Hi-Fi tråden

I lytterommene til butikkene er det lett å få ka som helst til å høres bra ut. Utfordringa er når en kommer heim og ikkje får lov/har plass/ønsker å plassere dei slik at en får best lyd og i mitt tilfelle med en heller sparsommelig innredet stove måtte til med akustikk tiltak. Tannoyene spiller meget fint på lave volum, og dei tåler fint å dra på litegrann. Eg hørte på focal utopia 3 Scala her i vinter. Dei imponerte meg en del.
Eg ville uansett ha prøvd både forsterker og høytalere heime før kjøp :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Hegel H160 på Monitor Audio G60 med 2x Monitor Audio GSW12 subber her.:)

Jeg tenker at hvis du ønsker full dynamikk - også på lavere volum, så slipper du ikke unna bruk av sub(er) og dertil følgende "konflikt" med kona:(

Høyttalere er en kasse full av kompromisser, som skal spille bra både lavt og høyt, men uten det verste av alt en "boomy bass" når det drass på. Derav holder de fleste høyttalere "litt igjen i bassen" på lave og moderate volum, for også å kunne låte bra når det dras på.
Unntaket er enkelte aktive digitale høyttalere, som har egne algoritmer for å kompensere for dette (les Meridian).

Lykke til, god lyd er moro!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Takkar for tilbakemeldingar.

Det var ein av grunnane til at AP Avanti (som kanskje er dei finaste HT eg har sett) stod høgt på lista. Kona meina WAF er veldig lav på disse.

WAF er veldig individuelt. Prøv å vise henne noen bilder av Sonus Faber. (De har plenty med modeller) Fungerer ikke så værst med Hegel de heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
@Gin, klart det. Lyd koster ;). Ellers kommer man aldri unna begrensingene høytalere med små membran har mtp bass.

Eg brukte forøvrig sub sammen med AP scorpio 2 for å gi nødvendig trykk når volumet skulle opp og rockefoten fram.
 
@Gin, klart det. Lyd koster ;). Ellers kommer man aldri unna begrensingene høytalere med små membran har mtp bass.

Eg brukte forøvrig sub sammen med AP scorpio 2 for å gi nødvendig trykk når volumet skulle opp og rockefoten fram.
Min opplevelse er at sub faktisk er viktigere ved avspilling på moderat volum. Det er noe med å kunne "flytte luft" uten de store membran utslag som et høyt volum handler om.
Opplever også at bassen blir jevnere fordelt i rommet, ved bruk av fritt plasserte subber.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Høyttalere er en kasse full av kompromisser, som skal spille bra både lavt og høyt, men uten det verste av alt en "boomy bass" når det drass på. Derav holder de fleste høyttalere "litt igjen i bassen" på lave og moderate volum, for også å kunne låte bra når det dras på

Dynaudio er svaret på denne problemstillingen. Selvsagt får man ikke riste-rommet bass, men lyden har "trøkk" selv på lavt volum. Aberet er at man må ha en forsterker med like stort pondus som høyttalerene, samt at modellene under 50-60k ikke ser spesielt "pene" ut.
 
Eg har droppa sub etter at eg gikk over til Tannoy. Kombinasjonen horn og 10" bass gir ingen problemer på mine 25 kvadrat.
Merk, nå har eg greit med forsterkerkraft.

Bruk av sub så introduserer man et "problem element" til i oppsettet. Men det løses for så vidt greit med en romkorreksjon.
 
Eg synes dette er vanskeleg.
Det eg er på jakt etter er god lyd på det meste - helst utan sub. Det skal spelast alt fra Vaiana filmmusikk/barnemusikk, Kvelertak, Pink Floyd osv. Eg vil ikkje kunne plassere kassane optimalt, eller finne "beste lytteposisjon", men jaktar noko som spelar bra nok og dug til det meste. Ufordringa mi (trur eg) er å finne høgttalerar (merke og modell) som gir fylde/dynamikk nok - utan å verte for harde og analytiske på Hegelen samt ser ok ut. Planen var budsjett på 20k (men kan sjølvsagt justerast ved behov). Nytt og brukt er aktuelt. Oppgradering får eg ta seinare.
I tillegg så må det også sjå nokunlude ut ettersom det skal i stua og ein fortsatt ynskjer å væra godt gift.
Skal absolutt ta ein kikk på Dynaudio. Takkar for alle gode forslag:)
 
@Jørn Jeg er ekstremt fornøyd med mine Dynaudio X18, som er koblet opp mot en Hegel H160. Spiller all type musikk veldig bra synes jeg, med særdeles god dynamikk, stort lydbilde, ren og klar diskant som ikke blir slitsom selv etter lange lytteseanser, og sist men ikke minst en veldig potent bass. Føler disse høyttalerne er skikkelig gode allroundere i prisklassen, så kan varmt anbefale dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og Jørn
For min del er det et pluss at man får testet høyttalerene utenfor oslo, der såpass mange nisjebutikker holder til. Dynaudio er etter min mening mest verdi for pengene i sortimentet til swsg. Jeg er ikke superfan av Hegel, men det er det mange andre som liker, og de selges på samme butikk.
 
Eg synes dette er vanskeleg.
Det eg er på jakt etter er god lyd på det meste - helst utan sub. Det skal spelast alt fra Vaiana filmmusikk/barnemusikk, Kvelertak, Pink Floyd osv. Eg vil ikkje kunne plassere kassane optimalt, eller finne "beste lytteposisjon", men jaktar noko som spelar bra nok og dug til det meste. Ufordringa mi (trur eg) er å finne høgttalerar (merke og modell) som gir fylde/dynamikk nok - utan å verte for harde og analytiske på Hegelen samt ser ok ut. Planen var budsjett på 20k (men kan sjølvsagt justerast ved behov). Nytt og brukt er aktuelt. Oppgradering får eg ta seinare.
I tillegg så må det også sjå nokunlude ut ettersom det skal i stua og ein fortsatt ynskjer å væra godt gift.
Skal absolutt ta ein kikk på Dynaudio. Takkar for alle gode forslag:)

I god TS-ånd strekker jeg budsjettet ditt litegrann. Dali Rubicon5 er en kandidat https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-rubicon-5-gulvstaende-hoyttaler/
Bånddiskanten sikrer ekstremt god spredning horisontalt, og oppløsning som gjør at selv skranglerock høres bra ut. Ikke digre kasser, men OK output i bassområdet, så lenge du ikke skal spille til dans for 100 stykker.
(Disclaimer: Jeg skriver om det jeg kjenner, så ta høyde for at det finnes masse greier jeg ikke har hatt fingrene i)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
I god TS-ånd strekker jeg budsjettet ditt litegrann. Dali Rubicon5 er en kandidat https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-rubicon-5-gulvstaende-hoyttaler/
Bånddiskanten sikrer ekstremt god spredning horisontalt, og oppløsning som gjør at selv skranglerock høres bra ut. Ikke digre kasser, men OK output i bassområdet, så lenge du ikke skal spille til dans for 100 stykker.
(Disclaimer: Jeg skriver om det jeg kjenner, så ta høyde for at det finnes masse greier jeg ikke har hatt fingrene i)

Eh, har den to diskantelementer?
 
Redigert:
Jepp, fungerer ekstremt bra. Dali har jobbet med denne hybriddiskanten siden 1990, så det er et godt innkjørt system. Den kombinerer oppløsning og detaljer med kraft og energi, og hiver inn meget god horisontal spredning som bonus. Hva mer kan man ønske seg?
 
Redigert:
Dali er bra, du må uansett prøve dei. Matching er uansett viktig så eg ville enten først ha funnet høytalere eller forsterker. Du kan alltids forandre litt med dac, men dei to hovedkomponenter må kunne fungere i lag og helst ikkje framheve kverandres svakheter.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Jepp, fungerer ekstremt bra. Dali har jobbet med denne hybriddiskanten siden 1990, så det er et godt innkjørt system. Den kombinerer oppløsning og detaljer med kraft og energi, og hiver inn meget god horisontal spredning som bonus. Hva mer kan man ønske seg?

Har aldri sett noe behov for større horisontal spredning enn det vanlige diskantelementer kan gjengi.

Sonus Faber er for tiden på salg hos stereofil: https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/sonus-faber-venere-3.0-sort
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Noen som kan komme med litt tanker rundt forsterker?
Jeg har nettopp kjøpt et par B&W CM8 s1, og har koblet de mot min gamle Nad 7240pe, men lurer på om den er kraftig nok?
Den er ratet med 40w per kanal, men har sett den i måler, og der gir den mellom 80 og 90w, 150-200w dynamisk. Oppsettet spiller fint med god lyd, men har ikke fått klemt til skikkelig enda.