Dagens vin

Forresten. Her står 2008 og 2010 side om side.
Bare å fortsette jakten gutter.;)
De finnes der ute.

Vis vedlegg 221041
Kan utrolig nok melde om lignende tilstander på Vinmonopolet på Kvadrat i Sandnes, som er blant de største i landet (tipper topp 5 eller 6 i salgsvolum). Flere 2008-flasker ved siden av 2010-eskene. Eller, nå er det tomt fram til de evt. tryller fram flere fra bakrommet.

Ellers ble det noen Cristian Senez Brut Millesime 2002, Charles Heidsieck Brut Réserve og Wongraven Brut. Alt basert på anbefalinger i denne tråden :)
 
2FD151A7-E7C5-46A2-906B-1FAEAAFE55E4.jpeg

Jeg er lett påvirkelig! mulig jeg ryker på en prøvesmaking i kveld.
 
Nå har denne fått 4.5t i karaffel. Frisk, leskende og god, men veldig kort i smaken. Synes 91 poeng fra Aperitif er OTT.
71DB7B1B-9C82-4DC9-9395-9F9F490B75F7.jpeg


Må ha litt vin i maten og. Drakk denne til sushi i går og fikk beskjed på polet at denne skulle ha litt restsødme. Den var knusktørr og litt for alkoholsterk. Dog ingen utpreget drittsmak
8B3E3A91-7769-4F69-835B-35EDAD4CBD21.jpeg
 
Nå har denne fått 4.5t i karaffel. Frisk, leskende og god, men veldig kort i smaken. Synes 91 poeng fra Aperitif er OTT.
Enig i at den er frisk, leskende og god. Ikke enig i at smaken er veldig kort. Mener den har fin lengde, og samtidig et overraskende bredt spekter... Har gitt den en god time, i flaske. Joda, 91 er kanskje litt mye men den når ganske lett 88 - 89 av meg.
 
Nå har denne fått 4.5t i karaffel. Frisk, leskende og god, men veldig kort i smaken. Synes 91 poeng fra Aperitif er OTT.
Vis vedlegg 222363

Må ha litt vin i maten og. Drakk denne til sushi i går og fikk beskjed på polet at denne skulle ha litt restsødme. Den var knusktørr og litt for alkoholsterk. Dog ingen utpreget drittsmak
Vis vedlegg 222364
Ok.. It's just me PN doesn't need more than max 30 minutes breathing time the older the less time. Just my 2 cents.
 
Ok.. It's just me PN doesn't need more than max 30 minutes breathing time the older the less time. Just my 2 cents.
Usually agree that PN does not need more than 30-60mins. Read some tasting notes on this and quite a few mentioned that it needed 2-3hrs to open up. My plan was for 3hrs, but dinner was posponned by 1.5hrs due to some technical issues in the kitchen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Ennå har jeg ikke vett eller forstand på vin, men jeg var med broren min på Craig Alibone's patisserie & champagneria i Bodø for å feire ham for en stund siden, og det ble en real smaksopplevelse. Vi smakte oss gjennom fire champagner med to konfektbiter og to makroner til hver, og selv om det var uvant med champagne til snop, var det ingen utpreget dritsmak på noe som helst. Vel verdt en tur innom hvis du først er i byen.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille og Golfballen
Jeg satt dessverre i et møte fra kl 07:30 i dag, og gikk glipp av det beste i dagens Bordeaux slipp, men la noen av disse i kurven ut i fra Merete Bø sine notater.

Rettelse: Ser det fortsatt er mulig å gjøre gode kjøp, men fikk da fylt opp kurven med diverse godt uansett :)

Noen andre som fikk tak i noe spennende?

867BD613-8A97-48C3-A579-70A92857E236.png
 
Redigert:
Jeg har nok nevnt det tidligere i denne tråden, men kan nok gjenta at DP 2008 bør lagres lenge.
Den er herlig frisk og fokusert nå, men er nok langt unna fullt potensial.
Å legge i såpass mye penger for å få ungdommelig friskhet blir litt feil for min del med tanke på alternativene der ute.
Ellers er dette tilfelle for mye av den eksepsjonelle 2008-årgangen.
Stort lagringspotensial.

Cristian Senez er mye for pengene.
Moden champagne til en svært gunstig pris.
Ellers er 2002-årgangen bedre enn 2000.:)
Større konsentrasjon samt en bedre lengde.
2002 vintage er jo en av de store årgangene sammen med 2008.
Har fortært 3 stk 2000 av CS. Null drittsmak. Bestilt opp litt 02 for et par dager siden, venter på leverandør.
 
Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..
26E69B77-63DC-43A9-9126-D5EDADFE7791.jpeg
1849A10E-0C40-4163-A222-64DF06FFB234.jpeg
 
Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..Vis vedlegg 222899Vis vedlegg 222900

Her vil jeg si den første smaksprofilen er den som stemmer best. Er nøtteaktig og toastaktig med eple og sitrus.

Ekstrem value på den der og noe av det beste per krone av Champagne på hele polet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen og UJU
Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..Vis vedlegg 222899Vis vedlegg 222900

Fordi folk som anmelder vin er en gjeng snobber som egentlig ikke har peiling på hva de gjør og bare finner på en masse rare og diffuse beskrivelser ingen kan "ta dem" på?:rolleyes:

Neida. Joda. Neida.
Det kan være at basevinen er en annen årgang, at det er forskjellige batcher, eller at utviklingen er forskjellig på magnum.
Men litt pussig er det unektelig.

Charles Heidsieck er uansett skikkelig godsaker.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: andres