International Watch Company-tråden

Plukket opp denne vakre saken forleden dag.

Det er snakk om en IWC art deco lépine med en rikt dekorert kasse i sølv, laget og solgt i 1926.

23882599516_16f87c10b9_h.jpg


Fantastisk håndarbeid med bezel omkranset av malteserkors, stilren urskive
med "minute track" og romertall. Blånerte visere.

23800376132_06a9ab1a3f_z.jpg


På innsiden tikker et caliber 73 håndtrukket verk med 16 juveler og svanehals
mikroregulator.

23283926973_274662abde_z.jpg


Caliber 73 er i nær familie med caliber 74 som ble brukt i den aller første IWC
Portuguese ref 325

23281896373_5014c12cb3_h.jpg
 
Bortsett fra at bildene ikke ser ut, er det ingen ting som tilsier at denne ikke burde finne et nytt hjem. Men husk at dette er et Rolex-land, og potensielle IWC-kjøpere står ikke akkurat i kø, i følge min erfaring.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Takk for svar Oscr! Det er akkurat det med begrenset muligheten for salg som skremmer meg.
Utover det er Yacht club'en (i mine øyne) den fineste Portugiseren - som igjen er den ultimate dress-klokken. Hmm -livets harde valg!
 
Apropos maskuline håndledd. Hva med denne: IWC Heritage Big Pilot. 55mm.

iwcbp2.JPG

Limitert til 100 eksemplarer som vel også er det TOTALE antall mennesker på planeten som kan kle en slik klokke uten at det ser ut som de har klistret et pizza-fat til armen.
 
Takk for svar Oscr! Det er akkurat det med begrenset muligheten for salg som skremmer meg.
Utover det er Yacht club'en (i mine øyne) den fineste Portugiseren - som igjen er den ultimate dress-klokken. Hmm -livets harde valg!

Jeg har veldig gjennomsnittlige håndledd, kanskje litt mindre til og med, og har ingen problemer med denne! Man sliter med å få den under mansjetten (eller, man får den ikke under mansjetten), men man kan jo stille seg spørsmålet hvor ofte man kommer til å bruke gummirem til skjorte..? :) Mitt eneste hakepunkt ved denne er at den ikke er særskilt vanntett, men forutover det en knakende god klokke! Ser den også er fra 2012, så ville nok påspandert den en liten polish, som du ser på min så kler den blankpolert bedre enn hairlines ;)

 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og Topher
Fikk litt info fra selger, og den er kjøpt på tollauksjon. Virker ikke som selger er spes klokke-interessert, men har ingen hast med å selge.
Men det er som dere sier - den har sikkert godt av en polish, og trenger en rem - jeg tror ikke jeg vil bli helt komfortabel med gummirem på en så fin klokke.
Så summasummarum tror jeg at jeg heller satser på det litt mer sikre rolex-kortet, ettersom det jo kan hende man vil flippe om en stund.
 
Jeg har veldig gjennomsnittlige håndledd, kanskje litt mindre til og med, og har ingen problemer med denne! Man sliter med å få den under mansjetten (eller, man får den ikke under mansjetten), men man kan jo stille seg spørsmålet hvor ofte man kommer til å bruke gummirem til skjorte..? :) Mitt eneste hakepunkt ved denne er at den ikke er særskilt vanntett, men forutover det en knakende god klokke! Ser den også er fra 2012, så ville nok påspandert den en liten polish, som du ser på min så kler den blankpolert bedre enn hairlines ;)

Veldig fin klokke det der! I forhold til vanntetthet, så skal du ikke være bekymret. IWC garanterer 6 ATM for bading. En av mine kunder bader med sin Yacht Club i gull hele sommeren.
 
Veldig fin klokke det der! I forhold til vanntetthet, så skal du ikke være bekymret. IWC garanterer 6 ATM for bading. En av mine kunder bader med sin Yacht Club i gull hele sommeren.

Tusen takk for den oppklaringen, har hatt klokken i over to og et halvt år, og har vært innbitt for at den har så lav vanntetthet! Føler meg nesten litt flau over min utbasunering over at jeg ikke kan bruke den i vann... Og takk til min lokale forhandler i Frankrike som sa at han ikke ville badet med den....
 
Tusen takk for den oppklaringen, har hatt klokken i over to og et halvt år, og har vært innbitt for at den har så lav vanntetthet! Føler meg nesten litt flau over min utbasunering over at jeg ikke kan bruke den i vann... Og takk til min lokale forhandler i Frankrike som sa at han ikke ville badet med den....
Ikke noe å være flau over. IWC har et avvikende system på vanntetthet. De aller fleste merker krever 10 ATM for å garantere badetett. Jeg har avbildet en side i katalogen. Her kan du se at til og med 3 ATM i prinsippet kan bades med. Her er jeg personlig litt skeptisk og det gjelder jo når klokken og pakningene er nye. Når det gjelder 6 ATM ville jeg imidlertid ikke vært redd, men den bør trykktestes med jevne mellomrom for å være på den sikre siden.
Vanntetthet IWC.JPG
 
Ikke noe å være flau over. IWC har et avvikende system på vanntetthet. De aller fleste merker krever 10 ATM for å garantere badetett. Jeg har avbildet en side i katalogen. Her kan du se at til og med 3 ATM i prinsippet kan bades med. Her er jeg personlig litt skeptisk og det gjelder jo når klokken og pakningene er nye. Når det gjelder 6 ATM ville jeg imidlertid ikke vært redd, men den bør trykktestes med jevne mellomrom for å være på den sikre siden.
Vis vedlegg 360

Det er også dette jeg har gått ut ifra, og ikke sjekket spesifikt med IWCs policy. Kan du si deg enig i at uansett hvor gode pakninger er, så bør man avstå fra å brukere pushere under vann, eller er det likegyldig? :)
Videre leverte jeg min inn sist vår da den hadde et enormt avvik, og den lokale ADen i DK utførte en full service, hvor de også skiftet pakninger; har jeg da behov for å trykkteste den til sommeren?
 
Det er også dette jeg har gått ut ifra, og ikke sjekket spesifikt med IWCs policy. Kan du si deg enig i at uansett hvor gode pakninger er, så bør man avstå fra å brukere pushere under vann, eller er det likegyldig? :)
Videre leverte jeg min inn sist vår da den hadde et enormt avvik, og den lokale ADen i DK utførte en full service, hvor de også skiftet pakninger; har jeg da behov for å trykkteste den til sommeren?
Trykkerne skal man aldri bruke under vann. Grunnen til det er at man ved trykking kan føre vann inn gjennom hullet i kassen hvor trykkeren er festet. Sjansen for at det skjer er liten, men den eventuelle skaden dekkes ikke av garantien. Av våre merker kjenner jeg kun til Breitling Superocean chronograph M2000 som garanterer for bruk av trykkere under vann. Jeg tror Tag Heuer også har eller hadde en modell hvor de garanterte dette. Urmakerne våre pleier å anbefale at det utføres trykktest hvert år for å være på den sikre siden. Det hjelper jo også å ha kvittering for en årlig trykktest, hvis du skulle være uheldig en gang. Av erfaring så tåler klokkene stort sett mer vann enn de er garantert for, men det er jo alltid et sjansespill å bade med en klokke som ikke er beregnet for bading.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og Stoffer