Hi-Fi tråden

Noen som kan komme med litt tanker rundt forsterker?
Jeg har nettopp kjøpt et par B&W CM8 s1, og har koblet de mot min gamle Nad 7240pe, men lurer på om den er kraftig nok?
Den er ratet med 40w per kanal, men har sett den i måler, og der gir den mellom 80 og 90w, 150-200w dynamisk. Oppsettet spiller fint med god lyd, men har ikke fått klemt til skikkelig enda.

Hadde spurt på hifisentralen sitt forum.
 
@HenrikS , kraftig nok er et relativt begrep . Spiller det høyt nok for deg uten forvrengning så er den kraftig nok ;)

Men den forsterkern klarer vel rundt 160w pr kanal i 8ohm så ja den er i utgangspunktet kraftig nok for dine høytalere. Det vesentlige er om den er god nok til å levere dette uten forvrengning .
 
Då var valget tatt - og resultatet kome i hus. I god TS ånd vart budsjettet justert - betydeleg. Har kun fått dei opp og sjekka at dei verkar. Testing og justering må kome etterkvart. Strålande nøgd så langt
BE6AF735-90CA-4093-9F84-A2AF22FC976F.jpeg
ABCB4395-62B1-4AD2-B617-559C731AAF3B.jpeg

D25D7A4C-9A57-4A97-AD6D-8CD853E6F929.jpeg
 
I lytterommene til butikkene er det lett å få ka som helst til å høres bra ut. Utfordringa er når en kommer heim og ikkje får lov/har plass/ønsker å plassere dei slik at en får best lyd og i mitt tilfelle med en heller sparsommelig innredet stove måtte til med akustikk tiltak. Tannoyene spiller meget fint på lave volum, og dei tåler fint å dra på litegrann. Eg hørte på focal utopia 3 Scala her i vinter. Dei imponerte meg en del.
Eg ville uansett ha prøvd både forsterker og høytalere heime før kjøp :)
Er det asr enitter og tannoy dc10 du har mr?
 
Då var valget tatt - og resultatet kome i hus. I god TS ånd vart budsjettet justert - betydeleg. Har kun fått dei opp og sjekka at dei verkar. Testing og justering må kome etterkvart. Strålande nøgd så langt

Å satan. Gratulerer med noen seriøse høyttalere.
Her er litt lesestoff om de for de uinnvidde: http://www.stereopluss.no/dynaudio-contour-30-musikalsk-superpresisjon.6017043-355425.html

"Høyttaleren formidler ro, kontroll og musikalitet, men viser samtidig frem en nesten nådeløs presisjon og den evne til detaljering som skaper en slags transe, mild hypnose eller lett rus når du setter på favorittmusikken. Den er ikke overveldende på noen måte, bare deilig naturlig og balansert. Og av en eller annen grunn er det ganske snill mot dårlige innspillinger."
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
"Beste høyttaler under 20000".
Abbonerte på Lyd&Bilde i mange år.
Var ikkje få gangar den tittelen møtte deg ila den perioden.
 
Skriver de bladene der negativt om noen produkter?

Det ville vært merkelig om etablert aktør med flere tiår med fartstid lager en høyttaler til 50k+ som høres ut som en klipsch til ti tusen spenn. High-end er high end, og kan sidestilles med klokker. Følelser og personlige preferanser har mye å si.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Det er forøvrig ingen problem å få et 100k produkt til å høres dårlig ut. sender man skjit inn så får man skjit ut, og dermed kjem man ofte til et viktig skille i high end. Ønsker man et oppsett som "tilgir" litt de dårlige innspillingene, og som lar deg spille det du har lyst uten å få krampe i haudet av at stereoen din fremhever svakhetene i produksjonen så alt for godt. Eller liker du det virkelig analytisk og hører kun på innspillnger med den beste kvaliteten ;).
 
Det er forøvrig ingen problem å få et 100k produkt til å høres dårlig ut. sender man skjit inn så får man skjit ut, og dermed kjem man ofte til et viktig skille i high end. Ønsker man et oppsett som "tilgir" litt de dårlige innspillingene, og som lar deg spille det du har lyst uten å få krampe i haudet av at stereoen din fremhever svakhetene i produksjonen så alt for godt. Eller liker du det virkelig analytisk og hører kun på innspillnger med den beste kvaliteten ;).
Hvis man kun kan høre på "audiofile" innspillinger, så er man kanskje mer glad i "god lyd" enn i "god musikk"?
Det finnes masse god musikk som er spilt inn "dårlig", men som allikevel er absolutt verdt å høre på.

"Skitt inn gir skitt ut", bør være en rettesnor for signalkjede i eget anlegg, men ikke en unnskyldning for å velge bort enkelte typer musikk.
"Tilgir dårlige innspillinger"?? HÆÆ! - Dette betyr bare at du har et for dårlig anlegg!
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
@Gin, ja. Det er derfor en som er glad i god musikk bør tenke på dette når man setter sammen sitt eget stereo oppsett. Gode anlegg til musikklytting tillgir dårligere innspillinger og til dels komprimert materiale slik som feks streaming over Spotify. Et oppsett med analytiske produkter gjer ikkje det på samme måte. Og en vil derfor velge bort god musikk som er innspilt heller dårlig. Ihvertfall gjorde eg det.

Dårlig anlegg er vel særs subjektivt. Eg har hørt oppsett i millionklassen som eg syntes ikkje hørtes spesielt bra ut, men eiern likte det.
 
Det er forøvrig ingen problem å få et 100k produkt til å høres dårlig ut. sender man skjit inn så får man skjit ut, og dermed kjem man ofte til et viktig skille i high end. Ønsker man et oppsett som "tilgir" litt de dårlige innspillingene, og som lar deg spille det du har lyst uten å få krampe i haudet av at stereoen din fremhever svakhetene i produksjonen så alt for godt. Eller liker du det virkelig analytisk og hører kun på innspillnger med den beste kvaliteten ;).

Ellers liker man electrocompaniet og sier "nei takk, ingen av delene" :D
 
@Lilac, eg prøvde en Ec250awr på noken audio physic scorpio 2, og det låt veldig bra i mi stove. Husker ikkje dac, men tipper eg den gang hadde enten burson eller mytek dac. Forforsterker var en audio valve eklipse :)
 
@Lilac, eg prøvde en Ec250awr på noken audio physic scorpio 2, og det låt veldig bra i mi stove. Husker ikkje dac, men tipper eg den gang hadde enten burson eller mytek dac. Forforsterker var en audio valve eklipse :)

Har ikke hørt komboen, men har hørt mye elektrocompaniet. De har en dvask og bløt lydsignatur best egnet til å roe ned høyttalere med hissig diskant. Dessverre går det gjerne ut over resten av frekvenssspekteret.
 
Og det er en egenskap som noken setter pris på om man matcher med rette høytalerene/komponenter

Hegel, er feks et merke eg har noken veldig dårlige erfaringer med. Det låt rett og slett forfærdelig i mitt oppsett den gang. Nå endte eg likevel med å kjøpe en h200 litt senere ( som ventepølse på min asr) . Då hadde eg et helt annet oppsett der den då fungerte helt fint.
 
Har ikke sansen for Hegel jeg heller, hadde en H1 i ca to måneder, har hørt mye på H200 og hørte H360 mot monitor audio gold 200 (kanskje 300) hos swsg. Sistnevnte hørtes ut som noe var galt med diskanten, noe selger prøvde å tilskrive bånddiskantene. De sier de nyere hegelforsterkerne er bedre, dog