Aksjetråden

Jeg vil anbefale alle private investorer som vil gjøre det bra på børsen å lese "The Intelligent Investor" av B. Graham. Det er en bok som vil hjelpe nye i gamet å få litt perspektiv på hva som kreves for å gjøre det bra over tid.
 
Takk for tipset! Den boken har jeg lenge hatt liggende uten å få lest den, men kanskje det er på tide å ta en titt på den :)
 
Synes FRO og ORK er blitt billige.

FRO kommer til å stige.. noen må jo frakte all oljen vi nylig fant. (Shipping sliter, men Fredriksen er vel ikke mannen til å gå under med det første)

ORK er priset noe dyrere, men betaler også en bedre rente enn banken i oppgjør.
 
Bumper denne tråden:D

Er det noen på TS som er aktive i aksjemarkedet nå om dagen? Regner med at det sikkert er en del som driver med dette på hobbybasis, men noen aktive tradere, analytikere eller lignende?

Hvordan går dere frem når der skal handle? Bruker dere teknisk analyse, fundamental analyse, eller satser dere rett og slett på magefølelsen og flaks? :cool:

Noen som har noen innspill om fremtidsutsiktene for ulike sektorer/aksjer?
 
Er long Norwegian, Orkla, Opera og Veidekke. Short Telenor og Selvaag. Tatt gevinst i DNB og RCL, og sitter på gjerdet og venter. Skal inn igjen i DNB når pengemarkedsrenten stiger! RCL er hvedsaklig styrt av amerikansk innenlandsøkonomi, så viktig å se hvordan situasjonen med obama og fiscal cliff utvikler seg.

Syntes det er vanskelig å være bull på hele sektorer. I et trangt market er selskapsspesifikk risiko crucial (bare se ekstremtilfellet SAS/NAS). Konsumentvarer i form av Orkla er rimelig safe bet i solid innenlandsøkonomi- og de strukturelle endringene med borregaard noteringen, jordan kjøpet og sapa salget er helt riktig for å ta orkla videre de neste 10 årene. Underpriset iht multipler er selvsagt attraktivt også.

Fundamental analyse er veien å gå. Teknisk analyse hører hjemme for institusjonell fx trading imho :)
 
Er i ORKLA og FRO longterm og REC og HRG fordi man også må kjøpe noen lodd når de er billige nok..
 
Jeg har day-tradet en del tidligere, men har gitt meg på det. Ble ikke noe butikk ut av det for min del...
 
Noen her som har kjøpt funcom aksjer i det siste? Deres nye spill ble jo lansert for ikke lenge siden og selskapet har hatt en avkastning på 87% (hentet fra dn.no) den siste mnd..Spillet solgte dog svært dårlig (200.000 eksemplarer foreløpig) noe som var skuffende. Funcom trenger i tillegg STOR kapital for å holde seg flytende, men de har samtidig fikset seg en avtale med Lego om et spill/kolleksjon..Kanskje noe å satse på langt frem med store sjanser for tap i første kvartal?

Hva sier folket? For stor risiko?
 
Funcom har historisk en ganske gjennomsiktig syklus... Opp mot lansering av noe nytt, ned rett etter.

Risky aksje som mm bør ha ekstremt stor tro på for å handle om man ikke er risikovillig spekulant.
 
Kommer jo ann på investeringsbeløp, tidshorisont og avkastningsforventning.
Hvis du mener aksjen skal ned første kvartal, ser jeg ingen grunn til at du skal kaste penger ut av vinduet.
 
Noen her som har kjøpt funcom aksjer i det siste? Deres nye spill ble jo lansert for ikke lenge siden og selskapet har hatt en avkastning på 87% (hentet fra dn.no) den siste mnd..Spillet solgte dog svært dårlig (200.000 eksemplarer foreløpig) noe som var skuffende. Funcom trenger i tillegg STOR kapital for å holde seg flytende, men de har samtidig fikset seg en avtale med Lego om et spill/kolleksjon..Kanskje noe å satse på langt frem med store sjanser for tap i første kvartal?

Hva sier folket? For stor risiko?

Hvilket spill sikter du til?

Funcom har siste mndene vært totalslakt etter en mislykket lansering av storspillet The Secret World.


Må innrømme at jeg har liten tro på Funcom framover, men det baserer jeg kun på hvilke spill de utvikler for tiden.
 
Lenge siden det har vært noe liv her, men hvordan går det med sonens aksjebeholdning?


Noen som sitter med poster i Clavis? Så at de kom med skuffende nyheter i dag, blir første mann til døren i morgen...