Æ har fire fine lænestola

Spinnaker

23600_spinnakerstolstoff.jpg

• Liker
Reaksjoner: korund og semmern
Enig i at mauren/myran/myren (?) er veldig god å sitte på lenge. Bare synd at alle har den. Men en kvalitetssak er den absolutt. (Skulle strengt tatt vært i nabotråden.)

Men alle har den firbeinte. Ikke mange har den slik AJ tegnet den med tre bein. Krever litt disiplin å sitte på, men den kan aldri få den visuelle lettheten den skal ha med fire bein. Syveren derimot er tegnet for fire bein og passer med det.

Vi har versjonen med 3 ben på kjøkkenet - og det var litt uvant de første dagene, men nå tenker vi ikke over det. De har et helt annet designuttrykk enn versjonen med 4 ben.

Våre stoler er forøvrig en del av jubileums-settet som ble laget til AJ sin 100-årsdag 11.2.02. Det var tilgjengelig for salg i 100 dager, og bestod av 3 stoler, et eggformet bord med 3 ben og en spesiallaget lampe fra Louis Poulsen. (Ikke lampen på bildet, den som hører til ligger lagret på loftet)

Liker mauren godt. Spesielt med tre bein slik den var ment å være.
Men du. Post gjerne noen flere bilder av din PH 3/2 pendel i lampetråden. Gud jeg er en sucker for kobberskjermen.

Redigert:
Trebeinte maurer kan føre til gjester som ligger og spreller på gulvet, den har litt oppdragende effekt på sitteform :D Men jeg vil ikke si at den er ufunksjonell, går helt fint. AJ, Eames og Wegner er mine stolfavoritter, spesielt sistnevnte som var en trollmann både ved tegnebordet og i verkstedet. Han har så utrolig mange flotte lenestoler som du aldri ser i markedet :(

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Blankt kobber er fint! Shabby kobber er også fint :) Kupper forespørselen din med litt irr og flass:

Kan bli søvnløs av slike bilder @Tore
Står lampen på et slikt bygmesterfunkis/Folkefunkis?

Bildet viser Byggmesterfunkis fra 1930/1940 tallet. Kilde: Anders Frøstrup: Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. Universitetsforlaget 1993.

Formen ligner litt på det nederste, bortsett fra at det ikke er pyramidetak men med gavler og høyere skredde (ca 42 gr). Huset er en underlig skrue, laftet flattømmer med kledning, ca 1930, men blottet for krimskrams og nesten kubisk. Flate enkle lister og rene former med funksjonell planløsning. Tror han som bygget det tegnet det selv. Han var los og fiolinmaker og mente at alle menn måtte ha skjegg for å holde vettet inne. Kunne skrevet en egen lang tråd om han.

Det som er så genialt med trebeinte mauer er at den vil aldri vippe. Altså vil alle tre bein være på gulvet uansett hvor slitt og skeiv stolen har blitt.

Enig med deg @Tore Hans Wegner var et geni.
Har du litt tid til overs så kan du drømme deg litt bort i denne katalogen

Jeg kunne f.eks tenkt meg denne. Perfekt til gangen her hjemme ;)
3164523_z.jpg

Formen ligner litt på det nederste, bortsett fra at det ikke er pyramidetak men med gavler og høyere skredde (ca 42 gr). Huset er en underlig skrue, laftet flattømmer med kledning, ca 1930, men blottet for krimskrams og nesten kubisk. Flate enkle lister og rene former med funksjonell planløsning. Tror han som bygget det tegnet det selv. Han var los og fiolinmaker og mente at alle menn måtte ha skjegg for å holde vettet inne. Kunne skrevet en egen lang tråd om han.

Post gjerne bilde av huset æv. Men da i en ny hustråd @Tore