Æ har fire fine lænestola

Trebeinte maurer kan føre til gjester som ligger og spreller på gulvet, den har litt oppdragende effekt på sitteform :D Men jeg vil ikke si at den er ufunksjonell, går helt fint. AJ, Eames og Wegner er mine stolfavoritter, spesielt sistnevnte som var en trollmann både ved tegnebordet og i verkstedet. Han har så utrolig mange flotte lenestoler som du aldri ser i markedet :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Blankt kobber er fint! Shabby kobber er også fint :) Kupper forespørselen din med litt irr og flass:




Kan bli søvnløs av slike bilder @Tore
Står lampen på et slikt bygmesterfunkis/Folkefunkis?

Bildet viser Byggmesterfunkis fra 1930/1940 tallet. Kilde: Anders Frøstrup: Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. Universitetsforlaget 1993.
 
Formen ligner litt på det nederste, bortsett fra at det ikke er pyramidetak men med gavler og høyere skredde (ca 42 gr). Huset er en underlig skrue, laftet flattømmer med kledning, ca 1930, men blottet for krimskrams og nesten kubisk. Flate enkle lister og rene former med funksjonell planløsning. Tror han som bygget det tegnet det selv. Han var los og fiolinmaker og mente at alle menn måtte ha skjegg for å holde vettet inne. Kunne skrevet en egen lang tråd om han.
 
Det som er så genialt med trebeinte mauer er at den vil aldri vippe. Altså vil alle tre bein være på gulvet uansett hvor slitt og skeiv stolen har blitt.

Enig med deg @Tore Hans Wegner var et geni.
Har du litt tid til overs så kan du drømme deg litt bort i denne katalogen


Jeg kunne f.eks tenkt meg denne. Perfekt til gangen her hjemme ;)
3164523_z.jpg
 
Formen ligner litt på det nederste, bortsett fra at det ikke er pyramidetak men med gavler og høyere skredde (ca 42 gr). Huset er en underlig skrue, laftet flattømmer med kledning, ca 1930, men blottet for krimskrams og nesten kubisk. Flate enkle lister og rene former med funksjonell planløsning. Tror han som bygget det tegnet det selv. Han var los og fiolinmaker og mente at alle menn måtte ha skjegg for å holde vettet inne. Kunne skrevet en egen lang tråd om han.

Post gjerne bilde av huset æv. Men da i en ny hustråd @Tore
 
Her er et par kobberbilder @Edzilla :)

Har to stk. av denne på kjøkkenet - en over kjøkkenbordet og en over arbeidssonen på kjøkkenbenken. Synes de er veldig klassiske og fine - og kobberet gir en fin varme.


 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Edzilla
Nydelige disse kobber-ph'ene. Hva slags vedlikehold er det som må til? Cape cod? Eller lar du de patineres?
 
Har fundert på å lage en egen lenestol i et par dager. For å prokrastinere eksamenslesinga litt, gikk jeg til innkjøp av et halvt dusin kosteskaft, for så å lage prototype. Inspirasjon har jeg hentet hos Le Corbusier(LC1), samt klassiske lenestoler fra midten av forrige århundre. Tanken er at selve setet ikke skal være en synlig del av rammen, men fortsatt ha en bærende funksjon.

Planen videre er å få byttet ut kosteskaft med forkrommet metall. Setet tenker jeg må være i skinn. Litt konstruksjonsmessige forbedringer kommer nok også. Inntil videre får denne stå på hybelen.
 
Redigert:
Sitter i en nå. Brukte meget lang tid på prøvesitting av stoler og på å bestemme oss. Det er mange flotte stoler å få fått på. Med en samboer fra Danmark, og hyppige besøk dit, ble også utvalget større. Valgte dog den på bildet og har ikke angret. Stoff og skinn i utsøkt kvalitet. Rammen likeså. Den er også "nett" og diskret, samtidig utsøkt og stilren. Jeg ønsket meg opprinnelig en godt brukt med litt patina. Endte dog opp med en ny. Sittekomfort overgår IMO det meste annet for min kropp. Det er også en av få stoler som er blitt utstilt på MOMA i NY. Synes Bruno M har laget en spesiell stol som bare vokser på meg som årene går...
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern og Skug
Takk for tilbakemelding @ebrygfjeld og @Matsmet! Hadde meg én tur til Kiil tidligere i dag for å prøve stolen, og sittekomforten var upåklagelig. Som dere nevner liker jeg også at den er såpass "nett" og stilren.
 
Redigert: