Hi-Fi tråden

Var innom Soundgarden med en kompis som ville høre på Klipsch Sixes aktive høyttalere. Jeg hadde ikke noe særlig forventninger til de på forhånd, men fyy hvor de spiller! Er ikke noen hifi-entusiast selv, men etter å ha lest litt om de så ser jeg ikke noen annen utvei enn å måtte kjøpe.
Er dette det beste man får når det kommer til aktive høyttalere i denne prisklassen?
 
Var innom Soundgarden med en kompis som ville høre på Klipsch Sixes aktive høyttalere. Jeg hadde ikke noe særlig forventninger til de på forhånd, men fyy hvor de spiller! Er ikke noen hifi-entusiast selv, men etter å ha lest litt om de så ser jeg ikke noen annen utvei enn å måtte kjøpe.
Er dette det beste man får når det kommer til aktive høyttalere i denne prisklassen?
Bra desse. Ikkje hifi bra, men spiller "artig" og med bra "push". Ein kan tidvis få "fot" med desse. Ofte på kampanje. Veil er 10k? 7,5k laveste eg har sett av nye. Demokjørte til 6k. Anbefaler å ha de på gode stabile stativ. 60cm stativ... Dette løfter lyden flere hskk IMO. Lykke til :)
 
Bra desse. Ikkje hifi bra, men spiller "artig" og med bra "push". Ein kan tidvis få "fot" med desse. Ofte på kampanje. Veil er 10k? 7,5k laveste eg har sett av nye. Demokjørte til 6k. Anbefaler å ha de på gode stabile stativ. 60cm stativ... Dette løfter lyden flere hskk IMO. Lykke til :)

Ja jeg har sett at de kommet rundt 8K, så da gjelder det vel å følge med. Stativ tror jeg ikke får stå i fred her i hus med småkids som river og røsker i alt mulig.
Takk for tilbakemelding! Det blir nok kjøp ganske snart tenker jeg:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Oppsett hifi?
På hjemmekontoret mitt i dag har jeg en Clearaudio concept platespiller, Hegel 80 forsterker og Dynaudio høyttalere, og har vært fornøyd med det. I tillegg til vinyl har jeg spilt av mye lossless fra en imac via usb til forsterkeren. Ulempen med oppsettet er at alt er kablet, og i disse dager flytter jeg til en ny leilighet med nytt hjemmekontor hvor det vil være vesentlig enklere å kjøre en trådløs løsning mellom enhetene (bortsett fra mellom forsterker og platespiller, selvfølgelig). Spørsmålet er nå hva som vil være den enkleste løsningen for å få imacen til å snakke trådløst med forsterkeren og forsterkeren til å snakke trådløst med høyttalere. Jeg må formodentlig kjøpe nye høyttalere, av den aktive sorten. Må jeg også kjøpe ny forsterker (Hegel 90 eller 190 eller noe helt annet). eller vil det fungere brukbart hvis jeg kobler en Sonos port til Hegel 80? Jeg liker lyden av mine nåværende sammen med Hegel-forsterkeren, så gjerne noe i den gaten. Noen litt mer hifi-kyndige enn meg som har et forslag til oppsett?
 
Redigert:
Det var så dårlig respons her at jeg kommer med en liten kommentar selv om jeg kan svært lite om trådløse systemer. Jeg har en del erfaring med stereoanlegg, men ikke trådløst. Selv har jeg også en streameboks koblet til anlegget mitt, men den brukes bare til å sjekke ut ny musikk, forberede konserter og den slags. Og så bruker jeg den når jeg sitter på hjemmekontor!

Jeg vil vel kanskje tro at dette med kabling i hovedsak er et problem fra datamaskin til anlegget? Kabler mellom forsterker og høyttalere er vel ikke et problem?

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg beholdt det anlegget du har og bare lagt til en eller annen streameboks. Når du sitter og arbeider så er det forhåpentligvis ikke musikken du konsentrerer deg om. Her er det vel heller snakk om bakgrunnsmusikk. Da ville i hvert fall jeg sagt det er viktigere med musikkutvalg og brukergrensesnitt fremfor lossless og lydkvalitet. Spotify er til dette bruk helt gull, f.eks. sammen med en Sonos boks (men det finnes selvsagt bedre bokser der ute). Da kan du styre alt gjennom Spotify appen på enten datamaskin eller mobil. Forsterkeren din har vel innebygget DAC også (?), så da kan du f.eks. bruke optisk kabel mellom Sonos og forsterker og la forsterkeren ta seg av konverteringen.

For å være helt ærlig tror jeg kanskje ikke du vil høre veldig stor forskjell på lossless eller Spotify med høy kvalitet på et slikt anlegg uansett, men det kan jo selvsagt hende at du har bedre ører enn meg. Til bakgrunnsmusikk har det i hvert fall ingen ting å si.

Jeg vet ikke hvor stor leiligheten din er, men ettersom du snakker om hjemmekontor har jeg antatt et separat rom til dette formål. Jeg vil anta at du er opptatt av musikk og kanskje også lyd, og at du da har et annet anlegg i stua eller annet sted i leiligheten. Legg heller pengene i dette!

Du får ta det med en klype salt. Jeg vet jo ingen ting om deg eller dine kunnskaper, krav, forventninger, økonomi etc... Men ettersom du eier en Panerai så kunne jeg jo ikke la spørsmålet ditt stå ubesvart! :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Noen her som har Platespiller evt kunnskap om disse og kan hjelpe meg?

Jeg har en Rega Planar 1 som har innebygget RIAA, jeg vurderer å kjøpe meg nye aktive høyttalere til denne.
Det jeg lurer på er om det blir kluss om jeg kobler til noen aktive høyttalere som har RIAA i seg?
 
Hvis du kjøper aktive høyttalere, må spilleren kobles til en ledig analog inngang som ikke er en phono-inngang med RIAA på innsiden.
 
Takk for svar @Oscr

Vil det si at på f.eks DISSE så må jeg kjøpe en Phono til 3,5MM jack overgang og bruke den inngangen?

Er det evt andre høyttalere i samme prisklasse som kan anbefales til min spiller?
 
Høyttalerne du linker til har en bryter som kobler ut phono-trinnet, slik at du kan bruke en vanlig RCA til RCA fra spilleren. Samme produsent har også en større modell, og det finnes alternative aktive høyttalere fra produsenter som Dynaudio, Yamaha, DALI m. fl.
 
  • Liker
Reaksjoner: Scubasteve
Takk for svar @Oscr

Vil det si at på f.eks DISSE så må jeg kjøpe en Phono til 3,5MM jack overgang og bruke den inngangen?

Er det evt andre høyttalere i samme prisklasse som kan anbefales til min spiller?
Viss du ønsker å gå opp et hakk lydmessig se på Klipsch the sixes. En får de nå i sort også... Koster 9k hos f.eks Power. NB! Sett de på solide gode stativer om du kan...Løfter lyden betraktelig IMO...

Lykke til
 
  • Liker
Reaksjoner: Scubasteve
Takk for svar og tips

Jeg skal tiite litt rundt og se på alternativer. I dag bruker jeg en Beoplay A8 som fungerer ganske bra, men det er nok litt mer sjarmerende med to separate høytalere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Dette går kanskje under low-fi men spør likevel. Har bygd et nytt soverom til meg og fruen med god plass og pent moderne skandinavisk stil. Les: listefritt og mye detaljer i tre/eik. Ellers minimalistisk. Skal ha et lite anlegg der for hver 3. Fredag i oddetallsmnd;) kravet er at jeg kan streame musikk fra mobilen, grei lyd og at designet enten er harmonisk eller med litt wow-faktor. Har vurdert noe fra podspeakers men da blir det dyrere enn jeg egentlig ville. Har også sett på disse fra hifiklubben men syns de kanskje er litt kjedelige. Noen som har et annet tips? https://www.hifiklubben.no/hoyttale...hoyttaler-med-bluetooth/?variant=ARGALTOA4ASH
 
Dette går kanskje under low-fi men spør likevel. Har bygd et nytt soverom til meg og fruen med god plass og pent moderne skandinavisk stil. Les: listefritt og mye detaljer i tre/eik. Ellers minimalistisk. Skal ha et lite anlegg der for hver 3. Fredag i oddetallsmnd;) kravet er at jeg kan streame musikk fra mobilen, grei lyd og at designet enten er harmonisk eller med litt wow-faktor.

-Har du kikket på noe fra Geneva? Ser helt kurant ut, kunne nok passe på et minimalistisk rom - og når det er crunch time har de den forsonende egenskap at Det Bare Virker(tm) - i min erfaring, i det minste.

Denne
, eksempelvis?
 
Dette går kanskje under low-fi men spør likevel. Har bygd et nytt soverom til meg og fruen med god plass og pent moderne skandinavisk stil. Les: listefritt og mye detaljer i tre/eik. Ellers minimalistisk. Skal ha et lite anlegg der for hver 3. Fredag i oddetallsmnd;) kravet er at jeg kan streame musikk fra mobilen, grei lyd og at designet enten er harmonisk eller med litt wow-faktor. Har vurdert noe fra podspeakers men da blir det dyrere enn jeg egentlig ville. Har også sett på disse fra hifiklubben men syns de kanskje er litt kjedelige. Noen som har et annet tips?

Spreng budsjettet å gå for KEF LSX

B70A5AA0-1D65-4F6F-8001-316DE083A465.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann