Bompengependlerdilemma

Ingen over, ingen ved siden av:
D891A18F-7D6E-4D47-BCF8-EB8331ADB626.jpeg

Star Trek-følelse hver eneste dag :D
 
Der meldte det seg enda et alternativ... og det til prisen av en eldre stålRolex. Jeg tror jeg kommer til å holde meg i segmentet "ny Tudor". Det tilsvarer vel akkurat ett år med bompenger og parkering. Men jeg kan også la meg friste....

...hvis du tenker på Piaggioen, kostet den rund 85k da jeg kjøpte den. Regnet ut at jeg måtte pendle i ca. tre år for å spare den inn. Ikke den smarteste løsningen, men du slette tid som jeg koste meg :)
Cannondalen kom på omtrent halvparten prismessig, og i og med at vi ikke har noen bil lengre, er det bare pluss i transportregnskapet uansett.
Jeg er et bensinhue, men har ikke råd til å eie drømmebilen, så da er jeg heller uten bil, men har lagt inn leie av drømmebilen i budsjettet- det tar jeg meg rett og slett råd til. Kjøper Tudor, «låner» en PP når findressen skal på ;)
 
Angående trehjulsMC, så er det ikke tillatt å kjøre dem i kollektivfeltet. Pluss for at den kan kjøres på B-lappen, men et stort minus at du må ligge sammen med bilene i køen. En MC kan ta kollektivfeltet, fildeling og gliding. Jeg sparer mye tid på det hver dag.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og Bezel
Min kone har 3 mil tur-retur jobb nå etter at vi flyttet. Før flytting 2 mil tur-retur.

Hun kjøpte elsykkel. Hun bruker nå 8min mer hver vei enn det hun gjorde før og er utrolig fornøyd.

Jeg prøvd den en gang og to og kan ikke beskrive den på annen måte enn med 90-talls uttrykket latterkick.

Blir du en del av Rogalandshelvetet?

Isåfall kjenner du traseen Bogafjell-Hinna. Hun bruker samm tid på sykkel i rush som jeg med bil omtrent på samme strekket i den verste trafikken og hun er ikke sur når hun kommer hjem.
 
Blir du en del av Rogalandshelvetet?.
Er og blir......

Isåfall kjenner du traseen Bogafjell-Hinna. Hun bruker samm tid på sykkel i rush som jeg med bil omtrent på samme strekket i den verste trafikken og hun er ikke sur når hun kommer hjem.

Deler av strekket er kjent materiale. Forstår jeg det slik at du kjører, mens kona sykler på samme strekk? Sørger du for at hun kommer først hjem for å kunne sette på potetene..?
 
  • Liker
Reaksjoner: tordfo
Min unge blonde kone har enn så lenge ikke lisens til å kjøre bil. Derav har hun blitt kjørt en gang eller to når jeg har vært på vei til Stavanger. Eller plukket opp på vei hjem for å sikre meg «samarbeidsvillighet» når kvelden kommer.

Elsykkel er kommet for å bli. Veldig behjelpelige på Elsykkelsenteret bortenfor Kvadrathelvetet.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Det er en 2takter sprint 2017.
Sprint er litt mer "macho" les sporty!;) enn primavera.

Leveres bla med større hjul enn Primavera, noe som er bra på ugjevn og dårlig vei.

Valget falt på 2takter, da disse har færre bevegelige deler i motoren og går raskere opp i turtall.

Bruker Motul 2taktsolje som er tilnærmet røykfri og setter ikke lukt i klærne som noen oljer kan gjøre.

Jeg er kjempefornøyd og Vespa er Vespa!;)

De holder seg godt i pris, så etter noen år får du mye av pengene igjen ved evt salg.

Koster meg det samme i bruk pr måned som jeg tidligere måtte betale for månedlig parkering av bilen min ved jobben!o_O

You had me at "macho". ..Tror dette kan bli løsningen for meg,om enn muligens i annen farge....og med vindskjerm, muffer og dekke.

Men; Hadde du noen kjennskap til to vs firetakter fra før? Har sjekket opp og ned i mente - og ser at totakter Vespa ikke selges i alle markeder. Antar det har med miljøregler å gjøre (blant annet i USA - OH the irony!)

Forstår det slik at totakt har mer effekt, og at en firetakt antakelig måtte ha vært 75cc for å matche. Vespa skryter av å ha den sterkeste 4-takteren på markedet, men den er antagelig fortsatt svak(elig..)

Fordelen med firetakt er vel at den er mer driftssikker, mens totakt er lettere å reparere? I tillegg bruker firetakt litt mindre bensin (som om det betyr så mye - forskjellen er vel marginal i volum, om enn ikke i prosent). Kronargumentet for firetakt er vel også at den bråker mindre og at du slipper oljelukt. Var det med i din beregning?

Hvor mange takter bør jeg velge - om jeg skal komme meg til jobb. Det er noen få bakker. Merk; Mitt legeme nærmer seg 100 kg (muskler.......) ved juletider..
 
You had me at "macho". ..Tror dette kan bli løsningen for meg,om enn muligens i annen farge....og med vindskjerm, muffer og dekke.

Men; Hadde du noen kjennskap til to vs firetakter fra før? Har sjekket opp og ned i mente - og ser at totakter Vespa ikke selges i alle markeder. Antar det har med miljøregler å gjøre (blant annet i USA - OH the irony!)

Forstår det slik at totakt har mer effekt, og at en firetakt antakelig måtte ha vært 75cc for å matche. Vespa skryter av å ha den sterkeste 4-takteren på markedet, men den er antagelig fortsatt svak(elig..)

Fordelen med firetakt er vel at den er mer driftssikker, mens totakt er lettere å reparere? I tillegg bruker firetakt litt mindre bensin (som om det betyr så mye - forskjellen er vel marginal i volum, om enn ikke i prosent). Kronargumentet for firetakt er vel også at den bråker mindre og at du slipper oljelukt. Var det med i din beregning?

Hvor mange takter bør jeg velge - om jeg skal komme meg til jobb. Det er noen få bakker. Merk; Mitt legeme nærmer seg 100 kg (muskler.......) ved juletider..

Jeg hadde en rask vurdering av alle de punktene du snakker om.

Jeg har hatt en 2takter tidligere og synes det fungerer kjempebra.

Litt mer lyd, men ikke ubehagelig.
Med rett olje, bruker Motul som anbefales av Vespa. Denne er tilnærmet luktfri og røykfri. Det er også en katalysator i eksosanlegget.

2takter yter 4.3hester.

Jeg har også en "kraftig" bygning!;)

Men jeg kommer meg opp bakkene uten problem.

Bruker ca 0.38 liter på milen.

Min tanke er at 2takter er like driftssikker som 4takter.

Pga mindre bevegelige deler i motoren, så går den fortere opp i turtall.

Men prismessig så er det ikke noe vesentlig forskjell mellom 2 og 4takter.

Så der må du bare ta et valg.

4takteren holder Euro 4 kravet og 2takteren holder Euro 2 kravet.

Jeg valgte hvit pga måtte matche hjelmen!!:D

Jeg kjøpte hjelmen før scooteren!!:cool::D

Og vindskjerm er montert også.
IMG_20170627_182448_822.jpg
IMG_20170902_154238_012.jpg


Lykke med valget!:)
 
Det er mye moro med totaktere.
Dersom du går over 50ccm så må du ha MC-lappen. Det betyr at om du kjøper en 75cccm så må du også ha MC-lappen.

Du kan ha mye moro med en moped. Selv kjørte jeg det i to år. Det er ikke helt ufarlig. Du må hele tiden være defensiv og være oppmerksom på at biler vil forbi uansett. (Egentlig burde en moped kunne kjøre i sykkelfeltene, ettersom de holder samme fart. Men slik er ikke våre høyt ærede politikere.)

Totaktere skal klare seg med mindre vedlikehold. Det er en fordel.

8
 
Takk for innspill i alle retninger. Da er fasit bestilt og det til prisen av en el-sykkel, eller en ny Tudor. I motsetning til el-sykkel, så er dette en designperle med lang historie. Vanskelig valg, men endte opp med denne luftinnsprøytede 4takteren i matt grå (2takter er utsolgt fra leverandør - lages knapt lenger grunnet Euro4 krav)
pim-1146924-24449-product-sprint50sp-4t-e4-gr-mainimage.jpg

Nå gjelder det bare å få den levert, finne seg en hjelm og kjøre i veien for, eller forbi, annen trafikk!
 
Gratulerer! Godt valg :)

Ps. Kjøp for all del helhjelm (halvhjelm kan bli stygt i en ulykke) og hansker. Finnes mye kult :)

Støttes! Har man sett en solid smell med halvhjelm, så vet man at helhjelm er en lifesaver av dimensjoner.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og g-s
Jo jeg er enig i at hel "tomromsforlenger" er å anbefale for sikkerheten.
Derimot er jeg bare så utrolig svak for denne hjelmen:
WP_20170909_Luke_Skywalker.jpg

Med en slik er det helt klart greit med dispensasjon fra sikkerheten.
(Selvfølgelig er det gult plast-visir som kan bikkes ned.)

8
 
Jeg hadde en rask vurdering av alle de punktene du snakker om.

Og vindskjerm er montert også.
Vis vedlegg 91073 Vis vedlegg 91076

Lykke med valget!:)

Noen effekt av vindskjermen, ut over at det er tøft? Er det vits i å investere i slikt?

Endte forresten opp med en AGV P60-hjelm, meget behagelig. (Den er åpen, men ikke si det til helhjelmgjengen...)
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og Grendel