Dagens vin

Jeg satt dessverre i et møte fra kl 07:30 i dag, og gikk glipp av det beste i dagens Bordeaux slipp, men la noen av disse i kurven ut i fra Merete Bø sine notater.

Rettelse: Ser det fortsatt er mulig å gjøre gode kjøp, men fikk da fylt opp kurven med diverse godt uansett :)

Noen andre som fikk tak i noe spennende?

867BD613-8A97-48C3-A579-70A92857E236.png

Redigert:
Bare 2010 på hylla i dag, men et det noen som har smakt naboen? Lagret 12 mnd på 60 m dyp, kanskje mest en gimmick?
92 p i DN, 96 fra Aperitif.
Vis vedlegg 222777

Vet ikke hva den lagringen eventuelt gjør ekstra men er en utrolig god Champagne og verdt pengene. Sikkert litt placebo av gimmicken men så lenge placeboen fungerer så klager jeg ikke ;)

• Liker
Reaksjoner: chrbir
Jeg har nok nevnt det tidligere i denne tråden, men kan nok gjenta at DP 2008 bør lagres lenge.
Den er herlig frisk og fokusert nå, men er nok langt unna fullt potensial.
Å legge i såpass mye penger for å få ungdommelig friskhet blir litt feil for min del med tanke på alternativene der ute.
Ellers er dette tilfelle for mye av den eksepsjonelle 2008-årgangen.
Stort lagringspotensial.

Cristian Senez er mye for pengene.
Moden champagne til en svært gunstig pris.
Ellers er 2002-årgangen bedre enn 2000.:)
Større konsentrasjon samt en bedre lengde.
2002 vintage er jo en av de store årgangene sammen med 2008.
Har fortært 3 stk 2000 av CS. Null drittsmak. Bestilt opp litt 02 for et par dager siden, venter på leverandør.

Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..
26E69B77-63DC-43A9-9126-D5EDADFE7791.jpeg
1849A10E-0C40-4163-A222-64DF06FFB234.jpeg

Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..Vis vedlegg 222899Vis vedlegg 222900

Her vil jeg si den første smaksprofilen er den som stemmer best. Er nøtteaktig og toastaktig med eple og sitrus.

Ekstrem value på den der og noe av det beste per krone av Champagne på hele polet.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen og UJU
Noen som har en teori om hvorfor smaksprofilen varierer såpass fra 150cl til 75cl? «Ingen utprega drittsmak» leser jeg uansett mellom linjene her..Vis vedlegg 222899Vis vedlegg 222900

Fordi folk som anmelder vin er en gjeng snobber som egentlig ikke har peiling på hva de gjør og bare finner på en masse rare og diffuse beskrivelser ingen kan "ta dem" på?:rolleyes:

Neida. Joda. Neida.
Det kan være at basevinen er en annen årgang, at det er forskjellige batcher, eller at utviklingen er forskjellig på magnum.
Men litt pussig er det unektelig.

Charles Heidsieck er uansett skikkelig godsaker.:)

• Liker
Reaksjoner: andres
Her vil jeg si den første smaksprofilen er den som stemmer best. Er nøtteaktig og toastaktig med eple og sitrus.

Ekstrem value på den der og noe av det beste per krone av Champagne på hele polet.

Tenkte meg at det var den som kom nærmest, men overrasket over den tydelige forskjellen i frukt. Høres nesten ut som om det er skrevet en annen vins notater innpå den siste..

Fordi folk som anmelder vin er en gjeng snobber som egentlig ikke har peiling på hva de gjør og bare finner på en masse rare og diffuse beskrivelser ingen kan "ta dem" på?:rolleyes:

Neida. Joda. Neida.
Det kan være at basevinen er en annen årgang, at det er forskjellige batcher, eller at utviklingen er forskjellig på magnum.
Men litt pussig er det unektelig.

Charles Heidsieck er uansett skikkelig godsaker.:)
Haha!

Derfor jeg holder meg til «Ingen utprega drittsmak» enn så lenge..✌️

21230665-5404-41CE-9A98-D2C9AB8285FA.jpeg
Dagens. Litt skuffet etter alle gode reviews men tror også potensialet er mye større med noen år på baken. Vi får se med lagringsflasken

Sikkert årets dummeste spørsmål.

Får levert nytt vinskap til uken, men postnord leverer det bare til bakkeplan. Veier 115kg og må stå i uisolert garasje noen dager før jeg får bærehjelp. Det er meldt minusgrader til uken. Har forstått at de ikke skal brukes i kalde omgivelser grunnet kompressorolje og gass osv, men antar at så lenge jeg lar det stå 24t i romtemp før jeg skrur det på så burde det ikke være noe problem. Noen som kan bekrefte dette?
Hilsen en ikke-ingeniør!