Nei skal plassere inn 50k med en 75/25 fordeling i to fond jeg har funnet meg (KLP Aksjeverden Indeks og Storebrand Global Multifakor)
Ja tenker å smelle alt inn med en gang, eller månedlig og så smelle inn et stort beløp ved nedgang.
1. Ved en fordeling av fond vil jeg anbefale deg å koble opp minst 25% rentefond gitt din tidshorisont på 3 år. Dersom det globale aksjemarkedet får en 20-50% nedgang tidlig indin tidshorisont (noe man må akseptere og forvente) vil du mest sannsynlig ikke hente inn tapet og ha negativ avkastning etter kun 3 år.
Løsning: diversifisere med renter eller øke tidshorisonten din. Sistnevnte er lettere sagt enn gjort.
2. Begge fondene er særdeles eksponert i USA (indirekte er stort sett alle globale selskaper det, korrekt), noe som gir en paradoksal effekt av diversifisering. Altså, diversifisering i dette tilfellet er misforstått.
3. Lurer på om storebrands global multifaktor mistet sin stjerneforvalter nå nylig. Dette bør tas hensyn til nøye så lenge du har en kort tidshorisont og setter inn et engangsinnskudd.
Enjoy the ride!