Bilsnakk

Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.
All-Terrain er en av de beste bilene jeg har hatt, god å kjøre, stille og enormt med plass i kupé og bagasjerom. En skikkelig oppgradering fra XC70, som jeg har hatt tre stk. av.

Har GLE nå, og er godt fornøyd med den også. Deilig å sitte høyt, god plass i kupé - men mindre bagasjeplass. God rekkevidde på strøm vinterstid med 70-80 km, men skulle jo heller hatt en diesel-sekser eller bensin-åtter.

Service er dessverre kostbart på Mercedes, spesielt sammenliknet med Volvo - kanskje eneste skåret i gleden.

Ser også @GrimReaper sitt poeng, man kan definitivt få mye mer moro for pengene andre steder. «Angrer» fortsatt litt på at jeg ikke gikk for X5 med 3-liters sekser.

Har også en ID3, men den hadde jeg ikke kjøpt igjen. Hele ID-serien til VW bærer preg av billige løsninger, mye hardplast, trege infotainment-systemer og mye feil. Den gamle eGolfen min var IMHO en mye bedre bil, selvfølgelig bortsett fra rekkevidde. Er egentlig nokså skuffet over hele den elektriske satsingen til VW, skjønner faktisk godt at folk velger Kina-biler o.l. i stedet - i hvert fall helt til de får vite hva innbyttepris er….

Sliter med å tro at hybrid er lurt på en bruktbil, systemet på en X5 i hvert fall tar ingen hensyn til motoren.

Beste bilen jeg har hatt noen sinne; Audi Q7 e-tron. Burde selvsagt hatt lengre rekkevidde på el, men resten var fantastisk. Nydelig dieselmotor, nokså lavt forbruk, enorm fremkommelighet, enorm plass og herlig kjørekomfort. Dette er den eneste bilen jeg har hatt som jeg virkelig savner. Eneste minus er vel hva evt. verksted koster.

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.

Grei bagasjeplass på all terrain ja.
Hadde jeg ikke trengt 3 x barneseter i baksetet så hadde den absolutt vært på listen. (Med takboks.)

Id7 blir alt, alt, for liten... Med tanke på at bilen er 19m lang så er det skuffende med plass.

Sliter med å tro at hybrid er lurt på en bruktbil, systemet på en X5 i hvert fall tar ingen hensyn til motoren.
Kjører en XC90, og det virker som om det er samme greia der. Jeg tar det piano når motoren starter opp og til den er varm, men kona bryr seg ikke om det og gir bare full spiker med kald motor. Blir nok salg før garantien utløper;)

• Liker
Reaksjoner: Maz19
Før jeg lot meg lokke av disse Kina-Suvene så hadde jeg Toyota hybrid i 7.5år og nesten 200.000km.
Kommer nok til å ha superforsikring om jeg kjøper Mercedes.Ellers så kjenner jeg noen som er flinke å skru på mercedes.
Jeg hadde aldri noe tull ned Toyotaen.var noe lat eneste.
Bør kanskje la fornuften tale å kjøpe Toyota igjen. Rav4 plug in har jo greie motor specs.
Følger en servicene så får en 10års garanti.

Det er lett å være etterpåklok, men tenkte du aldri at en slik Kina-Suv ville være vanskelig å omsette igjen, særlig etter kort eiertid? Jeg er glad jeg endte på en traust japansk elbil. Den ser ut til å holde verdien ok foreløpig. Men ingenting slår diesel-BMW en fra 2016. Den har stort sett økt i verdi siden jeg kjøpte den, og nå nylig ble jeg tilbudt 250k for den (gav 234k i 2022). Spørsmålet nå er hva som er fornuftig å kjøpe med tanke på lavt verditap? En 2016 7-seters Landcruiser tipper jeg vil holde verdien nærmeste evig. Det samme med de siste utgaven av XC90 med diesel og skikkelig firehjulstrekk. Ingen frister veldig.....

Solgte just diesel Subaruen.
Hadde den i litt over 3.år.
La den ut for 10k mindre enn eg gav.
Hadde 20 interessenter på Finn. Solgt for prisantydning etter særs kort tid. Hadde trudd eg måtte ned i pris, men burde jo faktisk lagt den høgare...

Trudde bilmarkedet var ned. Men...

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Solgte just diesel Subaruen.
Hadde den i litt over 3.år.
La den ut for 10k mindre enn eg gav.
Hadde 20 interessenter på Finn. Solgt for prisantydning etter særs kort tid. Hadde trudd eg måtte ned i pris, men burde jo faktisk lagt den høgare...

Trudde bilmarkedet var ned. Men...
Bilmarkedet er ned. Bortsett fra kurrant bruktbil.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Oddemann
Bilmarkedet er ned. Bortsett fra kurrant bruktbil.
Har fulgt litt med på prisene på Disco 4 de siste par årene og kan bekrefte at her virker bruktprisene å ha gått oppover. Sitter med en som nå runder 10 år og spørsmålet er om det lønner seg å sette inn baksetene om man skal selge. Utifra prisforlangende på Finn.no kan det se ut som at man får igjen avgiftene/kostnaden med god margin.

Har fulgt litt med på prisene på Disco 4 de siste par årene og kan bekrefte at her virker bruktprisene å ha gått oppover. Sitter med en som nå runder 10 år og spørsmålet er om det lønner seg å sette inn baksetene om man skal selge. Utifra prisforlangende på Finn.no kan det se ut som at man får igjen avgiftene/kostnaden med god margin.
Så lenge avgiftene er unnagjort så er jeg ganske sikker på at du står seg med god margin på å gjøre det. Forhandlere betaler nesten premium for gode fossilbiler nå. Snakket senest med en i dag og han ga meg prisforlangende uten å mukke mot en annen bil. Han hadde en annen kjøper, men han ville bytte inn Tesla og det var ikke aktuelt. Brukt Landcruiser - god stemning.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Ja, går nok den veien. Litt ergerlig at denne akkurat er for ny til at det er gratis å sette inn baksetene. Var vel biler registrert før 2014 som slapp unna endringen med 30 år vs 10 år.