Bilsnakk

Kjører en XC90, og det virker som om det er samme greia der. Jeg tar det piano når motoren starter opp og til den er varm, men kona bryr seg ikke om det og gir bare full spiker med kald motor. Blir nok salg før garantien utløper;)
Tror kanskje ikke det er så dumt, ettermarked står vel og gnir seg i hende i påvente av garantitidens utløp :sneaky: Har kjørt nedover Europa de siste 3 somrene, fint når man etter x antall timer på Autobahn skal ta en pitstopp og det første motoren gjør på avkjøringen er å gå over til strøm.

Det er lett å være etterpåklok, men tenkte du aldri at en slik Kina-Suv ville være vanskelig å omsette igjen, særlig etter kort eiertid? Jeg er glad jeg endte på en traust japansk elbil. Den ser ut til å holde verdien ok foreløpig. Men ingenting slår diesel-BMW en fra 2016. Den har stort sett økt i verdi siden jeg kjøpte den, og nå nylig ble jeg tilbudt 250k for den (gav 234k i 2022). Spørsmålet nå er hva som er fornuftig å kjøpe med tanke på lavt verditap? En 2016 7-seters Landcruiser tipper jeg vil holde verdien nærmeste evig. Det samme med de siste utgaven av XC90 med diesel og skikkelig firehjulstrekk. Ingen frister veldig.....
Kjøpte jo norges mest populære kina suv.fikk ok innbytte på den jeg hadde.så var en god deal der og da.+ 15000 av.
Regnet jo med et verditap. RSA antyder at dette er en bil til 450000(dagenspris i ruta)
Men innbytte fra 300-400 000kr
Rundt om.
Veldig lite.
Hadde håpet på 420.000 og litt mer om jeg gikk for en ukurant bruktbil hos en forhandler.
Forhandlerene har jo i snitt 30.000 i fortjeneste på en ny elbil.,,,

• Trist
Reaksjoner: Grendel

Tror mange selger med tap i dag. Bilen jeg kjøpte solgte de med over 50k i tap, men her gikk importør inn og dekket deler av dette. Håper du blir kvitt den, er jo en mulighet å selge privat også?

Kjøpte jo norges mest populære kina suv.fikk ok innbytte på den jeg hadde.så var en god deal der og da.+ 15000 av.
Regnet jo med et verditap. RSA antyder at dette er en bil til 450000(dagenspris i ruta)
Men innbytte fra 300-400 000kr
Rundt om.
Veldig lite.
Hadde håpet på 420.000 og litt mer om jeg gikk for en ukurant bruktbil hos en forhandler.
Prøv rett salget mot taxinæringen. De driter i verditapet, bilen er verdt ingenting etter den er utkjørt uansett. Legg deg litt under markedet og prøv å selg privat. Innbytte på dette er drepen.

I disse tider - hvorfor bytte bil om man ikke har et stort bilbudsjett?
Hva skjer med bilparken om to år?
Jeg er over snittet interessert i bil, men muligens aller mest interessert i bildeler og hva ingeniørene hos produsentene har klart å «designe» som gjør at ettermarkedet kan leve bra.
Vår 5-serie bensin har vi hatt siden 2016 og hatt en i3 siden 2017. Ikke vet jeg hva jeg har lyst til å bytte i, så begge bilene fikses etter hvert som noe småting må til.
I dag er det billig å bare vedlikeholde - så hvorfor ikke?
Og jeg driter i hva naboen kjører :)

Kan jo selge privat. Men da er jeg ansvarlig i 2år. Ryker motoren eller noe så er jo norgeslover sånn at jeg må dekke dette. Da er det bedre bytte inn til litt lavere pris.kunne nok solgt for 439 ink reg priv. Men 400-420 i innbytte hos forhandler er nok noe jeg heller foretrekker.men har jo ikke fått noe innbytte tilbud over 400.000kr. Kjøper ikke bare taxisjåførene/firma nye biler? Ser det går en del tang som taxi.
Tror jeg får sitte litt på gjerde. Følge litt med på om det er noen biler som blir ståendes.
Har fått tilbud hos RSA på 396000 på en litt ukurant Tesla.kan jo spørre igjen om noen måneder :). Ellers så har jeg fått tilbud på 400.000 ved kjøp av brukt zafira life.ingen har tilbudt noe avslag på bilene jeg har sendt forespørsel på.
Men er jo eqc/eqv som frister mest. Men hos de med eqa så byr de bare 350000 i innbytte.
Tja…hadde trodd markedet var mer salgskåte. Innbytte priser som er hinsides.sulland tar ikke kinabiler i innbytte, og så impoterer de kinabiler selv? Verden vil bedras. Får gjøre som sjefen min og kjøpe noe fra det glade 70 tall heller ;)

I disse tider - hvorfor bytte bil om man ikke har et stort bilbudsjett?
Hva skjer med bilparken om to år?
Jeg er over snittet interessert i bil, men muligens aller mest interessert i bildeler og hva ingeniørene hos produsentene har klart å «designe» som gjør at ettermarkedet kan leve bra.
Vår 5-serie bensin har vi hatt siden 2016 og hatt en i3 siden 2017. Ikke vet jeg hva jeg har lyst til å bytte i, så begge bilene fikses etter hvert som noe småting må til.
I dag er det billig å bare vedlikeholde - så hvorfor ikke?
Og jeg driter i hva naboen kjører :)
Mulig jeg bare beholder Tang’n. Har den i 10år.
Kjenner jo folk som kan hjelpe/fikse det meste.Billige deler får en vel alltid tak i.ser huggeren har fått inn flere tang.
Skal jeg selge/bytte bil.så må det en ok/god deal til

• Liker
Reaksjoner: GT350 og Rød
Eg har en 2012 Discovery 4. Kjøpt for 440k i 2014 med litt over 60k på telleren. Måtte inn med bakseter litt før tiden så det kosta meg 18000 . Kjørt den no til ca 208kkm og får ca 260k i innbytte. Tipper eg kunne ha fått 290/300 ish privat.
Når det er litt snø på bakken så sliter eg litt med høyden på bil m/ takboks både under carport og garasje så sjølv om bilen er god å kjøre så blir det nok å bytte i noke med litt lavere profil

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Fortsatt ekstremt vanskelig å spå hvor dieselmarkedet er om 5 år vel?
Om jeg kjøper en pen 4 år gammel dieseltraver til 500 nå så er jo førstetapet tatt (si nypris var 700), men egentlig umulig å si hvor mye restverdi i 2030 kontra tilsvarende i el... Bruke den til oppbrukt blir det vel da.

Fortsatt ekstremt vanskelig å spå hvor dieselmarkedet er om 5 år vel?
Om jeg kjøper en pen 4 år gammel dieseltraver til 500 nå så er jo førstetapet tatt (si nypris var 700), men egentlig umulig å si hvor mye restverdi i 2030 kontra tilsvarende i el... Bruke den til oppbrukt blir det vel da.
Ja.
Iallefall min konklusjon.

To andre spm:
1. noen med erfaring på hvor langt selgers ansvar går? Selv tenker jeg at kjøper ikke kan forvente mye av en 12 år gammel bil som har gått 220’ - og at kjøper har omtrent all risiko så lenge jeg er ærlig i annonse og eventuelle spørsmål i salgsprosessen. Eller hur?
2. finnes en ønskes-kjøpt-tjeneste med bra rekkevidde noe sted? Lyst på E all-terrain, men veldig få til salgs på Finn

Redigert:
Kjøpte en kina suv for 485.000 i apr .koster vel ny 750.000 med vinterhjul og h-feste.under 3år ok kjørt 79.000.
Er verd ca 450.000 iflg RSA.

Men blir bare tilbudt 3-400000. I innbytte.
Kjøp fosil før det er for sent.
Det en ikke får tak i blir gull verd i fremtiden.
Men staten kan jo finne på noe tull.
Grisedyrt drivstoff,ikke lov å kjøre i bysoner etc…
Men vedum kjører diesel,så er jo håp

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Ja.
Iallefall min konklusjon.

To andre spm:
1. noen med erfaring på hvor langt selgers ansvar går? Selv tenker jeg at kjøper ikke kan forvente mye av en 12 år gammel bil som har gått 220’ - og at kjøper har omtrent all risiko så lenge jeg er ærlig i annonse og eventuelle spørsmål i salgsprosessen. Eller hur?
2. finnes en ønskes-kjøpt-tjeneste med bra rekkevidde noe sted? Lyst på E all-terrain, men veldig få til salgs på Finn

Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.

Kjøpte en kina suv for 485.000 i apr .koster vel ny 750.000 med vinterhjul og h-feste.under 3år ok kjørt 79.000.
Er verd ca 450.000 iflg RSA.

Men blir bare tilbudt 3-400000. I innbytte.
Kjøp fosil før det er for sent..
Det en ikke får tak i blir gull verd i fremtiden.
Men staten kan jo finne på noe tull.
Grisedyrt drivstoff,ikke lov å kjøre i bysoner etc…
Men vedum kjører diesel,så er jo håp
Har en bekjent som solgte en MB E-klasse som hadde gått ca 300k km. Bilen var ok til tross for alder og km, den ble solgt på finn og var en av de billigste av tilsvarende bil. Etter noen uker så klaget kjøper på noen feil som hadde dukket opp og truet med forbrukerrådet. Selger kontaktet selv forbrukerrådet, han fikk tre spørsmål, alder på bil, Km og pris. Svaret han fikk var følgende, en kjøper må regne med at det dukker opp feil på en bil som har gått 300k og dette er ingen sak.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.

Det er et særlig ullent regelverk , spesielt for privatpersoner som kan måtte forholde seg til advokater. Når feks den privat solgte porschen får et ism havari etter noken mnd eller skjærer sylindrene og kostnaden er estimert til prisen av en pent brukt familiebil så hadde det sittet langt inne for meg å ta på meg noke ansvar . Motor og gir kan kjøres i stykker på nokre få minutter så det gjelder nok å ha god dokumentasjo på tilstand ved salgsløyeblikk.

På båter tar vi ofte oljeprøve og får analysert denne . Det er ganske rimelig og gir dei svarene en trenger i forhold til motor og gir.
Sikkert noke å tenke på i forhold til enkelte biler også .

• Liker
Reaksjoner: Audjoh og DJ41