareprisene og foredlet fisk ligger temmelgi høyt.

Norske skog og orkla har slitt og blitt skambankt. Jeg tror rette grepene er gjort for en god oppgang framover. Disse er mer langsiktig, men skal inn i porteføljen min.
 
Uten at noe er bekreftet fra Funcom så er det spekulert i lansering av TSW som er et nytt MMORPG i 2011. Men med tanke på at betaen fortsatt ikke er i gang så tviler jeg litt på det. Det Funcom imidlertidig sa ved framleggelse av Q3 tallene var at det kunne forventes at det kom mer fra de om spillet (les: de begynner hypingen) fra nå januar.

Uansett så blir det en spennende år for Funcom og ikke minst aksjonærene. Flopper spillet vi aksjen bli nærmest verdiløs, men skulle det slå til snakker vi en mangedobling av dagens kurs.

Odim var/er ett fantastisk selskap men ble kjøpt opp av Rolls Royce i fjor og tatt av børs.