International Watch Company-tråden

Plukket opp denne vakre saken forleden dag.

Det er snakk om en IWC art deco lépine med en rikt dekorert kasse i sølv, laget og solgt i 1926.

23882599516_16f87c10b9_h.jpg

Fantastisk håndarbeid med bezel omkranset av malteserkors, stilren urskive
med "minute track" og romertall. Blånerte visere.

23800376132_06a9ab1a3f_z.jpg

På innsiden tikker et caliber 73 håndtrukket verk med 16 juveler og svanehals
mikroregulator.

23283926973_274662abde_z.jpg

Caliber 73 er i nær familie med caliber 74 som ble brukt i den aller første IWC
Portuguese ref 325

23281896373_5014c12cb3_h.jpg

Bortsett fra at bildene ikke ser ut, er det ingen ting som tilsier at denne ikke burde finne et nytt hjem. Men husk at dette er et Rolex-land, og potensielle IWC-kjøpere står ikke akkurat i kø, i følge min erfaring.

• Liker
Reaksjoner: Jone
Takk for svar Oscr! Det er akkurat det med begrenset muligheten for salg som skremmer meg.
Utover det er Yacht club'en (i mine øyne) den fineste Portugiseren - som igjen er den ultimate dress-klokken. Hmm -livets harde valg!

Apropos maskuline håndledd. Hva med denne: IWC Heritage Big Pilot. 55mm.

iwcbp2.JPG

Limitert til 100 eksemplarer som vel også er det TOTALE antall mennesker på planeten som kan kle en slik klokke uten at det ser ut som de har klistret et pizza-fat til armen.

Takk for svar Oscr! Det er akkurat det med begrenset muligheten for salg som skremmer meg.
Utover det er Yacht club'en (i mine øyne) den fineste Portugiseren - som igjen er den ultimate dress-klokken. Hmm -livets harde valg!

Jeg har veldig gjennomsnittlige håndledd, kanskje litt mindre til og med, og har ingen problemer med denne! Man sliter med å få den under mansjetten (eller, man får den ikke under mansjetten), men man kan jo stille seg spørsmålet hvor ofte man kommer til å bruke gummirem til skjorte..? :) Mitt eneste hakepunkt ved denne er at den ikke er særskilt vanntett, men forutover det en knakende god klokke! Ser den også er fra 2012, så ville nok påspandert den en liten polish, som du ser på min så kler den blankpolert bedre enn hairlines ;)

• Liker
Reaksjoner: Jone og Topher
Fikk litt info fra selger, og den er kjøpt på tollauksjon. Virker ikke som selger er spes klokke-interessert, men har ingen hast med å selge.
Men det er som dere sier - den har sikkert godt av en polish, og trenger en rem - jeg tror ikke jeg vil bli helt komfortabel med gummirem på en så fin klokke.
Så summasummarum tror jeg at jeg heller satser på det litt mer sikre rolex-kortet, ettersom det jo kan hende man vil flippe om en stund.

Jeg har veldig gjennomsnittlige håndledd, kanskje litt mindre til og med, og har ingen problemer med denne! Man sliter med å få den under mansjetten (eller, man får den ikke under mansjetten), men man kan jo stille seg spørsmålet hvor ofte man kommer til å bruke gummirem til skjorte..? :) Mitt eneste hakepunkt ved denne er at den ikke er særskilt vanntett, men forutover det en knakende god klokke! Ser den også er fra 2012, så ville nok påspandert den en liten polish, som du ser på min så kler den blankpolert bedre enn hairlines ;)

Veldig fin klokke det der! I forhold til vanntetthet, så skal du ikke være bekymret. IWC garanterer 6 ATM for bading. En av mine kunder bader med sin Yacht Club i gull hele sommeren.