Hi-Fi tråden

Etter snart ett halvt år med nytt anlegg begynner ting å sitte.
Har nå også fått spilt inn den nye 2M Black på 1210GAE samt Concord Century. Veldig happy med hvor kvinnevennlig det spiller og ikke minst hvordan det blender inn i resten av miljøet.
Barna har også brukt det en hel del med Tidal. Så nå er det ingen vei tilbake.
891DD316-752D-48D6-AC8C-D4A6892F5937.jpeg
3A9445BB-C104-4F2E-95B3-44B70843FF4A.jpeg
229DBC41-3728-43B9-BB76-9353AF3E4909.png
F3D78BA2-1BAD-419B-B803-3C465E3CF4D5.jpeg
05AAE431-7E01-4CCA-80C8-081D69AACB8D.jpeg
6FA2B248-9EAF-4B13-A7C2-37984B4D1CAE.jpeg
 
Elegant og familievennlig anlegg Edzilla!
Ganske viktig at ting er lett å bruke om man bor flere i lag, ellers blir det fort stående og støve ned.

Apropos overkompliserte anlegg som er vanskelig å bruke -
Har vel kanskje ikke kommet med oppdatering her i tråden siden 2018?

ikke noen revolusjoner som har skjedd siden den gang, men la til et par fostex t500 superdiskanter, og fikk en gammel CD spiller som trengte litt stell.
DSCN6528.JPG

DSCN6539.JPG


CD-spilleren er en solid sak fra Studer, som sikkert har vært montert i mang en omreisende van siden slutten av 80 tallet.
Ble reddet fra el-returen av en kamerat som jobber i NRK, og massert tilbake i form.
IMG_20190803_210834.jpg
IMG_20190803_152421.jpg
IMG_20190804_183612.jpg
IMG_20190804_184532.jpg
IMG_20190730_184315.jpg


kjenner det rykker litt i hifi-interessen igjen nå som vinteren har satt inn, så kanskje det er på tide å gjøre noen flere endringer...
kanskje sette sammen en ny forsterker eller teste ut digitalt Riaa i steden for graham slee som jeg bruker i dag.
 
Elegant og familievennlig anlegg Edzilla!
Ganske viktig at ting er lett å bruke om man bor flere i lag, ellers blir det fort stående og støve ned.

Apropos overkompliserte anlegg som er vanskelig å bruke -
Har vel kanskje ikke kommet med oppdatering her i tråden siden 2018?

ikke noen revolusjoner som har skjedd siden den gang, men la til et par fostex t500 superdiskanter, og fikk en gammel CD spiller som trengte litt stell.
Vis vedlegg 228827
Vis vedlegg 228822

CD-spilleren er en solid sak fra Studer, som sikkert har vært montert i mang en omreisende van siden slutten av 80 tallet.
Ble reddet fra el-returen av en kamerat som jobber i NRK, og massert tilbake i form.
Vis vedlegg 228826Vis vedlegg 228823Vis vedlegg 228824Vis vedlegg 228825Vis vedlegg 228828

kjenner det rykker litt i hifi-interessen igjen nå som vinteren har satt inn, så kanskje det er på tide å gjøre noen flere endringer...
kanskje sette sammen en ny forsterker eller teste ut digitalt Riaa i steden for graham slee som jeg bruker i dag.
Herlige hornhøyttalere mr.!

Kan du opplyse en lekmann om hva det er? Mange år sidan eg var "inne" i hifi, og hadde JBL Array 1400 som mine eneste "hornht".

Hvilke elektronikk?

Og igjen. PENT!

-Oddemann-
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Sant som du sier @Bjarnetv
Blir det for komplisert samt har for mye plass blir det ingen lykkelig ende. Sist anlegg røk fordi barn var for små, med små klåfingra hender. Nå er de begge opptatt av musikk. Riktignok så har junior en forkjærlighet til aggressiv electronica og datter K-pop og den slags. Men de takler fars interesse for fransk electronica og britisk indie og pønk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Elegant og familievennlig anlegg Edzilla!
Ganske viktig at ting er lett å bruke om man bor flere i lag, ellers blir det fort stående og støve ned.

Apropos overkompliserte anlegg som er vanskelig å bruke -
Har vel kanskje ikke kommet med oppdatering her i tråden siden 2018?

ikke noen revolusjoner som har skjedd siden den gang, men la til et par fostex t500 superdiskanter, og fikk en gammel CD spiller som trengte litt stell.



CD-spilleren er en solid sak fra Studer, som sikkert har vært montert i mang en omreisende van siden slutten av 80 tallet.
Ble reddet fra el-returen av en kamerat som jobber i NRK, og massert tilbake i form.

kjenner det rykker litt i hifi-interessen igjen nå som vinteren har satt inn, så kanskje det er på tide å gjøre noen flere endringer...
kanskje sette sammen en ny forsterker eller teste ut digitalt Riaa i steden for graham slee som jeg bruker i dag.

Hvorfor digitalt RIAA? Ser ikke poenget med å introdusere konvertering til digitalt her? Når det gjelder vinyl så handler det jo stort sett bare om å ødelegge signalet minst mulig på veien. Har et Graham Slee RIAA trinn selv, og synes det funker veldig bra, og så er det prisgunstig også.
 
Hvorfor digitalt RIAA? Ser ikke poenget med å introdusere konvertering til digitalt her? Når det gjelder vinyl så handler det jo stort sett bare om å ødelegge signalet minst mulig på veien. Har et Graham Slee RIAA trinn selv, og synes det funker veldig bra, og så er det prisgunstig også.
alt går gjennom det digitalt delefilter på en windows maskin gjemt bak racket, før det sendes ut via et Lynx Aurora 16 lydkort til de forskjellige forsterkerene, så alt digitaliseres allerede.

grunnen til å kvitte med de analoge Riaa'ene er derfor å fjerne et potensielt støyledd for å få enda mørkere bakgrunn på vinylen.
grahamen er litt kilen på plassering og plukker fort opp litt støy via radio og stråling fra strømklabler.

kan hende jeg må beholde EXP step-up'en, siden jeg bruker MC, men i teorien burde dataen fikse Riaa kompanseringen uten problemer.
 
alt går gjennom det digitalt delefilter på en windows maskin gjemt bak racket, før det sendes ut via et Lynx Aurora 16 lydkort til de forskjellige forsterkerene, så alt digitaliseres allerede.

grunnen til å kvitte med de analoge Riaa'ene er derfor å fjerne et potensielt støyledd for å få enda mørkere bakgrunn på vinylen.
grahamen er litt kilen på plassering og plukker fort opp litt støy via radio og stråling fra strømklabler.

kan hende jeg må beholde EXP step-up'en, siden jeg bruker MC, men i teorien burde dataen fikse Riaa kompanseringen uten problemer.

Skjønner! Da gir det mening! Ganske komplekst og gjennomtenkt da! Veldig kult at du reddet den cd-spilleren også.

Ser etter CD-spiller selv, vil aller helst ha en Hegel til å matche H90 forsterkeren, men ikke snakk om at jeg punger ut for en Mohican!
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Herlige hornhøyttalere mr.!

Kan du opplyse en lekmann om hva det er? Mange år sidan eg var "inne" i hifi, og hadde JBL Array 1400 som mine eneste "hornht".

Hvilke elektronikk?

Og igjen. PENT!

-Oddemann-

Takker - er DIY høyttalere designet av en kar i vestby (hornlyd/HEL på hifisentralen) og satt sammen av en møbelsnekker, så kan ikke påberope meg æren for utseende dessverre.

selve lyden derimot er min fortjeneste ;)

HT bruker tractrix 200 og 1000 horn fra hORNS i polen, utsmykket med TAD2001 diskant, b&c dm50 mellomtone, AE12m basser i lukket basskasse, og Fostex t500 superdiskanter.
subwooferene er et par digre DIY tapped horn med eminence LAB12 drivere.

hjernen i anlegget er en windows server som kjører aktivt delefilter via JRIVER (delefilteret og romkorrigering er generert i Audiolense) for så å splittes ut til de 10 forskjellige kanalene via en Lynx Aurora 16.

ampene er diverse HOLTON klasse AB i bass og 6 kanaler med anaview AMS0100 på hornene.
platespillerene er en gammel NRK platespiller fra 60 tallet laget av Tore Seem, og en Fostex SP10 studiovariant laget for svensk radio.
de går gjennom en graham slee reflex M og elevator EXP, og er utstyrt med en denon DL103 og en AT33MONO.

spiller bra, men er definitivt ikke barnevennlig ;)
 
Ser etter CD-spiller selv, vil aller helst ha en Hegel til å matche H90 forsterkeren, men ikke snakk om at jeg punger ut for en Mohican!

er jo litt kjøpers marked for CD-spillere for tiden, så nå er vel sikkert tiden for å raske med seg en gammel hi-end tanks fra bruktmarkedet!
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Elegant og familievennlig anlegg Edzilla!
Ganske viktig at ting er lett å bruke om man bor flere i lag, ellers blir det fort stående og støve ned.

Apropos overkompliserte anlegg som er vanskelig å bruke -
Har vel kanskje ikke kommet med oppdatering her i tråden siden 2018?

ikke noen revolusjoner som har skjedd siden den gang, men la til et par fostex t500 superdiskanter, og fikk en gammel CD spiller som trengte litt stell.
Vis vedlegg 228827
Vis vedlegg 228822

CD-spilleren er en solid sak fra Studer, som sikkert har vært montert i mang en omreisende van siden slutten av 80 tallet.
Ble reddet fra el-returen av en kamerat som jobber i NRK, og massert tilbake i form.
Vis vedlegg 228826Vis vedlegg 228823Vis vedlegg 228824Vis vedlegg 228825Vis vedlegg 228828

kjenner det rykker litt i hifi-interessen igjen nå som vinteren har satt inn, så kanskje det er på tide å gjøre noen flere endringer...
kanskje sette sammen en ny forsterker eller teste ut digitalt Riaa i steden for graham slee som jeg bruker i dag.

Dette er vakkert for en sjel med audio/video fagbrev! ❤️
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Bjarnetv