Aksjetråden

Er det noen av dere som har noen innsikt å dele om Statoil-aksjen? Hvor skal denne i år og i et 5-årsperspektiv?

Tja, den følger vel en stigende oljepris... Mot 2013-14, men vær klar for en korrekskjon etter det..

STL er et relativt 'safe' bet på stigende oljepris. Aksjen handles med noe rabatt, hvilket ikke er uhørt ettersom de har problemer med stadig dalende produksjon i sin portefølje. Noe av dette begynner dog å bli borte ettersom de, gjennom et par transaksjoner i den siste tiden, klarer å synliggjøre merverdier på eiendeler hvor de ikke har hatt kompentansefortrinn, ref. oljesandprosjektet i Canada...

Er det noen av dere som har noen innsikt å dele om Statoil-aksjen? Hvor skal denne i år og i et 5-årsperspektiv?

I 2002 (da jeg enda jobbet der) hadde Statoil 230 direktører. Nå er det mer enn 1000. Dette som et symbol på at nøkternhet og kostnadskontroll er fraværende. Oljeproduksjonen er om ikke i fritt fall så ihvertfall sterkt nedadgående i Norge og utenfor Norge går det bare sånn passe. Det som kan redde Statoil i tillegg til en eksploderende oljepris (som i så fall initierer en skikkelig resesjon i verdensøkonomien) er at sterkt stigende gasspris i kjølvannet av Japan katastrofen gir disse direktørene uttelling for de store gassmengdene de har ...
Det finnes bedre alternativer hvis du vil vedde på oljeprisen, men Statoil er tross alt relativt safe.

Jeg setter litt småpenger i SeaBird nå. Håper på en snarlig opptur.

Hva tenker folket om RXT? Aksjen har jo fallt betydelig den siste tiden (omtrent 99%).
Jeg tenker på å putte alle pengene mine i selskapet og krysse fingrene for at de får nye kontrakter :) (for de som ikke vet det, driver RXT med seismikk og eier flere seismikk-båter)

Er jeg helt på jordet?
Takk for innspill

Hvem kjøper tjenester av et firma som er 98% ned?

Nå vet jeg ikke hva slags seismikk de driver med eller hva det er størst etterspørsel på om dagen, men det kan jo uansett virke som en spennende aksje. Som nevnt over kommer jeg til å sette litt små penger i SeaBird og se om de kanskje vil komme seg litt opp i løpet av sommeren.

Ja Seabird er også interessant, spennende med lav kurs, men utviklingen den siste tiden ser ikke så bra ut, men naturligvis barnemat sammenliknet med RXT.

Har du noen gang handlet opsjoner Mathfjeld?

Hva tenker folket om RXT? Aksjen har jo fallt betydelig den siste tiden (omtrent 99%).
Jeg tenker på å putte alle pengene mine i selskapet og krysse fingrene for at de får nye kontrakter :)

Vel, hva med å putte alle pengene dine i Viking Lotto trekningen i morgen:p?

Nå kjenner jeg ikke selskapet så godt, men jeg ville kanskje gjort litt undersøkelser og analyser før jeg satte alle pengene mine i ett selskap som har falt så mye den siste tiden. Selskapet har hatt negativ inntjening så langt tilbake jeg kan se og lever på gjentatte emisjoner og obligasjonsutstedelser. Jeg ville ihvertfall ventet til selskapet beviser at det klarer å tjene penger før jeg gikk "all in"

Har du noen gang handlet opsjoner Mathfjeld?

Nope, aldri handlet noe i aksjeverden what so ever. Så dette er nytt og spennende. Begynner med små penger jeg har råd til å tape så får vi se om det ender opp med en Patek.

Mindre aksjer, mer klokker! ;)

Nå vet jeg jo ingenting om hvilken størrelse det er er på investeringene deres, men som privat investor er man sist i informasjonsflyten, samt at man trolig har begrenset tid til å følge opp investeringene. I tillegg er det vel relativt vanlig å dytte penger i selskaper og bransjer man ikke egentlig forstår.

Dette må jo være strake motsetningen til den grundige researchen og prisforhandlingene mot "riktig pris" som vi alle gjør før vi kjøper klokker?